Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Spreken . . horen . . geloven . .

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Spreken . . horen . . geloven . .

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het woord van Christus. Rom. 10:17.

De weg van de Geest
De wonderen gaan de wereld uit, wordt er gezegd. Er zou niet meer vanuit een andere wereld in de onze worden ingegrepen. Wat we vroeger als wonderen noteerden, is vandaag rationeel verklaarbaar en op te lossen. Er gebeuren geen wonderen meer. Het moet je maar gezegd worden.
Doch welke wonderen er ook uit de wereld mogen gaan, één blijft er naar het getuigenis van de bijbel aanwezig. Dat is het wonder, dat mensen aan de Here Jezus verbonden worden door het geloof uit het horen van Zijn Woord.
Dit wonder krijgt niemand deze wereld uit noch in deze wereld onder de knie. Want het is en blijft Gods eigen werk in het leven van ons mensen.
Dit wordt ons in Rom. 10 meegedeeld. Paulus doet de deur van de werkkamer van de Heilige Geest open en laat ons er in kijken. Daar ontdekken we, dat de Geest er een eigen weg en orde op na houdt om mensen aan de Verlosser te verbinden.
Die weg start bij het woord van Christus. Dat is het woord, dat van Christus spreekt. In dit woord wordt uitgestald, Wie Christus is en wat Hij heeft gedaan en nog doet. Alle kwaliteiten en werkzaamheden van deze Heiland worden opengezet, in dit woord weergegeven en naar hun betekenis aangeduid. De Heilige Geest heeft ervoor gezorgd, dat mensen zo van de Here Christus spraken en doorvertelden, dat mannen dit alles gingen beschrijven en aan mensen en gemeenten stuurden, dat die gemeenten dit woord over Christus bewaarden en op hun beurt ook weer doorgaven aan anderen. De Heilige Geest heeft alles zo geschikt, dat dit woord ook ons bereikte. Zo maakt Hij ons bekend met de persoon en het werk van Christus. Zo kwam dit woord eens tot de mensen in Rome en nu tot ons. Het woord van Christus.
Nu is het bizondere van dit woord, dat het maar niet alleen over Christus vertelt, doch dat Christus er zelf door spreekt tot wie het hoort. Hij is aan het woord als wij het woord van Hem lezen en horen uitleggen. Door predikers, die de Bijbel verkondigen, richt de Here Christus zelf het woord tot u en mij. Dat is een heel groot wonder, dat gebeurt in deze wereld.
Nu zegt de Here Jezus rake dingen tot ons in zijn woord. Hij zegt zomaar: U bent een verloren mens, een zondaar; jij bent onderweg naar de eeuwige dood met jezelf; jullie missen met elkaar het echte leven en de ware vrede.
Maar Hij zegt nog meer: Ik wil u behouden. Mijn hart brandt van liefde om jou te verlossen uit je ellende. Je kunt van mij een nieuw, eeuwig leven krijgen, vergeving der zonden en vrede met God. Geef u daarom over aan Mij!
De Here Jezus kan dit zo dringend, vol overtuiging en ontferming tot u en jou zeggen, dat je het zelf niet meer weet, hoe je het hebt, maar je gaat overstag, je moet naar zijn woord horen en je gaat geloven wat Hij van en tot je zegt. Zoals ze in Rome meemaakten. Er kwam een horen door het woord van Christus.
Zover komt het echter niet bij allen, tot wie het woord wordt gericht. Niet allen geven aan het evangelie gehoor. In de geschiedenis van Israël kwam dit al aan het licht. Wie luisterde nog naar de profeten! De mensen liepen bij hen weg.
Ligt dat dan aan de predikers of aan de prediking of aan Christus, die erdoor spreekt? Neen, het ligt aan onze kant. Wij willen niet door de Here Jezus op zijn manier aangesproken worden. We stoppen de oren er voor dicht, al zitten we netjes en trouw in de kerk en kunnen we preken goed beoordelen. Want we willen niet door de Here Jezus tot een nieuw leven gebracht worden, we wensen niet door Hem als zondaars getypeerd en door genade verlost te worden. We verzetten ons er tegen. Paulus karakteriseert dat als een on-gehoor-zaam en tegensprekend volk. We proberen Jezus' spreken te overschreeuwen met de tegenargumenten van onze onwil en boze tegenwil.
Zal er dan van het woord van Christus niets terecht komen?
Jawel, want Hij blijft spreken, roepen, dringen en nodigen. Hij zet door.
Mensen, die niet wilden luisteren, worden uit het veld geslagen en moeten horen. Paulus zelf ging er tegen in, totdat hij het aflegde tegen Christus.
De gemeenteleden in Rome zaten verstrikt in eigen gerechtigheid, in het zoeken van zelfverlossing. Maar het werd doorbroken. Door het woord van de Here. Ze moesten horen.
God werkt deze wonderen: afgewende oren keren om; onwillige harten worden bereid tot horen. Door het woord van Christus. Dat krijgt geen mens of macht de wereld uit. Je ziet het gebeuren. Jongens en meisjes worden één en al gehoor voor Hem. Ouderen horen naar Zijn stem!
Ja, we raken dan helemaal op zijn spreken afgestemd. We laten ons denken, voelen, werken, rusten, heel ons leven erdoor bepalen en aarden. We geven vertrouwen aan wat Hij zegt. We doen het daar mee. We houden het bij Zijn woord. We geven ons op dit woord aan Hem over. We gaan in Hem geloven, meer en meer. Dat brengt een eigen leven mee, met eigen ontdekkingen, met eigen vreugden, met eigen perspektieven, met eigen werken en diensten.
Zo is dan het geloof uit het horen en het horen door het woord van Christus.
Dit wonder blijft in de wereld, zolang het woord van Christus blijft en de Heilige Geest aan het werk blijft om mensen de Naam des Heren te leren aanroepen.
Zo doet het Woord van God zijn werk!
We aanbidden de Heilige Geest die zijn eigen weg gaat. Hij wil die weg ook gaan bij u en jou, zoals Hij ons in de doop beloofd heeft.
Wie Hem ned'rig valt te voet, zal van Hem zijn wegen leren.

Gr.[Groningen], Br.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1974

De Wekker | 8 Pagina's

Spreken . . horen . . geloven . .

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 november 1974

De Wekker | 8 Pagina's