Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wernigerode. (8) (Slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wernigerode. (8) (Slot)

6 minuten leestijd

Wii zouden nog minstens een drietal artikelen over de Conferentie kunnen schrijven, maar wij zullen trachten, de drie zeer belangrijke voordrachten van Zaterdag 2 Juli in dit slotartikel weer te geven.
Het hoofdthema voor dien dag was:
Terug tot het Woord, den geloofsinhoud van de Kerk,
De onderverdeeling van dit hoofdthema was:
a. het Woord ais goddelijke openbaring.
b. het Woord als de inhoud van het geloof.
c. het Woord als scheppende kracht Gods.
Niemand zal kunnen ontkennen, dat dit zeer belangrijke onderwerpen zijn, die uit het hart van dezen tijd gegrepen zijn.
Want het gaat in onze dagen in den diepsten grond om Het Woord Gods. Dat heeft de referent dan ook prachtig aangetoond. ’t Was Superintendant Ungnad uit Berlijn, waar ik tijdens de Conferentiedagen heel veel mee gesproken heb. Hij was veldprediker geweest tijdens den wereldoorlog en hij heeft mij nog in contact gebracht met een Russischen generaal, die tegen de Duitschers gestreden had en die thans een lieve broeder in Christus van hem was. Eigenaardige ontmoetingen waren dat.
Ungnad begon met te zeggen, dat het Woord Gods en de Duivel de twee grootste geestelijke machten in deze Schepping waren. Vandaar dat het den duivel er om te doen is, het Woord Gods tot leugen te maken. Dat Woord Gods is dan ook het mikpunt geweest, waar de duivel zijn vurigste pijlen op gericht heeft. Hij is daarmede begonnen in het paradijs en behaalde daar zijn eerste succes. Want hij wist Eva te overtuigen, dat noch zij, noch Adam zouden sterven, als zij in strijd met dat Woord handelden. Dat was een uitgangspunt, waar heel weinig de aandacht op wordt gevestigd. En even trok hij deze lijn door, hoe het geheele O. T. feitelijk een beschrijving is geweest van den strijd, dien de duivel gevoerd heeft tegen de waarachtigheid van het Woord Gods.
Tegenover de profeten van Jehova, die het voor de waarheid van het Woord Gods opnamen, stelde hij de valsche profeten. De valsche profeten waren de ambtsdragers van den duivel. De farizeën en de Schriftgeleerden in de dagen van Jezus, moeten als instrumenten van den duivel worden gezien.
En toen werd het Woord Gods vleesch,
Jezus Christus en de duivel.
De theologie des Woords en de theologie van den duivel.
De duivel heeft verschillende theologen in zijn dienst. Historische theologen, exegetische theologen, en historische theologen.
De duivel heeft in den loop der eeuwen heel wat arbeid aan de theologen bezorgd en zal daarmede voortgaan ook in de toekomst.
Denkt maar aan Luther, toen hij bezig was met de vertaling van den bijbel. Daar was de duivel zoo’n verwoede tegenstander van, dat Luther op den Wartburg hem den inktpot naar den kop wierp.
Interessant en buitengewoon leerzaam was dit alles. Men kreeg hier tal van nieuwe gezichstpunten in betrekking tot den tijd, waarin wij leven. Hij gaf ons preekstof, en wanneer onze voorgangers van uit dit gezichtspunt in onze dagen, de wereld en de Kerk gaan bezien, dan zal dat aan de prediking stellig ten goede komen.
Pastor Pfister uit Bern behandelde het tweede onderwerp: Het Woord als geloofsinhoud, Deze voordracht heeft een zuster voor mij gestenografeerd en daarna voor mij uitgewerkt, waarvoor ik haar slechts dankbaar zijn zal. Ik zal haar echter niet uit het Duitsch in het Hollandsch vertalen. Zijn uitgangspunt had hij gekozen uit Luk. 11 : 28, waar een vrouw uit de schare, haar stem ver-hier en tot Hem zeide: Zalig is de buik, die U gedragen heeft en de borsten, die Gij hebt gezogen,

Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, aie het Woord Gods hooren en hetzelve bewaren. Gelooven is het hooren en het bewaren van het Woord. Het bleek mij in de verdere ontwikkeling van zijn thema, dat deze pastor niet vrij was van Barthiaansche smetten. Zijn vergelijking, die hij maakte tusschen het geloof en den geloofsinhoud, was niet in alle deelen naar mijn smaak.. Dat inhoud en vorm hier bij elkander behooren, is stellig juist, maar dat het woord in deze vergelijking het water is, en de vorm de beker, die het water inhoud, lijkt mij niet juist. Hij zeide letterlijk: het woord is het essentieele, het levende water, dat den beker vullen moet, de beker zelf is het geloof. Ik heb daar voor mijzelf een vraagteeken geplaatst, en theologen die dit lezen, zullen dit stellig ook doen. Er zit in dit beeld, zooals Pfister dit uitwerkte, een element, dat mij bekoort, zoodat ik het over zou willen nemen, en anderzijds gevoelde ik, dat hier gevaren dreigen, die wij niet moeten onderschatten. Misschien dat er theologen onder onze lezers zijn, die hier nog eens rustig over willen nadenken.
't Was een zeer spannende voordracht. Keurig van stijl en inhoud, die met onverdeelden
aandacht beluisterd werd.
En toen kwam prof. Schlarb aan het woord over: „Het woord als Scheppende Kracht Gods”. Prof. Schlarb is een Russische professor, geen theoloog, maar een mathematicus. Een zeer eenvoudig en bescheiden man, waarin niemand een geleerde ziet, die een Europeesche vermaardheid heeft.
Wat heeft die man onvergetelijk schoon over dat woord uit den 1en Brief van Petrus gesproken: „Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende woord van God
Wat is mij daardoor een licht opgegaan over het mysterie der wedergeboorte. Maar ik ga hierover niet verder. Ik was met den professor in hetzelfde huis gelogeerd en wij hebben er dien avond nog een uurtje over nagepraat.
De toekomst van Rusland ligt in de herscheppende kracht van dat Woord Gods, zeide hij, en die kracht zal zich manifesteeren in onze jeugd. De Russische christenen hebben hun hoop gevestigd op de jeud, waarin deze kracht werkt. De bekende Russische zanger Sadko, in ons land geen onbekende, zong aan het slot van deze conferentie een paar liederen, die ons ontroerden. Daarop sloot pastor Kroeker de conferentie en riep ons een „wederziens” toe in 1939.
De conferentie was boven verwachting geslaagd, en allen, die ik er over sprak, waren dankbaar er geweest te zijn. Er werd ons veel geboden, waarover wij thuis nog eens rustig kunnen nadenken, om er dan winst mee te doen voor onze prediking.

d. H. (den Haag) J.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 1938

De Wekker | 4 Pagina's

Wernigerode. (8) (Slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 september 1938

De Wekker | 4 Pagina's