Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leiding

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leiding

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want zovelen er door den geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods. Rom. 8:14.

Adeldom verplicht, is een woord dat wil doen beseffen, dat wie grote voorrechten heeft, moet beseffen dat dit evengrote verplichtingen meebrengt. Verplichtingen, die zo onlosmakelijk met het voorrecht samenhagen, dat het eerste zonder het laatste niet kan bestaan.
Deze regel geldt ook in het geestelijke. Althans heel de gang der gedachten van de Apostel Paulus is daarop gebaseerd.
De begenadigden Gods hebben een grote weldaad ontvangen. Door de inwoning des Heiligen Geestes in hen zijn zij levend geworden. Zij hebben uitzichten dat dit leven des Geestes uiteindelijk zo triumferen zal, dat zij totaal nieuwe mensen in heerlijkheid zullen worden.
Doordat zij nu in deze geestelijke adelstand verheven zijn zijn zij schuldenaars. Niet aan het vlees, d.i. aan heel het complex van zondekrachten. Dit zal eens verdwijnen. Het is gemerkt ten dode. Hoe zullen zij daaraan nog dienst bewijzen?
Zij zijn schuldenaars aan de Geest, om naar de Geest te leven. Ja, zij moeten leren door de Geest de werkingen des lichaams te doden. Voorzover het lichamelijk bestaan een gemakkelijk instrument in dienst van de zonde is, moeten zij het onder de tucht des Geestes leren stellen. Ja, zij moeten het desnoods aan de dood prijsgeven.
En dan komt de telkens hier sprekende tegenstelling van vlees-Geest weer naar voren. Het vlees brengt alleen maar tot de al verder om zich grijpende dood. De Geest doet waarlijk leven. En dat is het leven der kinderen. Want zovelen er door de Geest van God geleid worden, die zijn kinderen Gods.
Er zit in ons een zucht naar zelfstandigheid. Vrij zijn, niet geleid worden, is veler ideaal. Er zit in het geleid worden een sterke afhankelijkheid. Wij zijn dan onderworpen aan een ander. Wij worstelen vaak net zolang tot wij daarvan af zijn.
Toch is dit geleid worden in geestelijk opzicht een rijk voorrecht.
En een begeerd voorrecht ook. Wij leren immers, op de school der genade, onze afhankelijkheid. En dat niet alleen. Hoe dwaalziek zijn wij ook. Geestelijke groei zal ook daarin bestaan dat wij almeer deze geestelijke leiding begeren.
En deze leiding vernedert niet. Zij maakt ons niet tot willoze geleiden, die zich maar blind laten voeren. De Geest Gods leidt ons juist als mensen. Niet met tenietdoen van onze menselijke eigenschappen, integendeel. Hij zal juist onze natuurlijke vermogens verlichten en tot de kermis en dienst des Heeren wijden.
De Geest Gods verlicht ons verstand opdat wij den Heere en Zijn heilige wegen kennen. De Geest leidt ons begeren zodat ons zoeken wordt een lust hebben in de wegen Gods.
De Geest dwingt ons niet maar leert ons vrijwillig de wegen Gods te willen, omdat Hij ze ons leert kennen als de wegen des levens.
De Geest van God leert de wijsheid, zoals de Schrift dat zo schoon noemt. Die wijsheid die niet maar beschouwelijke kennis is maar die tegelijkertijd practische kennis is die in en naar de wegen en woorden Gods doet wandelen.
Deze leiding des Heiligen Geestes is daarom tegengesteld aan de invloed van alle valse geest. Alle valse geest overwint niet het vlees. Bij de leiding van een valse geest of ook onze eigen geest, moeten wij misschien wel het geweten overwinnen dat eerst nog waarschuwt. Maar straks vieren we onszelf. Alle eigen eer, eigen genot, eigen voordeel, eigen roem, eigen wijsheid tiert welig waar de Geest van God niet waarlijk leidt.
Hoe anders de Geest Gods. Die leert juist wat van ons is te verloochenen. De Geest van God leert niet het vlees te weiden onder de schijn van geestelijk te zijn.
De Geest van God kenmerkt zich door de heilige orde Gods. Het is naar de orde Gods dat de Geest Gods niet van zichzelf spreekt en zichzelf verheerlijkt. Hij verheerlijkt de Vader en de Zoon. Wie waarlijk door de Geest Gods geleid wordt, zal zich daarom nooit aandienen als een bij uitstek „geestelijk" mens. Hij zal veeleer God in Christus oprecht verheerlijken.
Een heilige trek in deze leiding des Geestes is, ook dat zij niet wild, ordeloos en eigenmachtig is. Dit is wel alle valse geest. Maar de Geest Gods leidt juist naar de orde Gods.
Waar de Geest des Heeren leidt, worden wij naar het Woord Gods geleid. Steeds meer worden wij dan aan het Woord Gods gebonden. Al wat daarbuiten is schuwen wij.
De Geest Gods leidt naar de middelen en wegen Gods. Hij geeft oog voor de middelen en doet er heil uit wachten. Wie door de Geest geleid wordt, krijgt de kerk lief om des Heeren wil. Het kenmerk van de valse geest is juist dat hij dit alles loslaat, kleinacht en miskent.
De Geest Gods leidt naar de volheid van Christus. Hij doet de bediening van Christus in de rijkdom van al zijn ambten beminnen.
De Geest Gods leert de onderwerping aan het hoog gezag van Christus.
Kinderen van God moeten de begenadigden door deze leiding steeds meer worden. Op beide moet even sterk de nadruk vallen. Zij zijn kinderen .
Er staat een woord dat niet het pasgeboren kinderleven bedoelt maar het volwassene. Een klein kind wordt elk ogenblik gezegd wat het doen moet. Het weet zelf nog niets. Wie ouder wordt kent uit de omgang de wil der ouders. Dan is de leiding anders. De zelfstandigheid is ingeschakeld. Zo ook hier. De Geest geeft niet elk ogenblik Zijn aanwijzingen. Hij leert de wil des Vaders te kennen; Hij leert de vrijheid in Christus verstaan. Hij oefent in het kennen van de wegen des Heeren.
Zo worden zij inderdaad kinderen Gods . Daar was het de Heere om te doen in de schepping. De zonde heeft dat verdorven; wij werden vijanden Gods, De wet kon dit niet herstellen. De Geest is het die naar het beeld van Christus weer kinderen maakt.
Daarom is dit het enige evangelie. Alleen zij die door de Geest Gods geleid worden die zijn kinderen Gods. Zij alléén, niemand anders.
Maar ook zij allen, die deze leiding kennen, zijn kinderen. Zij zijn het. Of zij het altijd weten is een andere zaak. Hoe noodzakelijk is het deze leiding te kennen.
Van nature is ze ons geheel vreemd. Wij willen ze ook niet. Meen dan ook maar niet dat wat vrome vormen ons kinderen maken. Wij moeten de leiding des Geestes kennen. En de Geest leert sterven en verloochenen. Hij zal ons krachtig onder zijn leiding stellen.
En Hij laat nooit af. Gelukkig niet
Hij zal leiden totdat Gods kinderen thuis zijn.
Het geheim van het behouden worden is het zich laten leiden door de Heilige Geest. Dat is het voorrecht der kinderen.

W. Kremer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1954

De Wekker | 4 Pagina's

Leiding

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 september 1954

De Wekker | 4 Pagina's