Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De vrouw onder het Nieuwe Testament (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrouw onder het Nieuwe Testament (III)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In gezelschap met Jezus.
Wanneer wij ons nog herinneren hoe de positie der vrouw was én onder Israël én onder de heidenen, ook tijdens Jezus' omwandeling op aarde, treft ons des te meer Jezus' optreden t.o. de vrouw. Hier geen zweem van verachting. Hier zelfs geen onderscheid tussen Joodse en Heidense vrouwen. Hij geneest niet alleen de schoonmoeder van Petrus en wekt het dochtertje van Jaïrus op, eveneens geneest Hij het kind van de Kananese vrouw. Hij houdt een breedvoerig gesprek met de Samaritaanse vrouw bij de put van Jacob. De discipelen verwonderden zich dat Hij met een vrouw sprak. De Farizeërs deden heel anders. Bij de nadering der vrouwen lichtten zij hun lange gewaden op, opdat zij niet in aanraking zouden komen met het stof dat vrouwenvoeten na lieten. Het wordt nog anders! Hij doorreist het hele land. Discipelen zijn in zijn nabijheid. Doch zij niet alleen. Doch sommige vrouwen met Hem (Luk. 8:1-3). Dat was iets vreemds, iets ongehoords. Dit wekte opzien! Wat zal daar over geroddeld zijn! Wat een bron van ergernis! Dat gaat vlak tegen de traditie in! De overleveringen der ouden spreken heel andere taal, Jezus is echter een vrij mens. Hij weet zich niet gebonden aan al die traditie. Hij houdt zich alleen aan het woord van zijn Vader. Ach, leefden wij toch meer in de vrijheid van kinderen Gods. Hoeveel laten en doen ook nog veel kinderen Gods alleen om de overleveringen der vaderen. Hoe vaak zijn wij in de praktijk nog joods of rooms. Ook daar moeten wij van bevrijd worden.
Petrus zegt het zo mooi, dat wij verlost zijn van de vergankelijke dingen zilver en goud, maar ook van onze ijdele wandel die ons van de voorvaderen overgeleverd is (1 Petrus 1 :18). Christus maakt alle dingen nieuw. Hij roept tot mannen en vrouwen: „Komt allen tot Mij die vermoeid en belast zijn en Ik zal U rust geven". De Heere Jezus betrekt ook de vrouw in zijn werk. Hij houdt zich niet aan de vastgestelde regelen van het „vrome" vlees. Hij doet de wil des Heeren. Een nieuw lied wordt beluisterd op de bergtoppen en velden van Israël. Zie de Heere heeft grote dingen gedaan. De reddende macht des Heeren werpt zeven duivelen uit Maria van Magdala. En de gevolgen van dit optreden? De vrouwen trekken achter Hem op. Gewonde vrouwenlevens, schreiende vrouwenharten. De levende prediking van het koninkrijk der hemelen geldt ook de vrouw. Achter Jezus, zie daar de plaats der vrouw. De vrouw heeft wel bittere vruchten der zonde geplukt. Diep vernederd door de man. Is het niet heerlijk dat Jezus haar vrijmaakt? Zeker, onze eeuw werd eens de eeuw van het kind genoemd.
Welke eeuw heeft zich meer aan het kind vergrepen? Men spreekt ook van deze eeuw als de eeuw der vrouw. De moderne tijd komt dan toch maar twintig eeuwen achter Jezus aan! Hoe bedoelt de twintigste eeuw de vrijmaking der vrouw? Emancipatie! Hierdoor kreeg zij geen plaats naast de man, maar practisch boven de man. Dat gaat verkeerd! Het gaat in het nieuwe testament om de navolging van Christus. De navolging van Christus, tevens de fontein waaruit voor haar op elk terrein haar plaats, haar eer, haar vrijheid herwonnen wordt. Het navolgen van Christus werd het leven der vrouw. Waar zo de ziel uit Christus gelaafd en gedrenkt wordt, waar zo de liefde Gods in het hart uitgestort wordt, daar roept dit tot wederliefde, vandaar ook dat deze vrouwen niet alleen Hem volgden, van Hem spraken, maar ook Hem dienen van haar goederen. De Zoon Gods werd arm om onzentwille. Ook op stoffelijk gebied. Geen plaats om het hoofd op neer te leggen. Soms geen geld om belasting te betalen, het hindert niet, Hij gebiedt de vissen in het water. Arm, ja, maar gebrek behoefde Hij niet te lijden. De vrouwen dienden Hem van hare goederen. Voedsel en kleding was nodig. We lezen dat Jezus een kostbaar kleed bezat, uit één stuk geweven, zonder naad, waarschijnlijk door vrouwenhanden gemaakt of gekocht. Er waren vrouwen bij van aanzienlijke huize. Johanna, weten we, behoorde tot de hofkring van Herodes Antipas. Rijken en armen volgden Hem, om Hem te dienen hetzij met goud of met penningen. Zie dat is nu het kenmerk van de vrouw die Jezus volgt. Niet heersen, maar dienen en geven. Hier viert genade haar schone triumphen. Wie zal tellen de menigte van zusters, die ook in later tijden hun goud en zilver in dienst gesteld hebben van Zijn koninkrijk!
Hoeveel goud en zilver, geofferd in de strijd voor de vrijmaking van kerk en school is gevloeid uit de beurs van vrouwen? Zelfs gouden sieraden werden te gelde gemaakt in de tijd der afscheiding. Hoe vindingrijk is op dit gebied juist de vrouw. Of was het geen treffend bewijs van de vindingrijkheid en liefde der vrouwen toen zij op de laatste schooldag zo'n groot bedrag konden aanbieden voor de bibliotheek van de theologische school ? Was het niet heerlijk dat spontaan werd gezongen: „Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen?" Zoiets moest meer gebeuren in onze samenkomsten. Dan voel je je meer echt zonen en dochteren van hetzelfde huis. Wij moesten wat meer zingen en bidden met elkaar. Menig kwaad zou spoedig zijn verdwenen en de liefde zou bloeien. De vrouwen dienden Hem van haar goederen. De apostelen mogen straks uitgaan met hun prediking en hun arbeid wordt gestuwd door het offeren der vrouwen. Zo moet het. De man voorop in de Militia Christi, getuigend, sprekend, de weg banend voor de loop van het evangelie, de vrouw hem volgend met haar gebed en offer. Dienen, nee het is niet het meest geliefde woord in onze moderne tijd, maar het blijft muurvast staan in het Woord dat eeuwig blijft: „Dient elkander door de liefde". Wanneer op Golgotha de discipelen zijn verdwenen staan de vrouwen er nog, zij bereiden alles voor elkaar voor een eervolle begrafenis. Doch zie: Jezus dient ook hen. Hij verschijnt aan Maria van Magdala en op de samenkomst na de hemelvaart zijn bij de verkiezing ook de vrouwen tegenwoordig. Van al de vrouwen die Hem straks door genade volgen geldt het: „Hun is veel vergeven, want zij hebben veel liefgehad".

B. (Biezelinge) vD.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1959

De Wekker | 4 Pagina's

De vrouw onder het Nieuwe Testament (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 november 1959

De Wekker | 4 Pagina's