Getallensymboliek (4)
Tot de „verbazingwekkende ontdekkingen", die de heer Sabiers in het in ons vorig artikel genoemde boekje onthult behoort dat het getal 7 een veel grotere rol speelt in de bijbel dan oppervlakkig het geval schijnt te zijn.
Hij vertelt dat het getal 7 overal op een verborgen wijze aanwezig is in de hebreeuwse en griekse tekst van de bijbel, de vorm waarin God oorspronkelijk zijn openbaring heeft gegeven.
Hier volgen enige voorbeelden.
In Gen. 1 : 1, de eerste tekst van de bijbel, is het aantal hebreeuwse woorden niet 6 of 8, maar precies 7. Het aantal hebreeuwse letters in deze woorden is een veelvoud van 7, namelijk 28, d.i. 4x7 .
De eerste drie van de zeven woorden bevatten onderwerp en gezegde van de zin. In het nederlands vertaald: In den beginne schiep God. Het getal van de letters van deze drie woorden is in het hebreeuws 14, d.i. 2x7.
De laatste vier van de zeven woorden bevatten het object van de zin, n.l. de hemel en de aarde. Het aantal letters van deze vier woorden is in het hebreeuws eveneens 14, d.i. 2x7.
Er zijn twee objecten in de zin. Het eerste object is de hemel. In het hebreeuws 7 letters. Het tweede object is de aarde. In het hebreeuws eveneens 7 letters.
De drie hoofdwoorden van het vers zijn: God, hemel en aarde (subject en object). Het aantal letters van deze drie hebreeuwse woorden is weer precies 14, d.i. 2x7 . Het aantal letters van de andere vier woorden is ook 14, d.i. 2x7.
Het kortste woord staat in het midden.
Het aantal letters van dat woord met het aantal letters van het woord links is weer precies 7. Het aantal letters van dat woord met de letters van het woord rechts is eveneens 7.
Vervolgens wijst de schrijver op Matth. 1 : 1-17.
Deze perikoop kan men verdelen in twee delen, namelijk vers 1-11 en vers 12-17. Elk gedeelte bevat volgens Sabiers verbazingwekkende getallencombinaties.
Het aantal vocabulaire woorden bedraagt in de eerste 11 verzen precies 49, d.i. 7x7.
De schrijver maakt onderscheid tussen vocabulaire woorden en het totaal aantal woorden van een gedeelte. De vocabulaire woorden zijn de woorden zoals ze in een woordenboek voorkomen. Het voegwoord en kan in een perikoop herhaaldelijk voorkomen, doch het is slechts één vocabulair woord. Het totaal aantal woorden van een gedeelte of perikoop ligt dus altijd veel hoger dan het aantal vocabulaire woorden.
Nu heeft hij ontdekt dat het aantal vocabulaire woorden — hij heeft de onderscheiden woorden dus slechts éénmaal geteld — precies 49 is. Het aantal letters van deze 49 woorden is volgens Sabiers 266, d.i. 38x7. Van deze 266 letters is het aantal klinkers precies 140, d.i. 20x7. Het aantal medeklinkers is 126, d.i. 18x7.
Van de 49 woorden is het aantal dat begint met een klinker 28, d.i. 4x7 . Daarentegen beginnen er 21 met een medeklinker, d.i. 3x7. Het aantal zelfstandige naamwoorden onder de 49 griekse woorden is 42, d.i. 6x7. Het getal van de woorden, die geen zelfstandige naamwoorden zijn, is 7. Van de 42 zelfstandige naamwoorden zijn er 35 eigennamen, d.i. 5x7.
Er blijven dus weer 7 gewone zelfstandige naamwoorden over. Het aantal letters van deze zelfstandige naamwoorden is in het grieks juist 49, d.i. 7x7.
Het aantal malen dat de 35 persoonsnamen voorkomen is juist 63, dus 9 x 7, terwijl van deze 35 persoonsnamen 28 mannelijk, dus 4x7, zijn én 7 niet mannelijk.
Het aantal malen dat de 28 mannelijke persoonsnamen voorkomen is 56, dus 8x7. Drie vrouwen worden genoemd. Thamar, Rachab en Ruth. Het aantal letters van deze namen is in het grieks 14, d.i. 2x7.
