Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nathanael

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nathanael

......Gij (Nathanael) zult grotere dingen zien dan deze. Ev. van Joh. 1:51b

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Weer anders dan met Filippus handelt Jezus met Nathanael als hij ook deze toevoegt aan de twaalf, die Hij stelt om met Hem te zijn en van Hem te getuigen. Gods wegen en werken zijn vol variatie.
Geleerden hebben gezegd dat Nathanael niet tot de discipelen van de Heiland behoorde. In de lijsten der Apostelen komt zijn naam niet voor en evenmin in Hand. 1:13. Daar wordt wel gesproken van een overigens onbekende Bartholomeus. Later, eerst in de 12e of 13e eeuw, zou men dan op de gedachte gekomen zijn dat deze Bartholomeus dezelfde zou zijn als Nathanael uit het slot van Joh. 1.
Nu zijn geleerden mensen om respect voor te hebben. Zij weten veel. Maar zij mogen toch niet meer noch minder weten dan de Schrift zegt. En deze zegt dat Nathanael tot de discipelen behoorde. Joh. 21:1, 2. De benaming discipelen gebruikt de Evangelist Johannes alleen van het twaalftal dat de Heere Jezus volgde en niet van een breder kring.
Bartholomeus zal dus dezelfde moeten zijn als Nathanael. Een man met twee namen? Is dat iets bijzonders? Neen, als wij weten dat Nathanael zijn eigenlijke naam was en de andere Bar-Tholomeus eigenlijk niets anders zeggen wil dan de zoon van Tholomeus. Niets vreemds in het N.T. waar wij ook van Bar-Timeus, Bar-Jezus en Bar-Abbas lezen.
Begrijpelijk dus dat de kerk, vooral in het Oosten, rustig uitsprak: Nathanael is dezelfde als Bar-Tholomeus.
Het is weer de Evangelist Johannes, die ons iets zegt over de manier, waarop Jezus Nathanael tot zich bracht en hem een plaats gaf onder Zijn twaalf.
En in deze mededeling vinden we dan een eigen woord van Jezus over Nathanael. „Zie waarlijk een Israëliet in welke geen bedrog is".
Vanwaar deze mens? Wij weten het niet. Woonde hij mogelijk in de buurt van het vroegere Bethel?
Filippus kende hem blijkbaar. Deze gaat hem tenminste deelgenoot maken van zijn vreugde over het vinden van de Messias. En Filippus verzekert dat deze uit Nazareth komt. Dat doet de bedachtzame Nathanael twijfelen. Uit Nazareth? Kan vandaar iets goeds zijn. En zo is het niet door de profeten gezegd.
Overigens was Nathanaels' hart wel op deze dingen ingesteld. God heeft in hem wakker geroepen een begeerte naar de vervulling der beloften. Dat houdt zijn ziel bezig en daarnaar gaat zij uit.
„Kom en zie!" nodigt Filippus. En de begeerte wint het van de twijfeling. Neen. Het is Jezus zelf, die Nathanael tot zich trok. Het staal kan toch niet bij de magneet wegblijven als deze in de nabijheid komt?
De Koning Israëls had het hart van deze onderdaan en gezant reeds gaande gemaakt. En dat werk gaat door.
En waar dit werk Gods in de stilte groeit moet klaarheid en ruimte en licht komen. Juist nu Nathanael zonder grootse verwachtingen komt, kan Jezus zijn volle heerlijkheid hem tonen. Hij zal hem een teken geven, waarin Hij zijn heerlijkheid openbaart. En dit teken moet alle twijfel bannen.
Ook hier maakt Christus zich weer groot. Zo worden zijn getuigen gevormd.
Zie, waarlijk een Israëliet, in welke geen bedrog is. Zo begroet Jezus Nathanael. Een Israëliet. Jakob werd dit in het worstelen met God. Een Israëliet is een gebroken mens, die alle pretentie's verloor. Een Israëliet is een mens, die God toch niet kan missen, maar van Hem begeert gezegend te worden.
Een Israëliet is een mens, die van Gods verrassingen leert leven en daarin Gods zegen ervaart. Een Israëliet is niet meer zelf bezig om de wegen te banen, maar hij leert wat het is van 's Heeren heil te leven.
Nathanael is verbaasd: „Vanwaar kent gij mij ?" Gods oog heeft u gezien, onder de vijgeboom, Nathanael.

Nathanael meende dat hij daarvan alleen wist dat hij onder, de vijgeboom, met zijn prachtige natuurlijke beschutting, geestelijk werkzaam was.
Men heeft van Nathanael een tuinder gemaakt, die onder zijn werk, deze stille plek zocht. Wij laten dat voor wat het is. Maar dat het leven dat de Heere zoekt dit kent is zeker.
Deze alwetendheid verrast Nathanael en zij verblijdt hem tegelijk.
Geen wonder, het contact, dat hij zocht, blijkt te bestaan. Spontaan is de belijdenis: Gij zijt de Zone Gods, Gij zijt de koning Israëls. Even staan wij verbaasd. Vanwaar deze klaarheid? Is zij meer spontaan dan gefundeerd? Het is mogelijk. In elk geval is zij rijk. En de mogelijkheid daartoe is in de stilte gegroeid. Daar zijn de snaren gespannen, waarvan dit lied kon komen.
Gods voorbereidingen dragen zeker vruchten. En op de tijd des Heeren. Nathanael mag echter niet blijven staan bij deze ontmoetingen. Er is in Christus altijd meer. Zijn volheid is nooit uitgeput.
Een Apostel kan straks maar niet alleen verkondigen hoe goed het onder de vijgeboom is en hoe rijk te weten daar van de Heere gezien te zijn. Het geloof moet vaster grond en rijker volheid vinden.
Er zijn „toeleidende wegen" ook voor Apostelen, maar de volheid is meer.
Omdat ik u gezegd heb. Ik zag u toen gij onder de vijgeboom waart, zo gelooft gij, gij zult grotere dingen zien dan deze.
Meer dan Jakob zag zal de kerk van de nieuwe dag zien als zij de hemelen geopend zal zien en de engelen Gods opklimmende en nederdalende op de Zoon des Mensen.
De Zoon des Mensen, zo mag Nathanael de Christus Gods leren kennen.
Welk een onmetelijke rijkdom. Nog heeft de kerk de diepte van deze titel niet gepeild.
Altijd weer mag haar geloof, daarin nieuwe heerlijkheid zien lichten.
De Zoon des mensen, dat is God in het vlees, in Nazareth. Wat onbegrijpelijk voor Nathanael scheen werd de heerlijkheid.
De Zoon des mensen, dat is leven in dood en duisternis.
Wie onder de vijgeboom God zoekt zal Hem ontmoeten in de zich vernederende Zoon des mensen.
Uit de Oude kerk komen berichten, die zeggen dat Nathanael naar India (destijds de streken bij de Perzische Golf) is gegaan en daar gepredikt heeft.
Heeft Nathanael verstaan dat juist de Zoon des mensen, de verst vervreemden verlost uit banden en ze leidt naar de aanbidding Gods?
Gesteld om van Christus te getuigen.
Dat kon Nathanael.
Hij kende Hem zelf.
En gij?

Kremer.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1956

De Wekker | 4 Pagina's

Nathanael

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 augustus 1956

De Wekker | 4 Pagina's