Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De betekenis van het woord Sela (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De betekenis van het woord Sela (2)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In ons eerste artikel wezen we er op dat het woord sela op verschillende wijze wordt verklaard. Het woord sela geeft wel geen aanwijzing om het te lezen. Tenzij, zo schreven wij, dat het vaststaat dat de betekenis is: loven. Maar dan moeten wij er bij denken: loof den HEERE. En dat staat er niet. De gedachte zelf: loof (den HEERE) is wel aannemelijk. Tweeërlei is dan mogelijk door het woord sela bedoeld: 1e is het een aanwijzing om de stem te verheffen bij de zang; 2e behalve de zanger wordt dan ook de gemeente opgewekt om den HEERE te loven. Maar zullen wij enige grond hebben voor deze gedachte dan moet blijken dat iedere tekst, waarop het woord sela volgt, daartoe aanleiding geeft. Daar willen wij in dit artikel op wijzen en dan ook in dit opzicht onze conclusie trekken.
Wij lezen in Psalm 3 driemaal het woord sela.
Vs. 3: Velen zeggen van mijn ziel: hij heeft geen heil bij God. sela.
Wij kunnen begrijpen wanneer de dichter met sela zou bedoelen: lees het nog eens: velen zeggen: hij heeft geen heil bij God. Alsof hij wil zeggen: wat een dwaasheid. Denken ze waarlijk dat God ontrouw is? Maar dan moeten wij eerst vast kunnen stellen hoe de dichter zelf gesteld was, toen hij dat woord schreef. Bedoelde hij aan het eind van vs. 3 op te wekken tot loven, dan zou de betekenis van dit vers moeten zijn: velen zeggen: hij heeft geen heil bij God. Sela: loof (den HEERE), het is niet waar. En bij dit vers is die gedachte wel mogelijk, maar met zekerheid kunnen wij dat toch niet vaststellen.
Vs. 5 luidtt: Ik riep met mijn stem tot den HEERE en Hij verhoorde mij van de berg zijner heiligheid. Wij kunnen lezen: Ik roep luide tot den HEERE, Hij antwoordt mij van zijn heilige berg. Hier zou sela in de zin van: loof (den HEERE) goed passen.
Vs. 7: Ik zal niet vrezen voor tienduizenden des volks, die zich rondom tegen mij zetten, sela. Ook hier zou de gedachte: loof (den HEERE) passen.
Vs. 9: Het heil is des HEEREN; uw zegen is over uw volk. Ook hier heeft het woord sela zin, wanneer de betekenis is: loof (den HEERE).
Ps. 4 : 3 luidt: Gij mannen, hoelang zal mij eer tot schande zijn? Hoe lang zult gij de ijdelheid beminnen, de leugen zoeken? sela. Hier past m.i. de betekenis van loof (den HEERE) niet. Wij zouden dan wel een gedrongen exegese moeten geven van de tekst om te kunnen handhaven dat sela betekent: loven. En in Ps. 4 : 5 is het niet anders gesteld.
Ps. 7 : 6 geeft te lezen: zo vervolge de vijand mijn ziel en achterhale ze, en vertrede mijn leven ter aarde, en doe mijn eer in het stof wonen. sela. Ook hier geeft de tekst geen grond om bij het woord sela te denken aan: loven.
In Ps. 9 : 17 vinden wij het woord sela ook, maar dan verbonden met het woord higgajon; dus: higgajon, sela. De betekenis van higgajon staat ook al niet vast, gelijk wij opmerkten. Het kan betekenen: gedachte, overdenking; volgens anderen moeten wij denken aan het geluid van het snaarinstrument. De tekst luidt: De HEERE is bekend geworden, Hij heeft recht gedaan; de goddeloze is verstrikt in het werk zijner handen, sela. Hier zou de betekenis van loof (den HEERE) weer heel goed passen. Het woord sela in het slotvers van Ps. 9 kan die gedachte wel in zich hebben, maar wij kunnen niet zeggen dat dit vers deze gedachte direct eist.
In Ps. 18, een echte dankpsalm, wordt het woord sela gemist; in Ps. 21, ook een echte dankpsalm, komt het woord sela éénmaal voor, en wel in vers 3, waar we lezen: Gij hebt hem zijns harten wens gegeven en de uitspraak zijner lippen hebt Gij niet geweerd, sela. Hier zou: loof (den HEERE) passen. Dit geldt ook voor Ps. 24 : 6 en 10. Nog meer geldt dit voor Ps. 32 : 5 en 7. Slot van vs. 5: en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Slot van vs. 7: Gij omringt mij met vrolijke gezangen van bevrijding, sela. Maar in vs. 4 van Ps. 32 lezen we: want uw hand was dag en nacht zwaar op mij, mijn sap werd veranderd in zomerdroogte. sela. Hier past de betekenis van loven zeker niet. Veel eerder zou hier passen de betekenis van: lees dat woord nog eens.
In de Psalmen hebben wij dus geen bewijs dat het woord sela altijd de gedachte inhoudt van loven.
In Hab. 3 : 3, 9 en 13 komt het woord ook voor; in de vss. 3 en 9 midden in de tekst, en in vs. 13 aan het einde van de tekst. Hab. 3 is een gebed. In vs. 3 luidt de tekst: God kwam van Teman en de Heilige van de berg Paran. sela. Zijn heerlijkheid bedekt de hemelen en het aardrijk was vol van zijn lof. Hier zou sela in de betekenis van loven passen, maar waarom het dan niet aan het eind van het vers staat, kunnen wij niet verklaren. Dit geldt ook voor vs. 9. In vs. 13 staat sela weder aan het eind van het vers en verdraagt ook wel de betekenis van loven.
Al zouden wij dus heel vaak de betekenis van het woord sela in de zin van loven, kunnen aanvaarden, dit geldt niet bij elk vers, waarin het woord sela voorkomt. En waarom staat het woord dan niet bij zo heel veel verzen en in zo heel veel Psalmen en andere Schriftgedeelten, waarin telkens zo rijke stof gegeven wordt om den HEERE te loven?
Wat wij vonden biedt ons dus geen waarborg om aan te nemen dat het woord sela inderdaad betekent: loven. Waarbij dan gedacht moet worden: den HEERE. Wij zijn dus nog niet veel verder gekomen met ons onderzoek. De gedachte van herhaling, verheffing of verandering (van toon) is oud, en mogelijk. Ook is mogelijk dat bedoeld wordt: zwijg even stil. De Kanttekenaren van de Statenbijbel gaan ook deze kant uit. De woorden, welke vóór het „sela" staan, maakten een bijzondere indruk op de dichter, door Gods Geest gedreven. De woorden moeten met bijzondere aandacht gelezen, gezongen en gesproken worden. Maar dat geldt toch zeker voor heel de Bijbel.
L.H. van der Meiden

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1952

De Wekker | 4 Pagina's

De betekenis van het woord Sela (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 maart 1952

De Wekker | 4 Pagina's