Eén stad wordt genoemd, namelijk Babylon. Het aantal letters hiervan is 7. Het aantal woorden, dat meer dan éénmaal voorkomt in genoemd gedeelte is 35, dus 5x7 . Het aantal woorden dat slechts éénmaal voorkomt is 14, dus 2x7. Het aantal woorden dat slechts in één vorm voorkomt is 42, dus 6x7. Het aantal dat voorkomt in meer dan één vorm is 7.
Ook in de verzen 12-17 van Matth. 1 ontdekt Sabiers allerlei zeventallen.
In Matth. 2 is het aantal griekse woorden juist 161, d.i. 23x7. Het aantal griekse letters in deze 161 woorden is precies 896, d.i. 128x7.
In vers 6, de messiaanse tekst in dit gedeelte, is het aantal woorden 56, d.i. 8x7.
In Markus 1 : 1-8 is het aantal griekse vocabulaire woorden 77, d.i. 11x7. Van deze 77 woorden beginnen er 35, d.i. 5x7, met een medeklinker. Johannes de Doper gebruikt van deze 77 woorden in dit gedeelte 21i d.i. 3x7, woorden.
En zo gaat het boekje door.
Ook de getalswaarden der woorden heeft Sabiers onderzocht.
In Gen. 1 : 1 is de getalswaarde van de woorden God, hemel en aarde in het hebreeuws achtereenvolgens 86, 395 en 296, totaal 777, d.i. 111 X 7. De getalswaarde van het werkwoord is 203, d.i. 29x7. In Matth. 1 : 1-17 is de getalswaarde van de vocabulaire woorden 42.364, d.i. 6052x7. De getalswaarde van de woorden van de engel in Matth. 1 : 18-25 is 21.042 d.i. 3006x7. In Matth. 2 worden 161 vocabulaire woorden gebruikt. De getalswaarde daarvan is precies 123.529, d.i. 17.647x7.
Doch nog meer ontdekkingen worden door Sabiers gedaan.
Het aantal bijbelschrijvers in het O.T., die met name worden genoemd, is precies 21 of 3x7. De getalswaarde van deze 21 Hebreeuwse namen is weer deelbaar door 7.
Van deze 21 Oudtestamentische schrijvers worden er 7 in het N.T. genoemd, namelijk Mozes, David, Jesaja, Jeremia, Daniël, Hosea en Joël.
De getalswaarde van deze 7 namen is precies 1.554 of 222x7. De naam die het talrijkst in het O.T. voorkomt is David.
Sabiers heeft geteld dat dit precies 1.134 of 162x7 is. De naam Jeremia komt in 7 boeken van het O.T. voor en het aantal malen dat deze naam wordt gebruikt is 147 of 21x7 keer. De naam Mozes komt in de bijbel 847 of 121x7 keer voor.
En dan is Sabiers nog lang niet uitgeput.
Hij zegt dat hij wel 40.000 bladzijden nodig heeft om alle zeventallen uit de bijbel te noemen. Hij steunt wat zijn gegevens betreft op een zekere Panim, een Rus. Het is hem ook duidelijk dat de apocryfe boeken niet behoren tot de canon van de bijbel, want hier worden de zeventallen gemist.
De schrijver wil door al deze feiten wetenschappelijk bewijzen dat de bijbel onmogelijk alleen door mensen kan geschreven zijn, maar dat deze bovennatuurlijk is en door God ingegeven. Hij meent zelfs dat door deze feiten sceptici en modernistische denkers, atheïsten en agnosticisten worden gedwongen om de bijbel te aanvaarden als een bovennatuurlijk, door God geïnspireerd boek.
Wat moeten we van deze ,,feiten" denken? Ongetwijfeld zal een onderzoek van de bijbel als dit bij velen verbazing wekken. Hoeveel uren en uren gaan met zulk een onderzoek gepaard! Hoeveel tellingen en berekeningen moeten daarbij plaatshebben! Welk een geduld moet daarvoor worden opgebracht! Maar is het resultaat in overeenstemming met de tijd en het werk er aan besteed?
Ik zou mij kunnen begrijpen dat velen onder de indruk komen van het resultaat dat werd bereikt. Het is dan toch maar zo dat telkens weer het getal 7 of een veelvoud daarvan in de bijbeltekst een verborgen rol speelt.
Is dit toevallig of hebben we hier inderdaad een bewijs van het goddelijk karakter van de Heilige Schrift?
We willen dit de volgende week in een slotartikel onderzoeken
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 oktober 1963
De Wekker | 8 Pagina's