Getallensymboliek (1)
Het is een bekend feit, dat getallen in de bijbel dikwijls een symbolische betekenis hebben. Vooral de getallen 4, 7 en 10 of een veelvoud daarvan spelen telkens weer een rol.
Dit is op zichzelf niet vreemd. In heel de oud-oosterse wereld, waarin ook de bijbel tot stand kwam, met name bij de Babyloniërs en Assyriërs leefde de gedachte dat bepaalde getallen een symbolische betekenis of zelfs magische kracht bezitten.
Met dit laatste wordt bedoeld dat er van bepaalde getallen een kracht ten goede of ten kwade kan uitgaan. Zo was bij de oude Babyloniërs 13 een ongeluksgetal. Het was het getal van de onderwereld en van de pestgod Nergal en daarom dacht men dat dit getal ongeluk brengt. Tot op de dag van vandaag speelt bij vele mensen het getal 13 nog deze rol.
Er zijn hotels waar men kamer 13 tevergeefs zoekt.
Vooral het getal 7 was voor de Babyloniërs belangrijk. De levensboom werd gedacht met 7 takken. De onderwereld zou 7 deuren en 7 muren bezitten. Iemand die genezing zocht voor een steek van een schorpioen moest 7 dagen een duik in de Eufraat nemen. Elke 7e dag van de maand was voor de Babyloniërs een heilige dag. Men werkte niet en men reisde niet uit vrees dat men anders door een of andere ramp zou kunnen worden getroffen. Men kende 14 d.i. 2x 7 boze geesten.
In de bijbel heeft het getal zijn magische betekenis verloren. Daar bestaan geen machten die de mens zouden kunnen schaden of bevoordelen buiten God om.
Maar de symbolische functie heeft het getal behouden.
Het getal 4 is het getal van de vier einden (Jes. 11 : 12) of hoeken (Jer. 49 : 36) der aarde. Het wijst ook op de 4 windstreken (Matth. 24 : 31). Het is daarom het getal van de aarde en van heel de schepping van God. De 4 wezens in het boek der Openbaring (4 : 6) zijn de vertegenwoordigers van de ganse schepping Gods.
Een veelvoud van 4 is 12 (3 x 4). Er waren 12 zonen van Jakob, 12 stammen die met elkaar het volk Israël vormden, 12 toonbroden lagen er in het heiligdom op de tafel der toonbroden, er waren 2 x 12 = 24 priesterklassen, zoals er ook in Openbaring 24 oudsten staan voor Gods troon. Jezus koos 12 discipelen, na de spijziging der vijfduizend bleven 12 manden brood over (Matth. 14 : 20) en het nieuwe Jeruzalem heeft 12 poorten, waarop 12 engelen en op de poorten geschreven de 12 namen van de 12 stammen Israëls (Openb. 21 : 12).
12 is het getal van de heilsdaden Gods in deze wereld. Het is het produkt van het getal Gods (3) en het getal van de wereld of de mensheid (4). Een veelvoud is 120, het getal van de kerk, die in Gods genade deelt (Hand. 1 : 15). Er zijn 144000 verzegelden (12 X 12 X 1000), die deel hebben aan de verlossing door Jezus Christus (Openb. 7 : 4). De muur van het nieuwe Jeruzalem is 144 (12 x 12) el (Openb. 21 : 7). Dit wijst er ook op, dat het nieuwe Jeruzalem Gods werk op aarde is.
Een ander veelvoud van 4 is 40.
Het getal wijst op een tijdsduur van goddelijke straf of beproeving. De zondvloed duurde 40 dagen (Gen. 7 : 4). Israël was 40 jaar in de woestijn (Num. 14 : 33; 32 : 13). Jezus werd 40 dagen in de woestijn door de duivel verzocht (Matth. 4 : 2).
Vooral het getal 7 speelt in de Bijbel een grote rol. Farao droomde van 7 vette en van 7 magere koeien, ook van 7 dikke en 7 dunne aren (Gen. 41 : 2vv). Het feest van de ongezuurde broden duurde 7 dagen (Ex. 12 : 15).
