Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onze Belijdenisgeschriften. (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onze Belijdenisgeschriften. (3)

A. De Twaalf Artikelen des Geloofs.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze twaalf artikelen des geloofs zijn ons allen bekend. Zij worden ook wel genoemd de Apostolische Geloofsbelijdenis, of — met een vreemde uitdrukking — Symbolum Apostolicum.
Langen tijd heeft men bij het gebruik dezer namen gedacht aan eene opstelling van de twaalf artikelen door de apostelen. Zelfs is er een verhaal, dat ieder der apostelen één artikel zou hebben gegeven. Men meent voor dit verhaal grond te vinden in een uitspraak in een homilie (soort preek), die, ten onrechte echter, wordt toegeschreven aan Augustinus. In deze homilie wordt verhaald, dat de apostelen na de uitstorting des Heiligen Geestes één voor één een geloofsartikel hebben uitgesproken. Van Petrus moet dan het eerste artikel: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde, zijn. Van Andreas het tweede: En in Jezus Christus, Zijnen eengeboren Zoon. Van Jacobus het derde; vervolgens hebben een artikel gegeven Johannes, Thomas, Jacobus de zoon van Alfeüs, Filippus, Bartholomeüs, Mattheüs, Simon Kananites, Thaddeüs en Matthias.
Nadere onderzoekingen hebben aan het licht gebracht, dat de twaalf artikelen, gelijk wij die kennen, als belijdenis zeker niet uit den tijd der apostelen zijn.
Dat zeer spoedig de doopsformule is uitgegroeid tot eene belijdenis van Vader, Zoon en Heiligen Geest, is te begrijpen. Wie gedoopt werd, werd gedoopt in den naam van Vader, Zoon en Heiligen Geest, en waar de doop der volwassenen — gelijk ook heden nog — niet plaats vond dan na belijdenis des geloofs, zal zeker het belijden van God-drieëenig zijn geëischt.
De belijdenis van Vader, Zoon en Heiligen Geest is voortdurend uitgebreid. Reeds in het begin der tweede eeuw bestond er te Rome een vorm voor de belijdenis van hen die gedoopt zouden worden, het Symbolum Romanum, dat de twaalf artikelen is met eenige uitlatingen. Zoo ontbreken in het Symbolum Romanum: Schepper van hemel en aarde; geleden; nedergedaald ter helle; algemeene; het eeuwige leven.
In de Gallische kerk, d.i. de kerk in het tegenwoordige Frankrijk, West- Europa, is de doopsformule uitgebreid tot het symbolum apostolicum.
Het mag dien naam dragen, ook al is het bovengemeld verhaal niet waar; heel de belijdenis rust op de leer der apostelen.
In onzen catechismus worden de twaalf artikelen ten grondslag gelegd aan het onderwijs, als de vraag daar luidt: Wat is dan een Christen noodig te gelooven?
In het formulier om het Heilig Avondmaal te houden worden deze artikelen in den mond der biddende gemeente gelegd, opdat zij alzoo uiting zoude geven van het geloof des harten.
Elken rustdag spreekt ook de gemeente haar belijden des geloofs met de woorden der twaalf artikelen uit.
Leden, die er eene gewoonte van schijnen te maken om te laat in de kerk te komen, zullen goed doen, als zij daar eens over denken.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1931

De Wekker | 6 Pagina's

Onze Belijdenisgeschriften. (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1931

De Wekker | 6 Pagina's