Het Lam Gods
Zie, het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt. Joh. 1:29b
De zonde is er en ze is een vreselijke macht. Hoe ze in onze mensenwereld kwam weten we. Belangrijker is echter ook te weten, hoe ze weggenomen wordt.
Zonde wegnemen - wie kan dat?
Bij de mensen is dat onmogelijk, maar het is mogelijk bij God. Alzo lief heeft Hij de wereld gehad, dat Hij het Lam gezonden heeft, dat de zonde der wereld wegneemt.
Johannes de Doper heeft de mensen opgeroepen tot verootmoediging, tot bekering, tot het rechte wegen maken voor God. Het aldus toegeruste volk wijst hij dan van zichzelf af naar Jezus: „zie het Lam Gods".
Die beeldspraak was voor de mensen volkomen duidelijk. De verlossing van Israël destijds uit Egypte was gebaseerd op het bloed van het lam, gestreken aan de posten van de deuren. Van toen af kreeg het lam zijn blijvende plaats in Israëls offerdienst en in de jaarlijkse viering van het paasfeest in het bijzonder. Dat feest was herinnering, maar tevens profetie van verlossing en heil, want het wees heen naar de Christus die komen zou.
Nu is Hij gekomen en bij het begin van Zijn openbaar optreden wijst Johannes Hem aan. Hij mag in werkelijkheid zien wat de profeten van het Oude Verbond alleen door innerlijke openbaring en in het geloof hebben aanschouwd. Het merkwaardige is - want het kruis was er nog niet - dat Johannes Hem reeds ziet in zijn lijdensgestalte.
Dit Lam is bestemd om geslacht te worden, opdat Hij de zonde der wereld zou wegnemen. Hij is het Lam door God zelf geschonken, goddelijk toegerust en bekwaamd voor het grote verlossingswerk.
O, Jezus wist wat Hem boven het hoofd hing. Hij wist wat er komen zou, en Hij heeft er voor gevreesd en gebeefd. Het heeft Hem in de hof van Gethsemané het bloedzweet uitgeperst . . .
En toch . . . Hij ging gewillig en geduldig „het Lam, dat de zonde der wereld wegneemt".
Johannes spreekt niet van zonden in het meervoud, maar van zonde in het enkelvoud. Alle zonde is in wortel één.
Het is de toestand van afval, van afkeer van God, van vervreemding, die kenmerkend is voor de mens, de mens van alle tijden en alle plaatsen. 't Is alles één grote gemeenschappelijke schuld, die op de wereld drukt. . .
Wat doet nu het Lam? Het neemt de zonde der wereld weg. Is dat niet een aanbiddelijke zaak?
God heeft Hem, die geen zonde gekend heeft, zonde voor ons gemaakt. Hij heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Zie het Lam Gods, dat ter slachting wordt geleid . . .
Om dat Lam tot vertroosting te zien, moeten we ook onszelf zien. Hebt u uzelf al eens gezien, echt? Let op: „zie het Lam Gods" wordt aan het eind: „zie de mens".
Ja, Pilatus zegt het . . . maar God neemt ons mee naar Gabbatha. In Zijn Zoon zet God de mens te kijk, zet God ons te kijk: een stakker, bespuwd, met de vloek van de wereld gekroond. Doornen zijn de tekenen van de vloek van de hele wereld en van de natuur. . .
Jezus staat daar in onze plaats. Hij brengt aan het licht wat ik ten diepste in werkelijkheid ben voor God. „Zie de mens" de mens onder de schuld, de mens, die zich er niet van kan bevrijden, maar er aan moet sterven.
Zo staat Jezus daar als het Lam Gods in Zijn grote zondaarsliefde. Hij is bezig te zoeken en zalig te maken dat verloren is. Hij is bezig de zonde der wereld weg te nemen.
Jezus leed alles geduldig. Hij droeg alles stil, als een schaap dat geschoren wordt. In heel Zijn lijden onderwierp Hij zich. Hij het Lam van God. . .
Tenslotte wordt op het altaar van Golgotha het offer volkomen gebracht. Daar gaan al Gods baren en golven over Hem heen. Daar heeft Hij zijn leven uitgestort in de dood. God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende .
Dit Lam is echter niet in de dood gebleven.
Op het „zie het Lam Gods" en het „zie, de mens" volgt het Jubelend „zie" van de paasmorgen: „zie de plaats, waar de Heere gelegen heeft. . . ".
„De schuld Uws volks hebt G'uit Uw boek gedaan, ook ziet Gij geen hunne zonden aan".
Het offer van het Lam is door de Vader aangenomen. En sedert gaat het Evangelie van eeuw tot eeuw de wereld door en klopt aan alle deuren. God heeft Zijn schuldovernemend Lam gegeven.
„Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt". Het Lam neemt gedurig de zonde weg. Ook nu Hij verhoogd is aan de rechterhand van de Vader neemt Hij de zonde weg van allen, die bij Hem de toevlucht zoeken. Altijd is Hij het Lam dat de zonde der wereld wegneemt. Wij kunnen gerust van onze geliefkoosde „lammeren" afstand doen, als u begrijpt wat ik bedoel.
God heeft Zichzelf een Lam ten brandoffer voorzien. „Zie het Lam Gods". Dat is het zien van het geloof. Een andere weg dan het geloof is er niet, hóe de mens zich kronkelt en in welke schijnbaar evangelische bochten hij zich ook wringt.
Hoe kom ik aan dat geloof? Het antwoord daarop kan kort zijn en is kort: „van de Heilige Geest, die het in onze harten werkt door de verkondiging van het Evangelie" (zie Filippus kamerling. Hand. 8). Waar zijn mijn zonden? Hebt u er wel eens over nagedacht? Mijn zonden zijn op mijzelf óf op het Lam. Er is geen derde plaats waar mijn zonden kunnen zijn. Misschien komt u tot een ontstellende ontdekking. Het is de ontzettende werkelijkheid, dat we allen zonder God en zonder hoop in de wereld zijn, zolang we niet gered zijn door het bloed van Christus, als van een onberispelijk en onbevlekt Lam.
Laat dit zwaar bij u wegen. Velen denken er zo licht over en nog meerderen denken er in 't geheel niet aan, maar de toekomst van Christus nadert met elke dag, met ieder uur. . .
Er volgt nog een „zie", maar dan is de genadetijd voorbij. „Zie, Hij komt met de wolken en elk oog zal Hem zien".
Hoe zal dat aanschouwen zijn? Het Lam zal ons leiden naar de fonteinen van levend water . . . óf we gaan bidden tot bergen en steenrotsen „valt op ons en bedekt ons voor de toorn van het Lam".
„Zie nú het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt". Dit Woord van God is een nodiging, die zich richt tot allen, die zich zondig en verloren en veroordeeld gevoelen. Zegent dat Lam. Komt tot de van God gegeven zonde-overnemer en Zijn bloed zal u rein maken. Gelooft u dat? Hij is rijk in barmhartigheid over allen die Hem aanroepen. Waar het geloof - al is dit nóg zo gering - met het bloed van het Lam werkzaam is, daar wil de Heilige Geest dat bloed in z'n rijke betekenis almeer ontsluiten.
Hij leidt naar Christus en Zijn bloed en leert in toeëigenend geloofsvertrouwen de hand leggen op het Lam, dat overmocht heeft,
dat verlossing gewrocht heeft
en ons met Zijn bloed gekocht heeft.
Steenwijk, de Joode
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 april 1982
De Wekker | 8 Pagina's