Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een zuurdesem

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een zuurdesem

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een zuurdesem . . . Matth. 13: 33.

De R is in de maand, dat betekent het startsein voor vele kerkelijke activiteiten. Gelukkig dat er bij deze activiteiten geen miljoenennota's te pas komen. Desniettemin is het werk niet minder verantwoordelijk, 't Gaat immers om de doorbraak van het Koninkrijk der Hemelen. Daarom is 't zo belangrijk dat we geestelijk leren verwerken in onze activiteiten wat de Here Jezus Christus bedoelde met de gelijkenis van het zuurdeeg.
Kent u zuurdeeg? Misschien dat het hier en daar nog gebruikt wordt bij de bereiding van roggebrood, 't Geeft er een zurige smaak aan. Wie zoet roggebrood gewend is zal die smaak niet zo lekker vinden. Verwar het niet met gist. Zuurdeeg is méél dat zelf bedorven en verzuurd is, maar als het in onbedorven meel gedaan wordt maakt dat het langer meegaat. Typerend voor het zuurdeeg is, dat, als het eenmaal aan het meel is toegevoegd, zijn werking niet te stuiten is. De Heiland vertelt dat het heel het brood doorzuurt.
Daar moet u niet gering over denken! De vrouw uit de gelijkenis stopt het in 3 maten meel, dit is 40 liter, ongeveer 40 pond! Zoals een geringe hoeveelheid zuurdesem een grote hoeveelheid meel doortrekt, zo zal het Koninkrijk Gods hoe klein 't begin moge wezen, doordringen. Onderschat de kracht van Woord en Geest nooit!
Het Woord is immers goddelijk geladen. Toen de Here God sprak: Er zij licht, toen was er licht. „Heel gewoon, omdat God het zei" vertelt Van der Hulst in de kinderbijbel. Hij heeft gelijk. Zo geladen waren ook de woorden van de Here Jezus Christus. Wanneer Hij zei: Word ziende, dan was iemand van zijn blindheid genezen. Zou het Bijbelwoord minder kracht hebben? Hoe vaak leest u niet, dat de Here ons hartelijk uitnodigt om. Hem op Zijn Woord te beproeven. Wat beginnen we met de R in de maand als de Bijbel niet op tafel ligt? Zonder bijbelstudie en persoonlijke omgang met de bijbel is het zuurdeeg uit de activiteiten. Zou hier soms de oorzaak schuilen van 't feit dat verschillende activiteiten die ontplooid worden, 't na enkele tijd gewoon niet meer doen? Zonder zuurdeeg is er geen duurzaamheid. In plaats van dat we zoeken naar een andere opzet of nieuwe methode is 't beter om ons af te vragen of 't niet de hoogste tijd wordt, de omgang met de bijbel als zuurdeeg te laten werken. Beknibbel nooit aan bijbelstudie!

De Geest is door de Here Jezus persoonlijk aan zijn discipelen beloofd. Ze mochten zelfs niet aan de zuiveringsopdracht beginnen, voordat ze aangedaan waren met deze „kracht uit de hoogte". Wanneer we goed luisteren naar wat Hij gezegd heeft over de Geest, dat Dié overtuigen zal van zonde, gerechtigheid en oordeel (om slechts één zaak te noemen), dan ligt het voor de hand dit zuurdeeg te betrekken op ons werk! Zeker het werk dat te maken heeft met het doorgeven van de evangelieboodschap. Wanneer de apostelen ons schrijven dat liefde, barmhartigheid e.a. behoren tot de vrucht van de Geest, dan zullen we tot grote schade voor ons zelf en anderen dat zuurdeeg verwaarlozen. Wanneer wij graag christelijk bezig zijn, dan kan dat niet zonder de Geest, Die tot Christenen maakt. Als de Geest eruit is, is het zuurdeeg eruit! Dan kan je veel organiseren, wezenlijk resultaat heeft het niet!
De vraagstukken die zich vandaag aan de dag aan ons voordoen zijn niet eenvoudig. Welke kant moeten we uit met de christelijke politiek. Wat is christelijk onderwijs mi? Waar liggen de grenzen van de christelijke ethiek als 't gaat om de grote vragen rondom levensbegin en levenseinde?
Jezus heeft gezegd: Een weinig zuurdeeg doorzuurt 20 kg meel.
De problemen zijn niet zó groot, dat Woord en Geest er niet tegen opgewassen zouden zijn. Daarom is ook vandaag hoogst actueel: Maak mij Uw wegen door Uw Woord en Geest bekend!
Als de R in de maand is, kwam (of komt nog?) de levertraan op tafel. Die hoorde erbij! Zuurdesem is broodnodig!

Leiden, C.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1972

De Wekker | 8 Pagina's

Een zuurdesem

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1972

De Wekker | 8 Pagina's