Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Noach voor het open venster

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Noach voor het open venster

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het geschiedde ten einde van veertig dagen, dat Noach het venster der ark, die hij gemaakt had, opendeed.Gen. 8:6.

De Kerk des Heeren heeft vele verwachtingen.
Ze verwacht de ondergang der wereld, de komst, de uitbreiding en de voltooiing van het Koninkrijk Gods, de opstanding des vleses en het eeuwige leven.
Dit alles heeft de Heere Zelf beloofd.
Evenwel vertoeft de Heere te komen. Hij vertraagt de vervulling Zijner belofte. Elke vertraging is echter nog geen vertraging. Onze tijd en Gods tijd worden niet altijd op dezelfde zonnewijzer gemeten.
De tijd van de vervulling van Gods beloften is niet altijd bekend. God heeft Zijn beloften getekend met een verborgen jaartal.
De Heere wacht wel eens lang met de vervulling van Zijn beloften. Hoe lang moest Abraham wel niet wachten op Izaks geboorte. Hoe lang heeft David omgezworven aleer hij de troon beklom. Hoe lang heeft Israel uitgezien naar de komst van de Messias in 't vlees.
Het schijnt soms, alsof er van Gods beloften niets terecht zal komen en de ziel zucht: „Hoe lang nog Heere?”
Dan is het goed om met de profeet te zeggen: „Ik zal uitzien en wachten op de Heere.”
Of met Noach voor het geopende venster naar de hemel, te staan.
Noach!
In zijn tijd had de goddeloosheid zijn hoogtepunt bereikt. De Heere is wel lankmoedig, maar zal niet altoos twisten. Hij straft de zonde en komt met de zondvloed.
Maar in de toorn gedenkt Hij des ontfermens. Nog 120 jaren werden gegeven tot bekering, doch zonder resultaat.
De zondvloed kwam.
Ontzettend en onvergeeflijk moet voor Noach en de zijnen het ogenblik geweest zijn, dat Gods toorn over de mensheid losbrak. Vreselijk toen de sluizen des hemels geopend werden en de fonteinen der aarde het water opspoten.
Doch Noach vond genade in de ogen des Heeren. In hem zal het menselijk geslacht weer opbloeien en bewaard blijven. Gods beloften moeten vervuld. Noach draagt de Christus in zich.
Noach beoefende geloof, toen alle mensen spotten met zijn arkbouw.
Door het geloof ging hij in de ark.
Die ark schaduwt de Christus af. Het geloof doet schuilen in Christus. Wie buiten Christus blijft komt om. En hoevelen leven niet buiten Christus. Verwerpen alle waarschuwingen Gods. Het Evangelie.
Het water steeg in Noachs dagen 15 ellen boven de hoogste berg. Er was voor geen schepsel buiten de ark ontkoming. Zo ook is er voor niemand redding buiten Christus al zoekt hij het op een hoogte van beschaving of heilig huisje van uitwendige vroomheid.
De Heere gedacht aan Noach. Neen, de Heere vergeet Zijn kerk niet temidden van de oordelen en gerichten op aarde.
Hij doet de stormen ophouden. Hij heeft alle middelen in Zijn hand. Hij deed een wind over de wateren komen en ze werden stil. En de fonteinen des afgronds gesloten.
Noach lette op al deze dingen.
Na 40 dagen hield de regen op. Op de 150e dag begon het water te vallen. In de zevende maand bleef de ark rusten op de berg Ararat. Op de 1e der 10e maand werden de bergen zichtbaar. En 40 dagen daarna opende Noach het venster der ark.
Alles gaat in rustig tempo voort. Dat letten op Gods daden en optekenen der tijden. De nieuwe wereld was op komst. Zo stond Noach in het geloof voor het venster.
De Heere werkt trapsgewijze. Jaren en eeuwen neemt God om deze wereld, die een modderpoel is geworden, tot een nieuwe wereld te maken.
