Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een deur der hoop

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een deur der hoop

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Ik zal haar geven haar wijngaarden van daar af, en het dal Achor tot een deur der hoop. Hos. 2:14a.

Het is toch eigenlijk een troosteloze situatie in het huwelijk van de profeet Hosea. Hij heeft haar tot vrouw verkoren; schonk haar zijn tere liefde. Ze mocht in alle gaven en weldaden delen, die haar man voor haar verdiend had. Hosea werkte dag en nacht voor zijn gezin om het naar Gods bevel met God en met ere te onderhouden. Maar de vrouw van Hosea was er de brede veertien mee opgegaan. Het geld, dat ze van haar man ontving, bracht ze erdoor met vreemde mannen. De goederen, waarvoor Hosea hard gewerkt had, benutte ze in haar hoerenbedrijf.
Dit is een pijnlijke zaak voor de profeet. Een hard gelag voor een echtgenoot. Daarom neemt hij bij zichzelf voor: ik zal haar belemmeren in haar losbandig leven. Ik zal haar weg met doornen betuinen. Ik zal alle zegeningen en geschenken, waarmee ik haar overlaadde, inhouden. Misschien zal zij tot mij wederkeren. Maar tevergeefs. Ze komt niet tot inkeer. Dan zal hij haar tenslotte door zijn liefde zoeken te overreden. Hij gaat zijn ontrouwe vrouw achterna. Hij gaat het huis van de ontucht en het onrecht binnen. Hij lokt haar. Ik zal haar lokken en in de woestijn. En daar in de woestijn zal haar laatste uur geslagen zijn. Daar in de woestijn zal ze wel aan de onvruchtbaarheid worden prijsgegeven.
Tekent de Heere hierin niet Zijn verhouding tot Zijn volk? Ze hebben gezondigd. Ze hebben andere goden aangehangen en hebben die gediend. Nu heeft de Heere van alles geprobeerd om ze terug te brengen, maar het heeft niet gebaat. Tenslotte is Hij hen in liefde nagegaan. Jezus Christus is het huis der zonde ingegaan om de Zijnen daaruit te lokken. Hij is ze achterna gegaan met Zijn bloed. Wanneer die liefde hen overwint, dan voert de Heere hen in de woestijn. Niet om daar te sterven. Dat ligt echter wel voor de hand. In de woestijn kan geen mens leven. Daar grijnst de dood en de onvruchtbaarheid hen van alle kanten aan. Daar in de woestijn doven alle lampen; daar sterven alle stemmen weg en drogen alle bronnen op. Daar zullen zij ellendig omkomen. Daar zijn zij gevallen in een jammerstaat, waarin zij hulploos sterven.
Moeten allen die zichzelf als een bondsbreker, als een hoereerder en overspeler hebben leren kennen, niet erkennen, dat dit hun verdiende loon is. Want Hij doet verlaters van Zijn wet in het dorre wonen. En zij zijn verlaters van Zijn wet. Zij hebben God op 't hoogst misdaan, zij zijn van 't heilspoor afgegaan. Zij kunnen niet anders verwachten dan aan de onvruchtbaarheid te worden prijsgegeven.
Maar al heeft Israël het nog zo verdorven, de Heere kan van Zijn volk niet af. Zijn verkiezing is onberouwelijk. Hij heeft ze lief gehad met een eeuwige liefde en daarom zijn zij niet verteerd. De liefde des Heeren is door de zonde van Zijn volk wel gekrenkt, maar niet uitgeblust. Maar, o wonder, daar wordt het dal Achor tot een deur der hoop. Waar ik zondaar en schuldenaar voor God word; waar ik alle grond meen te verliezen, daar mag ik van vrede, van vergeving en verzoening horen. Waar ik geleid word in de oorden van de veroordeling en de vervloeking, omdat ik tegen de Heere gezondigd heb, daar mag ik van genade horen. Het dal Achor zal worden tot een deur der hoop.
Het dal Achor herinnert aan het ontzagwekkende gericht met Achan. Israël stond aan de ingang van het land Kanaän. Op wonderlijke wijze was Jericho hen in handen gevallen, maar bij Ai ging het mis. Er is iets aan de hand. Er is een ban in het leger. Het lot wordt geworpen en Achan wordt aangewezen. Achan heeft gezondigd, zodat hij een ban haalde over heel het volk. Hij vergreep zich aan hetgeen van de Heere was. En daarom rustte de toorn van God op Israël. Spreekt het dal Achor van gericht en oordeel, het spreekt ook van gestilde toorn en van hernieuwde liefde en hoop. Voor Achan Achor betekent: dal van beroering, dal van het gericht. Het dal Achor is de plaats, waar heel het volk vernietigd moet worden. Maar nu Achan gestenigd wordt, nu de toorn Gods in de dood van deze zondaar gestild wordt, wordt de deur naar het beloofde land voor Israël weer geopend.
Spreekt het dal Achor van gericht en oordeel, het spreekt ook van gestilde toorn en van hernieuwde liefde en hoop. Voor Achan en de zijnen was het het ongeluksdal; een deur der wanhoop. Maar voor Israël gingen de poorten naar het beloofde land weer open. Het dal der wanhoop voor Achan wordt het dal der hoop voor Israël, omdat in Achan de schuld van het volk is weggedaan. De steenhoop boven het lichaam van Achan was een levend bewijs, dat God de zonde uit het volk had weggedaan en dat Hij nu geen van hun zonden meer aanzag. Eeuwen later heeft er nog EEN gestaan in het dal Achor. Dat was ook Eén uit de stam van Juda net zo als Achan. Maar dan met dit grote verschil: Achan stond om zijn eigen zonden voor het gericht, maar Jezus Christus om de zonden van anderen. Hij, Die zonder zonde was, is tot zonde voor ons gemaakt. Hij heeft de vloek en de schuld der Zijnen op Zich geladen. Jezus Christus heeft Zich gesteld in het dal Achor. Golgotha is voor Hem het dal Achor. Daar stond Hij voor het gericht Gods. Maar daar op Golgotha moet Hij alle hoop laten varen. Daar worden alle deuren voor Hem gesloten. Daar hangt Hij in de diepste Godsverlating, opdat de deur der hoop geopend zou worden voor een wanhopig en hopeloos volk.
Ik zal het dal Achor geven tot een deur der hoop. De plaats waar Israël moet sterven, daar mag zij blijven leven. De plaats waar Israël als door een deur der wanhoop moest treden mag een plaats zijn, waar Israël door de deur der hoop het beloofde land mag binnengaan. In het dal Achor was lange tijd de steenhoop te vinden, waaronder Achan en de zijnen bedolven lag. Het herinnerde aan de voltrokken straf, opdat Israël Kanaän zou binnengaan. Daar waar Christus gestaan heeft in het dal Achor, heeft het kruis gestaan. Daar is de zonde verzoend. Daar is de schuld betaald. Daar mag een schuldig volk vrijuit gaan. Daar mogen doemwaardigen de hoop der heerlijkheid ontvangen. Daar op de plaats des gerichts, worden de poorten der gerechtigheid geopend, waardoor het volk mag binnengaan om hun God ootmoedig 't eren voor 't smaken Zijner zaligheen. Kent u dat wonder ook?

De Romph

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 1975

De Wekker | 8 Pagina's

Een deur der hoop

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 november 1975

De Wekker | 8 Pagina's