Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Simon van Cyrene

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Simon van Cyrene

5 minuten leestijd

Marcus 15:21

Een van de figuren, die we rond het lijden en sterven van Jezus tegenkomen, is Simon van Cyrene. Hij werd door de soldaten gedwongen om Jezus' kruis naar Golgotha te dragen. Dat schijnt een moment van verlichting te zijn in Jezus' lijden. Het betekent voor Hem echter meerdere smaad en zwaarder lijden.

Bij de Romeinen was het de gewoonte om kruiselingen zelf hun kruis naar de plaats van terechtstelling te laten dragen. Zo moet ook Jezus Zijn kruisbalk dragen, samen met de moordenaars, die met Hem zullen gekruisigd worden. Jezus wordt met de misdadigers gerekend. Hij wordt uit de stad Gods, uit Jeruzalem uitgeworpen.

Maar Jezus is aan het einde van Zijn krachten. Dat is te begrijpen, na alles wat Hij in de vorige nacht reeds heeft meegemaakt: Gethsemane, Gabbatha: geseling, bespotting. Rust was er niet bij geweest. Als MENS heeft Jezus deel aan de zwakheid van de menselijke natuur. Daarin ligt voor ons de troost, dat in onze eigen zwakke menselijke natuur aan het recht van God voor ons is voldaan.

Toch mag Jezus niet bezwijken vóór Golgotha. Dat mag niet van de Romeinen, want het vonnis moet volledig worden uitgevoerd en het mag ook niet van God, want Jezus moet de vervloekte dood aan het KRUIS sterven.
Wie neemt over? De soldaten zeker niet: het kruis was voor hen teken van schande en verachtelijkheid. De Joden evenmin: het kruis was vervloekt door God. En de discipelen lopen in ieder ge val niet in de voorste rijen . . .

Een „toevallige" voorbijganger wordt aangehouden: Simon van Cyrene. Een man afkomstig uit Noord-Afrika. Was hij een soort rentenier? Hij was in de prachtige oosterse morgen naar zijn akker geweest. Die akker lag hem na aan het hart. Die interesseerde hem meer dan de Messiaanse kwestie van deze dagen in Jeruzalem. Maar nu kruist zijn weg ongedacht met de kruisweg van Jezus. Simon is op weg naar de stad Gods, Jezus wordt uitgeworpen buiten de stad Gods. Simon moet nu het kruis overnemen, achter Jezus aan. Dat betekent voor Simon, dat hij Jezus' smaadheid moet dragen.

Simon wil niet. Hij is een vrij man. Wat heeft hij met deze hele zaak te maken? Hij MOET echter. De soldaten dwingen hem.
Hierachter mogen we het doen van God opmerken. GOD vordert Simon op. Daar moet eerst geweld bij gebruikt worden. Dat niet willen van Simon is smaad voor Jezus. Dat er over Jezus zonder Hem wordt beschikt, terwijl Hij de Koning der Joden is, betekent zwaarder lijden voor Hem. Hij is de Uitgeworpene.
Maar Hij gaat uit liefde de ontluisterde Koningsweg van ons mensen. In de uitgang uit Jeruzalem naar Golgotha is Jezus' borgtocht, zoals heel Zijn lijden en sterven borgtocht is.
Dat begrijpt Simon op dit moment nog niet. Hij ziet niet, dat Jezus deze weg gaat om verzoening voor Simon en voor ons aan te brengen. In het niet willen van Simon wordt ons natuurlijk hart scherp verklaard. Wij gaan niet uit onszelf onder Jezus' kruis staan. Daar is geen sprake van. Maar de Geest zoekt ons te overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel door de prediking van Jezus Christus de Gekruisigde. Alle braafheid en menselijke edelmoedigheid worden hier als grond om te kunnen bestaan in het gericht van God volkomen ontmaskerd. Hier blijft een arme zondaar over, die alleen nog kan roepen om genade. In die weg van zelfontdekking en zelfvernedering wordt het kruis voor degene, die gelooft, tot eeuwige zegen.

De borgtocht van Jezus zal vrucht dragen. Dat wordt gepredikt reeds in de tekst. Simon is de vader van Alexander en Rufus. Die jongens moeten bij de gemeente, aan wie Marcus zijn Evangelie heeft geschreven, bekend zijn; anders had deze opmerking geen zin. Simon zal thuis later veel verteld hebben, wat hem op die vroege vrijdagmorgen is overkomen. Daar heeft hij over nagedacht. De bijbel vertelt niet of Simon zelf tot geloof is gekomen. Het is wel aannemelijk. Zijn zonen zijn wel gelovig geworden. Simon kwam op Golgotha vrij. Op Golgotha nam Jezus het kruis over. Simon droeg even het teken, Jezus droeg de zaak: de toorn van God tegen de zonde van het ganse menselijke geslacht. Op de plaats der kruisiging kwam Simon vrij. Op de plaats van de eeuwige veroordeling trof Simon een Plaatsvervanger.

Dat nu wordt het wonder voor allen, die onder het rechtvaardige oordeel van God gebukt gaan. De ontdekte zondaar komt wel onder het kruis, maar niet van het kruis.
Zo vordert de Geest mensen op om gewillig achter Christus aan Zijn kruis te dragen. Hij maakt daartoe gewillig en bereid. Dan wordt het een loslaten van onszelf als steun om voor God te kunnen bestaan, en het wordt een zich geheel in het geloof toevertrouwen aan Christus en Zijn volbrachte werk.

De Geest vernieuwt zo zondaren tot mensen Gods, die het beeld Gods gaan vertonen. Dan is kruisdragen niet meer een betaling voor schuld, maar wel een dragen van de smaad van Christus in de dienst van God. Het wordt ons tot verdriet, dat we niet eerder de genadeweg van God in Christus hebben aanvaard. Maar door de kracht van onze Heiland worden we dan dragers van Zijn kruis, die in deze wereld nog de overblijfselen van de verdrukkingen van Christus dragen. Mede-arbeider Gods: een wonder. En dan is er het uitzicht op de volkomen KERK. Houdt vol! Als wij met Christus moeten lijden, is dat, opdat wij ook met Hem verheerlijkt zullen worden.

Ktst [Kootstertille], J.J.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1975

De Wekker | 8 Pagina's

Simon van Cyrene

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 1975

De Wekker | 8 Pagina's

PDF Bekijken