Vraag en Antwoord
Geeft sterke drank?
Geeft sterke drank?
Een br. te T. vraagt naar de betekenis van Spreuken 31 : 6 waar gezegd wordt: Geeft sterke drank degene, die verloren gaat en wijn degenen die bitterlijk bedroefd van ziel zijn.
Wordt hier geadviseerd om maar de bedwelming van de drank te doen ondergaan al wie het moeilijk heeft? Dat deze vraag opkomt, is begrijpelijk. Bij eerste lezing geeft dit woord de indruk dit te zeggen.
Het zal echter nodig zijn om eerst er eens op te letten in welk verband dit voorkomt. Spr. 31 : 1—9 is een groep spreuken van „Lemuel". Wie met deze naam aangeduid wordt is niet volkomen zeker. Is het een andere naam voor Salomo? Een soort .symbolische naam dus of is hier inderdaad iemand anders dan Salomo bedoeld.
Wat in onze vertaling is weergegeven als „een last" is misschien de aanduiding van een land. Massa geheten. De zelfde aanduiding vinden we ook bij Spr. 30 : 1. Mogelijk dat hier iemand aangeduid wordt van buiten-Israëlietische oorsprong. Lemuel zou dan iemand geweest zijn als b.v. Job en Agur uit Spr. 30.
In deze spreuken van Lemuel wordt nu gezegd wat vooral noodzakelijk is voor „vorsten", regerende personen dus. Zij worden gewaarschuwd voor de vrouwen. Geef uw kracht niet aan de vrouwen, noch uw omgang aan hen, die koningen verderven. Men denke hier vooral aan de invloed, die van vele vrouwen uitging op een vorst. Salomo zelf is hier wel een duidelijk voorbeeld.
Dan wordt verder gewaarschuwd tegen de invloed van wijn en bedwelmende drank. Wie zich daaraan overgeeft als vorst weet niet wat hij doet en vergeet en vertreedt de wetten en ordeningen, waarnaar hij heeft te leven. Wie denkt hier niet aan Herodes, die Johannes de Doper liet doden toen hij verhit was van de drank. Een vorst moet nuchter zijn en blijven. Na deze zeer positieve waarschuwingen voor regeerders komen dan de woorden, die boven afgeschreven staan. Gemakkelijk te verstaan zijn deze niet. Is hier bedoeld te zeggen voor wie bedwelmende drank wel bestemd is? Dan zou hier het advies gegeven worden dat iemand zijn leed maar verdrinken moet om zo van de narigheid af te komen.
Om twee redenen kan dit niet zo zijn. Enerzijds niet omdat hier ernstig tegen het misbruik van sterke drank gewaarschuwd wordt. Het is niet wel mogelijk dat hier dan anderzijds gezegd zou worden in leed en ellende maar te drinken. En wat nog meer zegt: wanneer hier dit advies gegeven zou worden zou dat in strijd zijn met de Schrift zelf, die nergens zegt dat de mens zijn leed maar verdrinken moet maar de weg wijst naar de Heere zelf in moeite en verdriet.
Het kan hier derhalve niet bedoeld zijn als een algemene regel in leed en ellende maar de toevlucht bij de drank te zoeken en zijn leed te vergeten.
Er zijn nog twee andere mogelijkheden om dit zeker niet gemakkelijke woord te verstaan. De eerste is dat hier gedacht zou worden aan een gebruik dat in zwang was om ter dood veroordeelden een bepaalde drank toe te dienen tot bedwelming. Dit was gebruikelijk. Dat blijkt bij de kruisiging van Christus. Daar wordt ook Hem de beker der bedwelming geboden maar Christus weigert deze.
In de onderhavige woorden zouden met „die verloren gaan" dan de ter dood veroordeelden bedoeld worden.
In de laatste helft van vrs. 6 treedt echter een andere gedachte naar voren. Daar wordt gedacht aan de bitter bedroefden. Nu kan dat een variatie op de eerste helft van dit vers zijn maar het komt mij toch voor dat wij hier een zekere tegenstelling hebben, zij het dan met een gelijke ondergrond in de twee delen van deze tegenstelling. De ene gedachte zou dan deze zijn. Voor ter dood veroordeelden en ingezonkenen is de wijn goed. Zij kan dan dienst doen als verdovend en verkwikkend medicijn. Ps. 104 : 15.
Het geheel wordt dan een tegenstelling in deze zin. Wie als een regerend vorst een verantwoordelijke positie heeft blijve nuchter; in bijzondere gevallen kan de sterke drank zijn nut hebben.
Nog een totaal andere opvatting is deze: Vers 6 en 7 zouden hier als een aanhaling uit het levensboek van de drinkebroers gegeven zijn tegenover het ernstig advies van de voorafgaande verzen. Zij zeggen zó, maar wees gewaarschuwd dat gij o koning dit pad niet opgaat. Zoudt ge u met zulken gelijk stellen?
Het is mogelijk dat in de puntigheid van de spreuken deze tegenstelling niet zo duidelijk aangegeven is als zij bedoeld zou zijn.
Over het algemeen laat zich — al is het dan niet gemakkelijk de preciese zin der woorden vast te stellen — de betekenis toch wel verstaan. Er wordt sterk gewaarschuwd tegen de bedwelming door sterke drank.
Ter toelichting zij nog vermeld dat wij hier bij sterke drank niet hebben te denken aan wat wij daar thans onder verstaan. Hier is een drank met bedwelmende kracht bedoeld, die bereid was uit gerst en vruchten. Opmerkelijk is dat deze drank niet op het altaar gebracht mocht worden.
De minste in het koninkrijk der hemelen?
In Luk. 7 : 28 komt deze uitdrukking voor, waar dezelfde br. naar vraagt. Johannes de Doper wordt hier enerzijds genoemd de grootste onder die van vrouwen geboren zijn terwijl eveneens gezegd wordt: de minste in het koninkrijk der hemelen is meer dan hij.
De beslissende vraag is hier wat onder het koninkrijk der hemelen te verstaan zij. Dat is niet de hemelse heerlijkheid. Dan zou er niet staan „is" meer maar zal zijn. Het gaat hier dus om wat in de tijd, waarin Chr. sprak volle werkelijkheid was.
Het koninkrijk der hemelen is de heilsbedeling in Christus.
Daar had Johannes meer van gezien dan enig profeet onder het O. Verbond. In dat opzicht was hij de grootste. Maar ging het om de rijke N. Testamentische openbaring van dat rijk dan had Johannes er nog niet veel van gezien. Hij had het dan ook nog niet volkomen verstaan. Matth. 11.
Dat deed aan de waarachtigheid van het geloof van Johannes geen afbreuk maar wel was er verschil in trap en graad van klaarheid en inzicht.
Er was in de nadere openbaring van het nabijgekomen koninkrijk der hemelen meer te kennen dan aan Johannes mogelijk was.
Zo wordt dit woord van Christus zeer verstaanbaar.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 november 1953
De Wekker | 4 Pagina's