Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerk, wetenschap en technologie (III)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerk, wetenschap en technologie (III)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het rapport
In de twee vorige artikelen gaf ik een samenvatting van het rapport, dat onder bovengenoemde naam is behandeld op de Gereformeerde Oecumenische Synode in Chicago in 1984.
Dat zou niet voldoende zijn, als ik niet ook de besluiten doorgaf, die de synode betreffende dit rapport genomen heeft. Ik doe dat maar hier en daar verkort, om de leesbaarheid te bevorderen, en om herhalingen te voorkomen.

De uitspraken
1. We danken God, die de mensen als zijn beelddragers gegeven heeft, de geheimen van zijn schepping te ontsluiten door middel van wetenschap en technologie, tot zijn grotere ere en de verbetering van het leven van mensen en andere schepselen. Van deze zijn gaven kan zowel een goed als een slecht gebruik gemaakt worden.
2. De kerk van Christus draagt in de beschreven samenleving een sociale roeping. Ze dient bijzondere aandacht aan de mogelijkheden en dreigingen te besteden.
3. Het is niet de taak van de kerk, elke ontwikkeling in wetenschap en technologie te analyseren. Maar ze zou in haar profetische taak tekortschieten, als ze geen aandacht zou geven aan de geestelijke en historische achtergrond ervan, zoals de ontwikkelingen nu uitkomen b.v. in kernbewapening en computer- en informatietechnologie.
4. De kerk moet nagaan of hier geen antichristelijke ideologieën werken, vooral nu onze hele cultuur steeds meer vervreemd geraakt van God. Anders zal ze onder dezelfde seculariserende invloed komen. Ze zou ook in haar verantwoordelijkheid tekortschieten, als ze in prediking, onderwijs en informatie naar de leden toe hen niet zou oproepen, hun taak aan te vatten op het gebied van wetenschap en techniek, voor het oog van God.
5. Renaissance en Verlichting zetten de ontwikkeling al in een bepaald religieus licht. De Christelijke hoop wordt vervangen door een technisch-wetenschappelijke hoop voor de toekomst. Deze geseculariseerde toekomstvisie bevordert een sterk materialistische houding, waarin Christenen zich reeds te veel hebben aangepast tot hun eigen nadeel.
6. Christenen neigen er ook toe, zich te haastig te binden aan tegenbewegingen, die de menselijke vrijheid zouden terugbrengen. Maar ook hier staat evengoed de mens in het middelpunt. Het humanisme is hier even sterk.
7. We zijn een wereld-cultuur binnengegaan met een normloze ontwikkeling in de dienst van economische en sociale machten, die juist de menselijkheid bedreigen, en met een revolutionaire houding, die een chaos tot gevolg kan hebben.
8. We moeten de hele ontwikkeling zien in het licht van Gods Woord. De geschetste ontwikkeling heeft apocalyptische vormen aangenomen. Tenzij er een wijdverspreide bekering tot Gods wet komt in wetenschap, techniek, economie en politiek, kunnen we geconfronteerd worden met catastrofale rampen in verschillende opzichten: nucleaire bewapening, massamedia en technologie op het gebied van erfelijkheid.
9. Bijbels gezien, nu deze ontwikkelingen een bijna messiaanse rol gaan spelen, zien we de Babel-cultuur van de eindtijd. Weliswaar is het Babel-motief zo oud als de zondeval. Maar in onze tijd werkt het op ongekende schaal.
Want ten eerste zijn we in een zo geseculariseerde cultuur gekomen. Ten tweede zijn er vandaag zulke grote mogelijkheden. De combinatie van deze twee factoren heeft onze normloze ontwikkeling gebracht.
10. Deze Babel-cultuur bevestigt het onderwijs uit 2 Thess. 2:1-21 en 2 Tim. 3:1-9. In deze cultuur zonder God verwachten we een groei in het kwaad, uitgaande boven dat van de oud-heidense cultuur. Hier is een ontwikkeling van hetgeen reeds in Rom. 1 is beschreven.
11. In deze Babel-cultuur vervangen mensen de waarheid van God door een leugen; ze dienen het schepsel (wetenschap en technologie) boven de Schepper (Rom. 1:25; 2 Thess. 2:10, 11). We moeten erkennen dat Gods toorn zich openbaart tegen alle goddeloosheid en onrechtvaardigheid van mensen, en dat Hij mensen overgeeft aan de blindheid van denken (Rom. 1:18; 2 Tim. 3:9).
12. Het profetisch getuigenis van de kerk en de verantwoordelijkheid van haar leden vandaag vinden hun grond in de verwachting van het komende Koninkrijk (Openb. 19-21). Dat Rijk van licht zal door de machten der duisternis niet overwonnen worden. Vanwege Christus' complete herstel van de wereld kan Gods volk zelfs in onderdrukking en ballingschap (zoals Jozef in Egypte en Daniël in Babel) onverwacht heilzaam leven en werken.
Aan deze uitspraken zijn de volgende adviezen verbonden:
13. De kerk moet haar leden nu wel waarschuwen tegen deze ontwikkelingen in wetteloosheid.
14. De kerk moet er bij haar leden op aandringen om in de Babel-cultuur de geestelijke wapenrusting van Ef. 6 te dragen. Ze moeten in de zin van Openb. 11 trouwe getuigen zijn. Positief moet de kerk erop aandringen, dat er wetenschap bedreven wordt met wijsheid, dat technologie het bewaren van de schepping zal dienen, dat er economie in rentmeesterschap bedreven wordt en politiek door publieke gerechtigheid.
15. Wij danken God, dat er christenen in de wetenschap zijn, die zich van de gevaren bewust zijn en de mogelijkheden willen gebruiken, die het mensenleven kunnen dienen. We moedigen hen aan om daarin goede dienaren van de levende God te zijn. We weten ons bemoedigd door de antwoorden, gegeven door christenen die de duistere machten van deze wereld weerstaan en de geest van vrede, liefde en vreugde van het Rijk van God bevorderen.
16. In de opleiding van predikanten moet de kerk aandacht geven aan de religieuze motieven in de heersende cultuur en de bijbelse onderwijzing over de macht van wetenschap en technologie. Tegelijkertijd moet Gods volk uitzien naar de wederkomst van Christus en, zolang Hij uitblijft, verantwoordelijkheid als vreemdelingen dragen. De kerk moet haar leden tot deze verantwoordelijkheid oproepen.
17. De synode betreurt de overstelpende invloed van militaire research in de noordelijke wereld, en de bevordering van kunstmatige behoeften in de westelijke wereld door misbruik van een technologie, die beter besteed kon worden aan het verlichten van de harde nood van miljoenen mensen in de derde wereld. Dit is een bederf van de mogelijkheden waarmee de Here der schepping ons heeft begiftigd. Wij bidden de Here en Vader dat Hij de harten van de werkers van technologische ontwikkeling wil besturen in de richting van liefde en dienst aan de gehele wereld, en zijn dienaren moge bewegen, deze verandering van richting te steunen, zoveel hun mogelijk is.
En met deze drie artikelen heb ik naar mijn vermogen weergegeven, welke belangrijke dingen en gedachten besproken en besloten zijn, in de hoop, dat u en jij er iets mee kunt doen, tot zegen en hoop.

K.B.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 1985

De Wekker | 8 Pagina's

Kerk, wetenschap en technologie (III)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 maart 1985

De Wekker | 8 Pagina's