Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Iets over den Bijbel 9

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Iets over den Bijbel 9

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hebben we in hetgeen voorafging voornemelijk gesproken over de waardeering des Bijbels, wij wenschen nu het een en ander schrijven over de geschiedenis der Heilige Schrift.
Wij moeten de geschiedenis des Bijbels niet verwarren met de Bijbelsche geschiedenis. De laatste bedoelt een overzicht te geven van de geschiedenis van het Godsrijk op aarde, voor zooverre die ons is medegedeeld in den Bijbel; de eerste handelt over den Bijbel als boek.
Is er van de vroegste tijden eene Godsopenbaring geweest, niet aanstonds heeft men deze te boek gesteld. Eerst na ongeveer 25 eeuwen van onbeschreven Godsopenbaring wordt zij opgeteekend. Dat dit niet eerder geschiedde, vindt zijne verklaring hierin, dat de noodzaak er toe ontbrak. In overlevering ging zij voort, en dat kon zij te beter onverminkt doen, omdat de leeftijd der menschen uit de eerste geslachten veel langer was dan die der latere.
Adam b.v. is 930 jaren oud geworden. Acht geslachten heeft hij zien geboren worden; Lamech, de vader van Noach was vijftig jaar, toen Adam stierf en heeft dus nog uit den mond van den eersten mensch kunnen vernemen, wat God in woord en leiding hem heeft geopenbaard. Van deze, Lamech, heeft zijn zoon Noach de openbaring in overlevering ontvangen, en deze Noach is niet gestorven, zonder haar aan zijne zonen en nakomelingen tot op Terah bekend te maken. Sem, die den zondvloed had medegemaakt, leefde in den tijd van Abraham en zelfs nog 50 jaar in dien van Isaäk. Dat in de tent van de aartsvaders de overlevering zuiver bewaard is gebleven, behoeft niet te worden gezegd; de ruw-heidensche omgeving in Kanaän, die vermenging zoozeer tegenhield, drong er toe. Ook later, gedurende het verblijf der kinderen Israëls in Egypte, is dit het geval geweest. Men heeft onder Israël gevoeld, wat later door den Apostel Paulus als een voorrecht van het Joodsche volk werd aangemerkt, dat „hun de woorden Gods waren toebetrouwd.”
Hoe meer echter het volk der belofte uitgroeit tot een volk, hoe meer er plaats komt voor verschillen, verschillen in vorm der openbaring, maar ook in den inhoud ervan. Daarom werd de noodzakelijkheid van een beschreven openbaring te hebben bij het lange verblijf in Egypte hoe langer hoe grooter. De Heere heeft daarin voorzien. Als Israël uit Egypte vertrekt en naar de woestijn geleid wordt, dan zal het daar, als het door God verkoren volk, de openbaring geschreven ontvangen.
Als wij Mozes den eerst, en schrijver der Godsopenbaring noemen, dan willen wij daarmede niet beweren, dat zulks tevoren nooit ter hand genomen is. De schrijfkunst is vóór Mozes bekend geweest. Reeds vroeg heeft de mensch getracht door teekens weer te geven, wat hij sprak of hoorde, opdat hij het zou kunnen bewaren. Waarschijnlijk was de schrijfkunst reeds bekend, toen „de gansche aarde nog van éénerlei spraak en éênerlei woorden was.” Opgravingen in het oude Assyrië en Babylonië hebben daaromtrent verrassende vondsten aan het licht gebracht, In landen met hoog opgevoerde beschaving — Ur, het geboorteland van Abram behoorde daartoe — was de schrijfkunst dan ook zeer volledig. Al lezen wij nu niet in de Schrift, dat de Aartsvaders geschreven hebben, niets verhindert ons, op grond van de algemeenheid van de beschaving en het verkeer der volken aan te nemen, dat die kunst hun toch niet onbekend is geweest. Voeg hierbij, dat Israël in Egypte toch ook den invloed der Egyptische beschaving heeft ondergaan, en wij kunnen het ons denken, dat er geweest zijn, in wie de schrijfkunst zoo krachtig zich heeft doen gelden, dat zij aan 't werk getogen zijn. En wat zouden zij dan eerder opschrijven dan Wat in verband stond met de geschiedenis van het eigen geslacht?
Geen dezer schrijvers is echter geweest een der „heilige menschen Gods, door den Heiligen Geest gedreven zijnde.” Van die mannen is Mozes de eerste geweest. Gelijk bekend heeft hij geschreven de eerste 5 boeken van het Oude Testament, behalve natuurlijk de laatste acht verzen van Deuteronomium.
F. Lengkeek

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1929

De Wekker | 4 Pagina's

Iets over den Bijbel 9

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 juli 1929

De Wekker | 4 Pagina's