Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Correspondentie

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Correspondentie

2 minuten leestijd

K. P. te L. Dat Zacharias en al de ware vromen in de dagen van Herodes zich niet afscheidden van de diep vervallen Joodsche kerk en dat ook Simeon opging naar den tempel en zelfs Christus zelf, lag in de eenheid van staat en kerk onder Israël. Israël was burgerlijk en kerkelijk één, die zich van de Kerk losmaakte, brak ook met de theocratie en omgekeerd, die als burger zondigde tegen den staat, deed dit ook tegen de kerk. Dit werd anders onder den N. Test. dag, toen de grenzen der kerk zich uitbreidden over de heidensche landen. Toen was een breuk met een valsche kerk geen nationale breuk meer, want kerk en staat zijn onder den Nieuwen dag twee. De toestand in Israël op burgerlijk-kerkelijk gebied mag geen voorbeeld zijn voor den Christelijken tijd. Op den Pinksterdag leidde de H. Geest de kerk zelf uit het Joodsche nationaal verband. Wanneer Simeon zich had afgescheiden van den tempel, dan had hij tegelijk het nationale heiligdom losgelaten en heel den ceremonieelen dienst; dan had hij niet meer zijne offers kunnen brengen, want deze mochten alleen op het altaar in den tempel worden gebracht. Na het ophouden van dien ceremonieelen dienst, maakte Paulus zich los van de synagoge en scheidde hij zich af in de school van zekeren Tyrannus. Als het de waarheid geldt, mag de doode vorm, en dat was na het scheuren des voorhangsels, de O. Test. offerdienst geworden, worden losgelaten. Lees verder mijne stukken over de Afscheiding, die zullen volgen en het recht der scheiding zal u, hoop ik, duidelijk worden.

d. B.

Ds L. H. te W. Uwe vragen kan ik niet beantwoorden. Critiek over stukken van de Synode zelf uitgegaan, past mij niet. Wend u daarvoor naar de Synode zelf. Ook uwe andere vragen zijn niet geschikt tot beantwoording in de Wekker, noch per brief. Het door u bedoelde boekje heb ik niet meer, en ik weet niet waar u het krijgen kan. Het is uitverkocht.

d. B.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1934

De Wekker | 4 Pagina's

Correspondentie

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1934

De Wekker | 4 Pagina's

PDF Bekijken