Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Evangelie in China, I.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Evangelie in China, I.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Terwijl Volkenbond en Ontwapenings-conferentie te Genève vergaderen om een vredesdecreet aan de wereld op te leggen, wordt er tusschen Japan en China verwoed oorlog gevoerd. Terwijl de plannen van den Japanschen prediker Kagawa, een christelijke Internationale van Gebed en Vriendschap te stichten en in China en in Japan door de christenen met vreugde begroet zijn, gaat het roofzuchtige Japan maar voort met zijn vreeselijke oorlogswerktuigen dood en verderf uit te braken over Sjanghai en omgeving. En China blijft ook niet stilzitten. De Chineezen beginnen wakker te worden en zullen alles doen om den vreemden indringer tegen te houden, en uit te werpen.
De Japansche Evangelie-prediker kan daar niets aan doen. Hij, de man, die zoo gaarne het Koninkrijk Gods ziet uitgebreid van zee tot zee, van het ééne einde der aarde tot het andere, die heel zijn leven geeft om de christenen der geheele wereld dichter bij elkander te brengen, zal zeker zich pijnlijk getroffen gevoelen door de gebeurtenissen, daar in zijn zoo dichte nabijheid! Trouwens, niet alleen voor de Japansche christenen is de oorlogstoestand smartelijk, ook voor de Chineesche christenen, hoezeer China in zijn gelijk schijnt te zijn.
Den lezers het een en ander over zending en christenheid in het hemelsche rijk mee te deelen is mijn plan.
Ik ga niet in den breede de geschiedenis van de zending in China verhalen, dat ligt m.i. meer op den weg van de schrijvers in U.K.K„ maar mijn vooropgezet doel is te wijzen op een paar geestelijke vijanden van de zending in China, vijanden waarmee ook de zending in onze Oost te rekenen heeft. Ter oriënteering voor degenen, die het niet weten, even een klein stukje zendingsgeschiedenis. China is een land van geweldige afmeting, ’t is ongeveer gelijk aan heel Europa en telt ruim 400 millioen zielen. Zooals de oude Joden meenden, dat het heilige land op het midden der aarde lag, zoo denken ook de Chineezen van hun land en noemen het Tschung Kuo, d.i. rijk van het midden. De geschiedenis der Chineezen gaat terug tot in een nevelachtig verleden. Volgens Chineesche overleveringen zouden de stamvaders van het zwartharige volk er een beschaving gebracht hebben, die in alles oorspronkelijk is en dus niets met andere volken gemeen heeft.
De afsluitingszucht van de oude Chineezen spreekt Wel zeer duidelijk uit de geweldige muur, die men reeds vóór Christus begon te bouwen om het rijk heen, om dit te beschermen tegen de invallen der Mongolen.
Vele eeuwen heeft men aan dien muur gebouwd zonder dat hij geheel is klaargekomen. De lengte van den muur is vier duizend mijlen en de hoogte ervan zeven meter. Deze muur gaat over breede heuvelruggen en door onafzienbare vlakten, overbrugt rivieren en poelen. Deze muur is het symbool van de afsluitingszucht der oude Chineezen. Maar die afsluitingszucht van het volk van Confucius en Boeddha heeft toch het Evangelie van Jezus Christus niet buiten den Chineeschen muur kunnen houden. In 600 na Chr. moet er reeds een Nestoriaansche zendeling het evangelie gebracht hebben. In de zestiende eeuw wist een Jezuiet China binnen te dringen met zijn roomsche dwaalleer.
Niet alleen hebben de Europeesche mogendheden begeerige blikken gericht naar dit zoo vruchtbare land en terwille van winstbejag de Westersche beschaving trachten in te voeren, ook de zendingsvrienden hebben hun oog op China geslagen.
De eerste zendeling was de Engelschman Morrison, die in 1907 naar China ging.
Of deze pionier veel vrucht op zijn arbeid heeft gehad is niet bekend. Door het verdrag van de groote Europeesche mogendheden met China te Tientsin in 1859 moest China zijn havens openen voor de vreemdelingen en kregen de zendelingen ook toegang tot het binnenland. De moeilijke arbeid werd rijkelijk door den Heere beloond, want in 1900 waren er reeds meer dan 100.000 belijdende christenen in China. In den Bokser-opstand van 1900 onder leiding van de fanatieke keizerin-weduwe werd de jonge christelijke kerk met hare stichters, de zendelingen heftig vervolgd. Niet minder dan 176 zendelingen, zendelingsvrouwen en kinderen werden vermoord en duizenden Chineesche christenen lieten het leven. Daarna hebben Japan en Amerika zulk een druk op China weten uit te oefenen, dat het rijk tot republiek verklaard werd.
Dat deden deze mogendheden alweer met de bedoeling om China te verzwakken (dezelfde bedoeling, die ook nu bij Japan voorzit, maar wel eens zoodanig mislukken kon, dat juist het tegenovergestelde met China gebeurt, en het een sterk, eendrachtig volk wordt) doch daardoor zijn voor de zending allerlei gelegenheden geopend geworden om haar invloedsfeer uit te breiden.
Toen China in 1912 een republiek werd, werd tevens godsdienstvrijheid afgekondigd, wat de zending ongemeen ten goede kwam. Wel hebben de aanhangers van het confucianisme dikwerf hun invloed op verschillende regeeringsbesluiten doen gelden, maar deze invloed is toch niet van zoodanige beteekenis geweest, dat de zending er door teruggedrongen werd. Zienderoogen ging de zending in China vooruit. Vooral van uit Amerika (vanwaar de meeste zendelingen komen) heeft men zich reeds jaren met een hartstochtelijken ijver op de zending in China toegelegd.
In 1905 waren niet minder dan 108 grootere en kleinere missies in China in den arbeid des Evangelies werkzaam. Vooral het zendingsonderwijs op de scholen nam een geweldige vlucht. Ook zijn er in China verschillende hoogescholen van christelijke belijdenis, zoodat men er tal van christen-studenten vindt. Nu is het wel de groote vraag, hoe het christendom in China gekleurd is. Wat is het karakter der Chineesche christenheid? Op welk confessioneel standpunt staat de zending in China? Juist de beantwoording van deze vragen zal ons doen zien de groote gevaren, waardoor de zending in China bedreigd wordt.
                                                                        SALOMONS

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1932

De Wekker | 4 Pagina's

Het Evangelie in China, I.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 maart 1932

De Wekker | 4 Pagina's