Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontkoming op Sion

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontkoming op Sion

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar op de berg Sion zal ontkoming zijn. Obadja: 17

In zijn korte profetie kondigt Obadja in de naam des Heeren het oordeel aan over Edom, de afstammeling van Ezau, de broeder van Jacob. Van hen had verwacht mogen worden, dat zij als broeders de zaak van Israël hadden gesteund. Maar in plaats daarvan hadden zij met leedvermaak de val van Israël aangezien. Toen Jeruzalem werd ingenomen en geplunderd door Nebukadnezar en de inwoners van Jeruzalem moesten vluchten, hadden de Edomieten als bloeddorstige hyena's de arme ballingen aangevallen. Maar zulk een zonde, begaan tegen het uitverkoren volk van God, kon niet ongewroken blijven.
En nu kondigt Obadja het gericht Gods dat over Edom zal komen, aan. De trotse Edomieten, die zich in hun woonplaatsen in het gebergte zo veilig waanden, zullen door de wrekende hand Gods van hun hoogten worden neergeworpen en niets en niemand van hen zal gespaard worden.
Maar tegenover die afgrond, waarin wij Edom zien wegzinken, lezen wij in de tekst, die hierboven staat, een heerlijke tegenstelling. Wanneer de profeet Gods toorn als een vernietigende stroom over Edom ziet komen, dan ontdekt hij daarnaast voor het geplaagde Israël een heerlijke toevlucht. Hij ziet het verwoeste Jeruzalem weer uit het puin herrijzen en op die berg Sion wenkt het huis van Israël een veilige schuilplaats.
Maar op de berg Sion zal ontkoming zijn!
Wat een troostwoord moet dat geweest zijn voor de rechtgeaarde Israëliet. De berg Sion was immers de berg, die de Heere Zich ter woning had verkoren. Daar was het Huis des Heeren gebouwd. En in die tempel vond de offerdienst plaats. Daar vloeide het bloed.
En die offerdienst en dat bloed spraken schaduwachtig van Gods ontferming en genade in beloofde Messias voor de schuldige zondaar. En wanneer straks Edom verzwolgen zou worden in de zee van Gods oordeel, dan wachtte hun daar in Sion een heerlijke rust in Gods nabijheid.
En wij lezen dit woord in Nieuw-Testamentisch licht: Op de berg Sion zal ontkoming zijn!
En wij denken aan die andere heuvel, de kruisheuvel, Golgotha, waar de Borg van zondaren het ware offer bracht en Zijn bloed stortte voor Zijn schuldige kerk. Hij, Christus, is het wezen van de berg Sion. Het oordeel Gods is op Hem gekomen, opdat een volk, dat zich dat oordeel waardig leert keuren, vrijuit zou gaan voor eeuwig.
Op de berg Sion zal ontkoming zijn. De macht van de dood, die het geestelijk Israël had moeten verslinden, is gebroken door Zijn opstanding. De schrik van Gods oordeel is afgewend door Hem, omdat Hij de vloek droeg aan het kruis.
En daarom: gezegende berg Sion, gezegend Golgotha! De hitte van Gods gramschap is daar geblust, uitgewoed op de reine Borg.
Maar op de berg Sion zal ontkoming zijn! Daar alleen! Buiten die berg Sion, buiten Christus wacht slechts het oordeel der verdoemenis.
Komt, staan ook onze voeten reeds in het geloof op die berg gegrond? Alle andere steun gronden zullen ons eens ontvallen. Met onze braafheid, onze vroomheid, onze wijsheid kunnen we misschien pronken voor het oog der mensen, maar in Gods weegschaal worden ze alle te licht bevonden.
Ook een uiterlijk kennen en bepraten van de waarheid is niet genoeg. Het komt aan op de persoonlijke beleving.
Zalig, als we van alle vermeende gronden werden afgestoten door ontdekkende genade, om in zelfveroordeling de weg te mogen inslaan naar de berg Sion. En wat is het dan groot, dat die berg een berg van genade is. Als wij in eigen waardigheid die berg moesten beklimmen, dan zou niemand het ooit kunnen. Maar de naam van de Borg is Jezus! Kohlbrugge vertaalde de naam Jezus als: Hersteller van een gans bedorven massa! Hij gaf Zijn leven om het verlorene te behouden.
En daarom, schuldverslagen zondaar, door onweder voortgedrevene, ongetrooste, bedroefde naar God, door satan gekwelde, zuchter onder het oordeel, hongerige naar de gerechtigheid, dorstige naar Gods verzoende gemeenschap, hoort het evangelie: er is ontkoming op de berg Sion. Daar zijn uitgestrekte, doorboorde handen! Daar is een nodigende Christus: komt allen tot Mij, die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven!
Er is geen betere, er is geen veiliger, er is geen andere weg. Een arm, schuldig, ontledigd zondaar is bij Hem welkom!
Die berg der genade in Christus staat eeuwig vast en temidden van alle bestrijding is Hij het, Die het de Zijnen verzekert:
„Eens wordt de sterkste rots vergruisd,
En het hoogst gebergt' stort in:
Maar Mijn genaverbond met u.
Oprechten! wankelt niet!"

Werkendam, Vlietstra

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 november 1970

De Wekker | 8 Pagina's

Ontkoming op Sion

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 november 1970

De Wekker | 8 Pagina's