Zo schenkt de Heere ook Zijn genade aan de ziel trapsgewijze. En maakt van het hart, dat door de zonde een modderpoel is een nieuwe tempel.
Vele bange vragen vervulden Noachs hart in de ark.
En de Heere zweeg. Noach moest het in die tijd alleen doen met de beloften Gods. En daar zullen al Gods kinderen, en heel de Kerk, het mee moeten doen in stormgetij. Maar op Gods beloften kunnen we aan. Het ware geloof zal niet beschaamd worden.
Noach staat rustig in het geloof aan het venster.
Dat venster had hij aangebracht in de ark naar Gods bevel. En zo geplaatst, dat het venster uitzicht gaf naar boven. Wij zouden zo'n kleinigheid van een venster licht vergeten. Maar dat is maar geen kleinigheid! Wat is een huis zonder venster? Zonder licht en uitzicht?
Wie door het geloof in Christus is, heeft een venster, een uitzicht naar boven in tijden van donkerheid en nood. En in Christus zijnde daalt het licht der genade en der vertroosting door het venster der ziel van de hemel in hem af.
Het venster was zo geplaatst in de ark, één el van boven af, dat Noach en de zijnen alles konden zien van de hemel en weinig konden zien van wat op aarde gebeurde. Dat had God zo in wijsheid beschikt.
Veel van het grote wereldgebeuren blijft hier voor ons verborgen. Behoeven we ook niet te weten. We kunnen alles gerust aan de Heere overlaten. Blijf rustig staan aan het venster van de tijd, want de Heere doet alles naar Zijn raad en welbehagen.
Noach voor het geopende venster wilde zijn toestand peilen. Vurig verbeidde hij de dag, dat de nieuwe wereld door hem betreden zou worden. Om nu te weten hoe het stond met de wateren op aarde zond hij een raaf uit, omdat deze vogel sterk gewiekt was en ver in 't rond kon vliegen.
Dat was echter geen verstandige keus. De raaf kon als roofvogel het doen met het dode ronddrijvende aas. Wie een vrede-boodschap wil hebben moet geen raaf uitzenden.
Weldra leerde Noach dat verstaan. Nu zond hij een duif uit. Nu ontving hij betrouwbare berichten. De eerste duif vond geen rust voor het hol harer voet. De tweede duif kwam met een olijftakje des vredes. Dat bracht troost en geloofsversterking.
Menigeen zendt in zijn leven een raaf uit. Is aan het berekenen en vertrouwen op het schepsel. Ook voor eigen zieleleven, om te weten of het oordeel afgekeerd is zendt men soms een raaf uit. Zoekt men verkeerd. Zoekt men vrede in de werken der wet, in gestaltelijk leven en bekering en het stelt teleur.
Neen, de gebedsduif moet uitgezonden. En krijgt gij niet terstond het begeerde antwoord, een tweede gebedsduif brengt het gewenste resultaat. Het is de gebedsduif, die de goede richting uitging n.l. naar Golgotha.
Ten slotte kwam de tijd, dat Noach de ark mocht verlaten. Hij had niet te vergeefs aan het venster gestaan. Zijn geloof werd bekroond. De geloofsverwachting der kinderen Gods wordt vervuld tegen alle ijdele verwachting der wereld in.
De wereld verwacht alles van de aarde, de Kerk verwacht van de aarde niets, maar ziet uit naar de voltooiing van het Godsrijk en wederkomst van Christus.
Staat gij ook aan het venster, dat uitzicht geeft naar boven? Zo als Noach? Door het geloof in Christus wacht u dan een nieuwe wereld, waarop gerechtigheid woont en die altijd blijven zal.
Vreselijk buiten de ark, Christus te sterven.
Voor hem is geen enkele verwachting.
Schiedam, A. Zwiep.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1949

De Wekker | 4 Pagina's

Noach voor het open venster

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 september 1949

De Wekker | 4 Pagina's