Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragenbus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragenbus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

N. P.te M;
doet een vraag over wat wij lezen in Hand. 16 : 34 van den stokbewaarder, dat hij zich verheugde, omdat hij met heel zijn gezin aan God geloovig geworden was. Hoe hebben wij dat te verstaan?
Er is daar in Filippi. zoo is terecht opgemerkt een nabloei van den Pinksterdag. Dat komt uit in de kracht, waarmee het werk Gods daar doorbreekt. In één nacht een mensch bekeerd en gedoopt en met heel zijn gezin aan God geloovig geworden. Begrijpelijk, dat de vraag bij ons opkomt: Deelden al de huisgenooten ook op eenmaal in datzelfde geloof? De Schrift doet daarover geen uitspraak. Het was voor den Geest Gods geen onmogelijkheid. De woorden van den tekst dwingen er echter niet toe het zoo te denken. Het kan ook zoo gelezen worden, dat de stokbewaarder zich met heel zijn huis verheugde, dat hij aan God geloovig geworden was. Dan, wil men het lezen zooals onze vertaling het heeft, wat taalkundig ook juist is, is er ook nog niet absoluut sprake van persoonlijke bekeering van al de huisgenooten, hoofd voor hoofd. Eigenlijk toch staat er, dat er vreugde was, dat men tot het geloof in God gekomen was.
Er is echter een rijker gedachte, die juist hier van beteekenis is.
‘t Is opmerkelijk, wanneer God zijn kerk in Europa planten gaat, vangt Hij aan met twee gezinnen in Filippi aan zijn dienst te verbinden.
Zeker in die gezinnen zijn twee bekeerde levens de aanleiding tot de inwinning van die gezinnen. Maar die gezinnen zijn het fundament der kerk in Filippi geworden. Hier is goddelijke orde. God legt hier de basis van het genadeverbond. Dat genadeverbond toch omvat niet, als de verkiezing alleen maar personen, doch God geeft er de gezinnen en geslachten een plaats in.
Hoe rijk dat God in Filippi niet begint met twee enkele personen, maar met twee gezinnen, dat van Lydia en den Stokbewaarder. Zeker, God handhaaft in den verbondskring zijn verkiezing, maar het de gezinnen omvattende verbond is de breede basis, waarop God zijn kerk bouwt en waaruit Hij haar bouwt. De blijdschap van den stokbewaarder is daarom naar Gods orde. Het is niet alleen de blijdschap over, wat hijzelf of het eigen gezin ontving.
Er is meer.
Er is vreugde over het vergezicht, dat Gods werk daardoor in Filippi krijgt. Er waren nu maar niet alleen twee menschen, doch twee kringen, die de afgoden vaarwel gezegd hadden en wier lust het was den levenden God te dienen.


L. V. te L.
brengt een heel ander onderwerp naar voren in zijn vraag, of het een christen geoorloofd is gebruik te maken van de vliegmachine, hetzij dan als passagier of bestuurder. Bijna had ik deze vraag oud genoemd. Immers zij komt, telkens in andere formuleering, naar voren wanneer weer een nieuwe vinding op het gebied van het vervoer in toepassing gebracht wordt. Onze vaderen hebben de zelfde vraag gedaan ten opzichte van de trein. Zelfs over de fiets is er nog discussie geweest, vooral ten opzichte van den dominé.
Die vragen doen wij niet meer. Nu nog over het vliegtuig. Zoo schuiven wij voort en maken al discuseerend over het nieuwste, reeds gebruik, van wat daarvoor het nieuwste was, en wat eerst punt van discussie was.
Voor sommige menschen was in deze kwestie zeer afdoende: dat het water voor de visschen, de aarde voor de menschen en de lucht voor de vogels is. Dat dit makkelijker is te beweren dan te bewijzen voelt ieder.
Door ook de luchtlaag rondom de aarde te benutten gaat de mensch de hem gestelde perken niet te buiten. Van heel de schepping werd hem gezegd, dat hij haar mocht onderwerpen.
Uit dit oogpunt is de aviatiek dan ook niet te veroordeelen.
Daarmede is natuurlijk niet alle gebruik zonder meer goedgekeurd. Wanneer door een al maar opvoeren van de prestaties de veiligheid totaal uit het oog wordt verloren, is hier als bij ; alle verkeersmiddelen een gruwelijke zonde ten aanzien van eigen en anderer leven.
Omdat bij uitvinders en gebruikers de rechte zedelijke maatstaf gemist wordt, is er in het gebruik vaak zooveel dat ons tegenstaat.
Dit maakt echter de vinding op zichzelf nog niet kwaad. Om de vrager en mij had denkelijk de vliegkunst er niet behoeven te komen, wij hadden aan de bestaande vervoermiddelen genoeg.
Anderen echter maken er dankbaar gebruik van omdat het hun dagen en weken reizen bespaart, of in dagen van ziekte en levensgevaar hen spoedig onder een juiste behandeling brengt.


Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1936

De Wekker | 4 Pagina's

Vragenbus

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 oktober 1936

De Wekker | 4 Pagina's