Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Houden voor en ..... de Saambinder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Houden voor en ..... de Saambinder

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als de Saambinder de tolk is van de Gereformeerde Gemeenten, zoo hebben wij thans in Nederland twee kerkgroepen, die hetzelfde leeren omtrent het zaad des verbonds. Ze zijn „De Gereformeerde Kerken" en „De Gereformeerde Gemeenten". Wij hebben dit nooit zoo duidelijk zwart op wit gelezen, als wij nu in „De Saambinder" kunnen vinden.
Wij weten, dat de Gereformeerde Kerken het zaad des verbonds houden voor wedergeboren, en in Christus geheiligd.
Inderdaad doet Van der Groe in zijn Catechismusverklaring dit ook.
En nu schrijft „De Saambinder" dat „De Wekker" het met deze verklaring niet eens is.
„De Saambinder" is het dus wel eens met Van der Groe.
Zie hier, hoe „De Saambinder" de verbondsleer van Van der Groe verdedigt:
Het is te lezen in het nummer van 22 December 1949:
„Even geleden haalden we van Th. van der Groe enkele passages aan uit zijn Catechismusverklaring over Zondag 27, waaruit bleek, dat ook Van der Groe leert, dat de Doop de uitverkorenen de belofte des Verbonds verzegelt en dat verworpenen buiten Gods Verbond zijn. We hebben dat letterlijk uit Van der Groe geciteerd, en dus zal het zeker niet anders zijn. Nu haalt de Wekker, die zich de laatste tijd zo van ter zijde nog al eens blijkt in te laten met aangelegenheden in de Geref. Gemeenten, enkele andere uitspraken uit dezelfde predikatie aan in het No. van 9 December j.l., waarin Van der Groe uitspreekt, dat alle kinderen van gelovige ouders als bondgenoten Gods te houden zijn, totdat zij in het opwassen aan ons het tegendeel met hun gedrag vertonen. Deze en dergelijke uitspraken bevestigen echter dat wij uit dezelfde preek hebben aangehaald. Immers als zij onder het opgroeien en later zich niet als ware bondelingen openbaren, dan blijkt daaruit volgens Van der Groe, dat zij nooit waarlijk in het verbond zijn geweest, en dat dus de Doop hen niet de beloften des Verbonds heeft betekend en verzegeld, al ontvingen zij het uiterlijke teken ervan. Wel legt Van der Groe nog al sterke nadruk hier en daar op het „houden voor bondgenoot tot het tegendeel blijkt", maar tevens houdt hij als grondlijn vast, dat de belofte des Verbonds de uitverkorenen geschonken wordt en verzegeld in de Doop, maar de andere gedoopten niet. Ook is het subjectieve „houden voor" geen objectieve grond voor de zaligheid, noch ook het oordeel der liefde gelijk te stellen met het oordeel des geloofs. Ook blijkt later, dat het toepassen van de belofte van mensenkant op velen vergeefs is, al blijft het roeping der ouders hunne kinderen in de vermaning en vreze des Heeren op te voeden, terwijl de Doop geen waarborg kan bieden aan gelovige ouders, dat al hunne kinderen zalig zullen worden, waar genade geen erfgoed is, en zij evenals de belofte alleen aan de uitverkorenen geschonken wordt, Rom. 9 : 8 , hoewel allen leven onder de openbaring des verbonds.
In elk geval biedt Van der Groe geen steun aan de verbondsopvatting van de Wekker."
Inderdaad „De Saambinder" heeft gelijk. Dit biedt geen steun aan wat de Christelijke Gereformeerde Kerken leeren, maar zooveel te meer aan wat de Geref. Kerken leeren.
Nu schrijf ik hier letterlijk af, wat de Gereformeerde Kerken leeren, die op het voetspoor van Van der Groe belijden:
„dat voorts het oordeel der liefde, waarmede de Kerk het zaad des Verbonds voor wedergeboren houdt, geenszins zeggen wil, dat daarom elk kind waarlijk wedergeboren zou zijn, omdat Gods Woord ons leert, dat niet allen Israël zijn, die uit Israël zijn, en van Izak gezegd wordt: in hem zal u het zaad worden genoemd. Rom. 9."

Legt deze uitspraak der Gereformeerde Kerken naast hetgeen u hier uit „De Saambinder" kunt lezen, en u kan zelf de conclusie trekken, of de Gereformeerde Gemeenten, en de Gereformeerde Kerken elkander de hand reiken.
Vooral de verduidelijking van „De Saambinder", dat het subjectieve „houden voor" geen objectieve grond voor de zaligheid is, komt geheel overeen met de verbondsleer der Gereformeerde Kerken.
Waarlijk, dit zwart op wit te lezen in „De Saambinder" spreekt boekdelen. Maar of de Gereformeerde Gemeenten, en haar voormannen de taal van „De Saambinder" verstaan of moet ik zeggen willen verstaan?
Apeldoorn
J. J. van der Schuit

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 1950

De Wekker | 4 Pagina's

Houden voor en ..... de Saambinder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 februari 1950

De Wekker | 4 Pagina's