Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebedsgenezing! (IV)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebedsgenezing! (IV)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er waren meer gebedsgenezers dan Blumhardt. In Duitsland stond een zekere Stockmayer op. In Engeland Dr. Allen en in Amerika Dowie en Murray. Vooral in het land der „onbegrensde mogelijkheden" in Amerika heeft men zich en houdt men zich nog veel bezig met gebedsgenezingen. In ons land is het gevolg van Dowie's optreden het opkomen van de z.g. Pinkstergemeente. Een zekere G.R. Polman bezocht in Amerika de tabernakel van Dowie. Het geheel maakte op hem een ontzaglijke indruk. Vol bezieling begon hij in 1906 in Amsterdam samenkomsten te houden. Gevolg was de stichting van een Pinkstergemeente. Er werden geregeld samenkomsten gehouden, waarvan velen getuigden dat zij zielsaandoeningen als nooit te voren hadden ondergaan. Meerdere Joden en Jodinnen kwamen hier in aanraking met Christus. "Het hoogtepunt der leer in deze kring was de voortgaande uitstorting des Geestes met zijn vele gaven. De Geest die uitgestort wordt is dan kenbaar door zielsaandoeningen, die berouw wekken, en tot bekering leiden en tot grondiger heiligmaking moet brengen.
De gave der tongen en de gezondmaking wordt door de Geest hersteld. Toch geschiedt de genezing niet bij allen op dezelfde wijze. Het kan door rechtstreeks gebed maar ook door voorbeden van twee of meer met de Heilige Geest gedoopten, door de zalving der oudsten en door oplegging der handen. De Pinkstergemeente veroordeelt het raadplegen van een geneesheer en het gebruik der medicijnen niet. Wanneer het persoonlijk geloof niet sterk genoeg is, dan kan het vertrouwen niet groot genoeg zijn en mag een dokter gevraagd worden. In dezelfde lijn ligt ongeveer het optreden van de heer Stroethoff.
Elke week worden in Amsterdam in de Weteringkerk samenkomsten gehouden tot verdieping van het geloofsleven waar ook genezing op het gebed en handenoplegging plaats vinden.
Zeer bekend op dit terrein is ook de „Hazenbergbeweging" geweest in ons land.
Hazenberg werd oorspronkelijk opgeleid aan de Theologische School te Kampen. Hij voltooide zijn studie daar niet, want „Gods wil" maakte hem duidelijk dat hij naar Amerika moest. „De Duivel pleegde voortdurend een aanslag op zijn leven". Hij putte echter kracht uit „een gezicht" dat hij mocht ontvangen, dat God door hem velen uit de macht des duivels zou verlossen. In Amerika ging het echter niet voorspoedig. Toen gaf God hem te kennen dat hij naar Zuid-Afrika moest. Daar werkte hij een tijdlang in Kaapstad onder de Mohammedanen, voor enkelen niet ongezegend.
Het was echter niet de vervulling der belofte. God gaf hem te kennen dat hij geloofsgenezing moest beoefenen. Nu werd Gods belofte vervuld. „Velen", zegt hij: „werden genezen op zijn gebed".
Hij kwam terug naar Nederland en vestigde zich in Apeldoorn, waar hij „Beth-El" stichtte.
De hoofdsom van zijn leer was „Geloofsgenezing van alle ziekten". Hij beweerde zelfs dat God alle geneeskunde verbood. Wie middelen gebruikte pleegde afgoderij. Alleen het gebed was het énige verlossingsmiddel voor alle zieken. Hij had veel aanhang en vond evenzeer veel bestrijding. Later ging hij zover dat hij beweerde dat krankheid des lichaams het werk des Duivels was en dat Jezus al onze krankheden heeft gedragen en alzo dit werk des duivels had verbroken. Hij verkondigde de stelling dat de Christen nu ook recht heeft op onmiddellijke en volkomen verlossing van alle lichamelijke ziekte en zwakheid. Eén zijner geestelijke nazaten beweerde nog sterker: „Ziekte is een vloek, een juk van Satan die alleen door de geestelijke kracht Gods, het gebed overwonnen kan worden". Zieken die niet genezen blijven dus onder het juk van Satan.
Ook na de oorlog hebben wij weer te maken met het verschijnsel der Gebedsgenezing. We denken hier aan het optreden van Herman Zaiss en anderen. Zeker het was hun niet alleen te doen om genezing op het gebed van zieken, ze menen ook de opdracht te hebben om het rijke volle Evangelie te verkondigen.
Ook thans zijn er in verschillende delen van de wereld opwekkingspredikers die duizenden het Woord Gods brengen. Als bewijs der waarheid des Geloofs genezen zij ook velen op het gebed. Hoe hebben wij dit te zien en hoe hebben wij hierover te oordelen! Daarover in een paar slotartikelen.

O. (Ouderkerk aan de Amstel) v.D.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1958

De Wekker | 4 Pagina's

Gebedsgenezing! (IV)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 maart 1958

De Wekker | 4 Pagina's