Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods werkorde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods werkorde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn eerste boek heb ik gemaakt, Theophilus, over al wat Jezus begonnen is te doen en te leren, tot den dag dat Hij werd opgenomen, nadat Hij aan de apostelen, die Hij had uitgekozen door de Heilige Geest, zijn bevelen had gegeven. Hand. 1:1,2.

Wie na 't Pinksterfeest de „Handelingen der Apostelen" gaat lezen zal er goed aan doen het opschrift dat dit bijbelboek draagt, scherp in zich op te nemen en voortdurend voor ogen te houden.
Dit opschrift is niet de titel van het boek, die is van latere toevoeging, maar het opschrift dat de schrijver — Lukas — in de aanvangsverzen geeft.
Daarin heeft hij namelijk het thema van het boek aangekondigd. Het wil ons openbaring geven over de werkorde Gods zoals die, na het Pinksterfeest, zal openbaar worden.
En deze werkorde Gods is tevens de heilsorde en levensregel der kerk in haar nieuwe openbaring tot heden. Een orde, die men niet straffeloos kan en mag schenden.
En niet minder gaat het hier om de levensorde der gelovigen. Het gaat hen wel, wanneer zij deze orde verstaan en daarbij leven. En zo niet, de verwarring sluipt hun leven en dat der kerk binnen.
Dit thema van Gods werkorde trekt drie duidelijke lijnen.
Eerst is hier sprake van het werk van Jezus. Het tweede boek van Lukas heeft hetzelfde onderwerp als zijn eerste — het evangelie van Lukas — n.l. het werk van Jezus. Alleen met dit verschil dat het eerste handelde over wat Jezus begon, het tweede over wat Hij voltooit in de vergadering van Zijn kerk en het doen komen van Zijn rijk. Het welbehagen des Heeren zal door Zijn hand voortgaan, totdat het geheel zal zijn volbracht. De troonsbestijging van Jezus zal zichtbare sporen trekken door de wereld. Hem is gegeven alle macht (bevoegdheid) in Hemel en op aarde.
Vervolgens is hier sprake van de Heilige Geest. Niet maar als een stichtelijke toevoeging, zoals dit bij ons zo vaak het geval is, wordt hier de Heilige Geest genoemd.
Hier is volkomen gelijkwaardigheid van Jezus en de H. Geest. Jezus werkt door de Geest en de Geest werkt met Jezus. Men kan die beide nimmer scheiden. Pinksterfeest dat het feest van de Geest is, is toch volop Christusfeest (Hand. 2:33). De Heere nu is die Geest en die Geest verheerlijkt Jezus Christus. Geen wonder dat het N. Testament een innig verband legt tussen de Geest en de Zoon van God. God zendt de Geest Zijns Zoons uit in de kerk op aarde.
De H. Geest maakt ruim baan voor Christus. Er worden gesloten grenzen geopend en breed vaart het werk Gods uit in de wereld rondom de Middellandse zee. Priesters en magistraten worden christgelovigen. Scherpzinnige wetsbetrachters en blinde heidenen worden zonen Gods, die door de H. Geest geen godsdienst der angst meer kennen maar tot God „Vader!" zeggen. Eeuwenoude onderscheidingen vallen. Er is weer een nieuwe broederschap der genade en daarom zijn er geen tegenstellingen van man of vrouw, van slaaf of vrije, van beschaafd en ongeletterd, zij allen hebben door Christus de toegang door een Geest tot den Vader.
Zo is de werkorde Gods.
Maar zij vermeldt nog een punt van hoog belang.
Zij spreekt ook van de apostelen. Zij worden hier bij hun ambtelijke titel genoemd. Niet hun persoon maar hun werk staat hier centraal. In Gods werkorde hebben zij een bijzondere functie.
De oorspronkelijke tekst brengt de nauwe relatie tussen het werk van Jezus en het werk van de Heilige Geest enerzijds en de arbeid der Apostelen anderzijds op bijzondere wijze tot uitdrukking. Er wordt n.l. gezegd dat Jezus de apostelen door de Heilige Geest uitgekozen heeft.
Van meetaan is de H. Geest bij het kiezen van de apostelen als vertegenwoordigers van Christus op aarde, betrokken geweest. Deze apostelen representeren Christus, maar zij zijn tegelijk de instrumenten van de Heilige Geest. Er komen „Handelingen" der apostelen.
Dat openbaart ons het tweede boek van Lukas als het ons doet zien hoe Jezus door de H. Geest in de apostelen de geschiedenis ingaat en daar de wonderen des heils openbaart.
Wij zijn telkens geneigd deze wondere harmonie in deze werkorde Gods uit het oog te verliezen en Gods werk binnen onze eenzijdigheid te klemmen.
Immers juist hier blijkt men in de kerk telkens het spoor bijster te zijn geraakt. Telkens is er de neiging een deel van deze werkorde te verwaarlozen.
Na Pinksteren wordt soms zó sterk de nadruk op de Heilige Geest gelegd dat de voortgaande arbeid van Jezus uit het gezicht raakt.
Een andere maal gebeurt precies het omgekeerde en wordt het werk van de Geest tot een zeer bijkomstig iets.
Weer anders is de eenzijdigheid, die alle aandacht opeist voor de activiteit der apostelen en het werk van de instrumenten verheft boven dat van Christus en de Heilige Geest.
Het blijft voor ons altijd moeilijk deze lijnen van Gods werkorde onder één noemer te brengen. Vandaar de zich repeterende eenzijdigheden.
Jezus en de Heilige Geest werken beide door de apostelen. Met dit apostolisch getuigenis wordt de wereld geconfronteerd, eerst in mondelinge en later in schriftelijke prediking. Daarin wordt de weg des levens geopenbaard en daarnaar wordt het oordeel straks geveld.
Straks vallen de apostelen weg maar hun getuigenis blijft en dat getuigenis blijft het fundament der kerk. Ook vandaag.
Geen wonder dat het boek Handelingen telkens zegt, wanneer Christus en de Heilige Geest uitgaan in de wereld, dat het Woord Gods heerschappij krijgt en beslag op de harten legt.
Het is het levensgeheim der kerk wanneer zij Gods werkorde verstaat en weet dat Jezus en de Heilige Geest haar aanspreken en overwinnen door het getuigenis van apostelen en profeten.
Ten diepste ligt dan ook hier de hoge eerbied voor en diepe liefde tot het apostolisch getuigenis, dat wij in de Heilige Schriften hebben. Het is het getuigenis van Jezus en de Heilige Geest.
Wij mogen ons wel zeer gelukkig prijzen, zei Calvijn, dat wij zulk een betrouwbaar getuigenis Gods bij ons hebben, waardoor Godzelf ons aanspreekt.
De diepte van het geheim van deze werkorde Gods zullen we nimmer peilen maar we kunnen er wel de kracht van kennen.
Het apostolisch getuigenis geeft licht, de onverstandige wijsheid gevende.
En wij aanbidden Jezus en de Heilige Geest, die met zulk een grote zorg dit apostolisch getuigenis ons gegeven hebben.
En dit is het Woord dat onder ons verkondigd wordt.
Het geeft ons Gods grond onder de voeten.

Kremer

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1965

De Wekker | 8 Pagina's

Gods werkorde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juni 1965

De Wekker | 8 Pagina's