De 7e dag werd door God geheiligd (Gen. 2 : 3 ; Ex. 20 : 11). De eerste dag van de 7de maand was eveneens een rustdag (Lev. 23 : 24). Na verloop van 7 jaar was er een sabbathsjaar, waarin kwijtschelding van schulden plaats had (Deut. 25 : 10). In het 7e jaar van zijn slavernij moest een Hebreeuwse slaaf worden vrijgelaten (Deut. 15 : 12). Elke 7 jaar moest de gehele wet aan Israël worden voorgelezen (Deut. 31 : 10). Het feest van de inwijding van de tempel duurde 2 x 7 dagen (1 Kon. 8 : 65). De kandelaar in het heiligdom telde 7 lampen (Ex. 25 : 37; Zach. 4 : 2). Bij het zondoffer had een 7-voudige besprenging plaats (Lev. 4 : 17) en de priesterwijding duurde 7 dagen (Ex. 29 : 35). Bij de spijziging der vierduizend bleven zeven korven brokken over (Matth. 15 : 37). Er waren in de eerste gemeente 7 diakenen (Hand. 6 : 3). In het boek der Openbaring is sprake van de 7 geesten Gods. Zij zijn uitdrukking voor de Heilige Geest in heel de volheid van Zijn werkingen (vgl. Jes. 11 : 2). We lezen van de 7 gemeenten (1 : 11), de 7 gouden kandelaars (1 : 12), de 7 sterren (1 : 16), de 7 zegels (5 : 1), de 7 engelen die voor God staan, de 7 bazuinen (8 : 2), de 7 donderslagen (10 : 3), de 7 plagen (15 : 1) en de 7 gouden schalen (15 : 7).
Mattheüs kent 3 x 14 of 6x 7 geslachten, waaruit de Christus wordt geboren (1 : 17). Van Abraham tot David telt hij 14 geslachten en van David tot de Babylonische wegvoering 14 en van de Babylonische wegvoering tot Christus 14.
7 is het getal van de goddelijke volheid. Het Hebreeuwse woord ,,zeven", waarmee ook ons woord nog samenhangt, staat in verband met een stam welke ,,vol zijn" betekent. In de 6 x 7 geslachten tot op Christus komt uit de volkomenheid van Gods werk in de voorbereiding van Christus' komst op onze aarde. In die komst bereikt het werk Gods zijn voleinding.
Het getal 70 wordt gebruikt als een aanduiding van een tijdperk van lange duur, waaraan God eenmaal een einde maakt. Israël was 70 jaar in ballingschap (Jer. 25 : 11 ; 29 : 10; Dan. 9 : 2; Zach. 1 : 12). Een exacte aanduiding van de tijd der ballingschap is dit niet. Die was korter.
Maar het is een symbolische aanduiding. Het wijst op een volheid van jaren door God bepaald.
Het getal 10 is het getal van de volledigheid. Er zijn 10 geboden (Deut. 4 : 13), bij de bouw van de tabernakel speelt het getal 10 of een veelvoud daarvan een grote rol (Ex. 26) en het beest uit de zee had 10 horens (Openb. 13 : 1). Israël heeft God 10 maal verzocht (Num. 14 : 22).
In het latere Jodendom houdt men zich ook graag aan het getal 10. Er zijn 10 Joden nodig om een synagoge te vormen, sommige gebeden dienen door 10 aanwezigen te worden gesproken, aan de viering van het pascha moet door minstens lÖ personen worden deelgenomen.
Een bekend veelvoud van 10 is 1000.
Het laatste bijbelboek spreekt van het duizendjarig rijk, waarin de oude slang, dat is de duivel en de satan, 1000 jaren wordt gebonden (Openb. 20 : 2). Ook hier is 1000 een symbolisch getal. 1000 jaren spreekt hier van een afgerond tijdperk.
Het is het zinnebeeldige getal, dat op een volkomenheid, een geheel wijst.
Het is duidelijk dat bepaalde getallen in de bijbel niet mathematisch, wiskundig, moeten worden verstaan, maar symbolisch behoren te worden opgevat. Ook wanneer het getal wel mathematisch is bedoeld, drukt het daarbij toch nog een bijzondere gedachte uit.
De 10 maal dat Israël God verzocht heeft moet niet wiskundig worden opgevat, maar het getal duidt aan dat de maat der zonde vol is. De 70 jaren ballingschap zijn geen exacte jaren, maar ze duiden aan, dat wanneer Gods tijd vol is de verlossing komt. De getallen in het laatste bijbelboek zijn evenmin boekhoudkundige getallen.
En wanneer de getallen wel exact moeten worden verstaan, zoals de 7e dag van de week, de 12 stammen van Israël, de 7 dagen van de priesterwijding, de 7 jaren afgesloten door het sabbathsjaar, de 7 lampen van de kandelaar of de 10 geboden, dan ligt er behalve het exacte aantal doch ook een symbolische gedachte in.
12 heeft iets te maken met Gods heilsgeschiedenis in onze wereld, 10 iets met volledigheid en 7 iets met de volheid van God.
Het is daarom het heilige getal bij uitstek.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 september 1963
De Wekker | 8 Pagina's