Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leven bij het Woord

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leven bij het Woord

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was een duivelse verleiding voor Jezus, hongerend ten laatste in de woestijn, toen satan Hem tegenkwam met het: indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan tot deze stenen dat ze broden worden!
Brood is immers nodig om te leven, onze honger te stillen en het lichaam voeding en kracht te geven?
Maar om te bewijzen dat Hij de Zoon van God is (die toch geen honger behoeft te lijden, als Hij het werkelijk is) heeft Jezus andere voeding, geestelijk voedsel n.l. het Woord van Zijn Vader. In Zijn gemeenschap leeft Hij en Die zal Hem staande houden. Daarom laat Hij zijn strijd niet in het stoffelijk vlak trekken, maar grijpt naar de Schrift; De mens zal bij brood alleen niet leven, maar bij alle Woord dat door de mond Gods uitgaat.
Zal er groeikracht zijn voor ons geestelijk leven, dan zal er voeding moeten zijn uit het Woord van God.
Zoals ons lichamelijk leven gevoed moet worden met het natuurlijk brood, zo moet ons geestelijk leven gevoed worden met het Brood des Levens, Jezus Christus, Die in het Woord, door de bediening van de Geest, Zich aan ons openbaart.
Het geheim van het geestelijk leven is niet leven hij ons woord of bij wat anderen zeggen, maar bij het Woord des Heren, zodat er geestelijke groei in ons geloofsleven zal zijn en toename in de genade en de kennis van onze Here Jezus Christus. We belijden dit 20 schriftuurlijk juist, alleen het weinig beleven ervan is mede oorzaak van geestelijke armoede en weinig groei, bloei en vrucht.
Zondag 7 van de Catechismus, waar gezegd wordt dat het geloof ook een vast vertrouwen is, belijdt dat de Heilige Geest dat vertrouwen door het Evangelie in mijn hart werkt.
In zondag 25 wordt op de vraag: Aangezien dan alleen het geloof ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt, vanwaar komt zulk geloof? geantwoord: van de Heilige Geest, Die het geloof in onze harten werkt door de verkondiging van het Evangelie en het sterkt door het gebruik van de Sacramenten.
Immers al is het waar, dat de levendmaking door Woord en Geest van ons voor Hem geestelijk dode_ en gesloten hart een daad van Gods almacht en vrijmacht is, zo sluit evenals in het natuurlijk leven, dit het gebruik van de middelen niet uit. „Zo is het ook dat de voormelde bovennatuurlijke werking Gods, waardoor Hij ons wederbaart geenszins uitsluit noch omstoot het gebruik des Evangelies, hetwelk de wijze God tot een zaad der wedergeboorte en een spijs der ziel verordineerd heeft". (D.L. III/IV, 17).
Daarom heeft de Here naar Zijn wijsheid, noodzakelijk tot levensgroei en opbloei van Zijn Kerk, dienaren gegeven, met de opdracht het Woord, het brood des levens, te bedienen, dat is het te breken en uit te delen in de prediking aan hongerenden. De preek, de Woord-verkondiging mag daarom niet opgaan in allerlei wetenschappelijke verhandelingen of beschouwingen, maar moet opening van de Schrift zijn tot geestelijk voedsel voor allen die leren hongeren en dorsten naar de gerechtigheid.
We belijden daarom ook, dat „gelijk de apostelen en leraren die hen gevolgd zijn van deze genade Gods het volk godzaliglijk onderricht hebben. Hem ter eer en tot nederdrukking van alle hoogmoed der mensen en ondertussen nochtans niet hebben nagelaten hen door heilige vermaningen des Evangelies te houden onder de oefening des Woords, der Sacramenten en kerkelijke tucht (D.L. idem).
„Want door de vermaningen wordt de genade meegedeeld, en hoe vaardiger wij ons ambt doen, des te heerlijker vertoont zich ook de weldaad Gods, die in ons werkt en Zijn werk gaat dan allerbest voort" (idem D.L.).
Leven bij het Woord, dat is meer dan van jongs af aan onder het Woord verkeren, heel wat van de Bijbel afweten en de Bijbel op onze tafel en onze kerkbank hebben.
Leven bij het Woord is door Gods Geest het spreken Gods zo verstaan, dat Hij in Christus ons leven is en al meer wordt. We belijden dat tot geestelijke groei en versterking van het geloof om toe te nemen in de genade „de vermaningen waardoor de genade meegedeeld wordt" nodig zijn.
Dat is de ambtelijke bediening in de Naam des Heren van het Woord van God, dat de dienaar geroepen, geleid en bekwaamd door Gods Geest ons open legt en verkondigt.
Dit maakt het maken van een preek en het houden ervan voor elke dienaar tot een verantwoordelijk werk om in biddende afhankelijkheid van de Geest des Heren het brood des levens voor Gods kinderen, zo te breken dat de weldaad Gods in de rijkdom van Zijn genade zich heerlijk vertoont en Zijn werk het best voortgaat.
Maar dit maakt de kerkgang en het beluisteren van een preek, van de verkondiging van Gods Woord, óók tot een verantwoordelijke zaak!
Zijn wij ons steeds bewust dat het gaat om de voeding van dat leven, dat uit God is en verzadiging vindt alleen in Hem?
Allerlei opmerkingen kun je beluisteren van hen, voor wie de kerkgang geen vreugde meer is, maar een, zo maar even mogelijk ontdoken plicht, als: de kerk maakt je ook niet zalig; in het met een vroom gezicht tweemaal in de kerk zitten zit 'het hem ook niet; ik ga als ik behoefte heb!
Of men wil de verkondiging doen opgaan in discussie, waar men allemaal zo zijn gedachten kan zeggen over het christen zijn in de wereld van nu en deskundige voorlichting krijgt over de problemen waar men morgen in het volle leven mee te maken krijgt. Op zichzelf een noodzakelijk iets, maar nooit in de plaats van de verkondiging van het Woord als bediening der verzoening!
Het is immers alleen maar een gezond levensteken, vooral in de jaren van de groei, honger te hebben en regelmatig met graagte te eten?
De slordige kerkgang — en die kan als men nog gaat ook geestelijk „slordig" zijn! — het de tweede dienst zo ongeveer maar geheel afschrijven — aan eenmaal heb ik al genoeg, zo zegt men dan, is het zichzelf ontzeggen van de geestelijke oefening en voeding die de Here middels de Woordbediening wil schenken.
Een slordige eetgewoonte is niet alleen nadelig voor de maag, maar ook fnuikend voor een gezonde groei!
Leven bij het Woord!
Wat geeft God ons nog een rijke mogelijkheden. Hoe komt het dan toch dat er zo weinig geestelijke groei en kracht is?

de B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1970

De Wekker | 8 Pagina's

Leven bij het Woord

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 februari 1970

De Wekker | 8 Pagina's