Zie, het Lam Gods
Johannes, wijzende op Jezus, heeft geroepen in de woestijn: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt. Dat Jezus het Lam Gods was, was Hem niet aan te zien. Hij had geen gedaante of heerlijkheid dat wij Hem zouden begeerd hebben. Tot de Farizeeën zei Johannes: Hij staat midden onder u Die gij niet leent. Ook van zichzelf moest hij zeggen: Ik kende Hem niet. Zo is het nu nog. De natuurlijke mens ziet niets in Hem. Hij heeft geen verwachting van Hem. Hij moet ons verklaard worden door het Woord en de Geest.
God had Johannes van zijn moeders buik af voor deze dienst afgezonderd. De priesterzoon werd ertoe verwaardigd om het Lam persoonlijk te mogen kennen. Hij moest van Hem getuigen. Die de zonde der wereld zou wegnemen.
Hij kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden. Zie, het Lam Gods. Zo wordt Hij ons keer op keer voorgesteld en aangeboden. Hij is de knecht des Heeren waarvan de profeet Jesaja heeft geprofeteerd: als een Lam werd Hij ter slachting geleid. Hij is dat Lam op Wie de HEERE onzer aller ongerechtigheid heeft doen aanlopen. Dagelijks werden lammeren geslacht in Jeruzalem. Maar ze konden niet één zonde wegnemen. In tegenstelling tot het Lam Gods. Dat is dat Lam dat van eeuwigheid in de schoot des Vaders was. Het Lam dat Hij lief had met een eeuwige liefde. Het Lam waaraan God de Vader zo gehecht was: Het liefste wat Hij had.
Ook is dat Lam door God gezalfd met de olie van Zijn Geest opdat Hij volmaakt zou zijn in Zijn leven, lijden en sterven als Middelaar en Verlosser.
Dat Lam is van God gezonden in de wereld om vlees en bloed aan te nemen uit de maagd Maria. Om de mensen in alles gelijk te worden, behalve de zonde.
Dat Lam is God Zelf geopenbaard in het vlees. Een grote verborgenheid.
Tenslotte is Hij alleen het Lam waarmee God genoegen neemt.
In Jeruzalem werd veel schapenbloed vergoten. Maar Gods eer eist meer. Dat heeft de christelijke Kerk goed verstaan: De rechtvaardigheid Gods eiste dat de menselijke natuur, die gezondigd had, voor de zonde betaalde en dat de mens die zelf zondaar is, voor anderen niet kon betalen. God heeft niemand gevonden op de aarde die zijn broeder ooit zou kunnen verlossen. Maar zie nu, het Lam dat de zonde der wereld wegneemt.
Jezus van Nazareth is het vleesgeworden Woord, maar ook Man van smarten. Die de zonden wegneemt.
Vóórdat Hij te midden van de schare stond, bij de Jordaan, stond Hij voor het aangezicht van Zijn Vader. En van eeuwigheid bood Hij Zichzelf aan. Het recht van Zijn Vader kon door schapenbloed niet bevredigd worden. Daarom sprak Hij: Zie, Ik kom. Ik heb lust o Mijn God, om Uw welbehagen te doen (Psalm 40).
Zie, Hij neemt de zonde weg! Zonde is overtreding van Gods heilige Wet. Door de zonde maken wij onszelf Gods gramschap waardig, zegt de berijmde psalm. Gelooft u dat? Heeft de Heilige Geest u ooit daarvan overtuigd? Hoe noodzakelijk is de ontdekking van onze zonde. Want hoe smakeloos is voor velen dit Evangelie geworden! Is dat niet omdat we nooit een walg van onszelf gekregen hebben?
Waarom smaakt de wijn van het Evangelie niet meer? Waarom hebben duizenden in de laatste jaren God en Zijn dienst openlijk de rug toegekeerd? En waarom hangt er zulk een vormelijk waas over degenen die menen nog niet zover afgegleden te zijn als anderen? Vanwaar die vanzelfsprekendheid indien we nog menen in het bezit van de zuivere Waarheid te zijn? Het antwoord is niet lang: De ontdekking ontbreekt! Daarom is er geen begeerte het Lam te kennen. Daarom wacht men op een geschikte gelegenheid God en Zijn dienst openlijk de rug toe te keren.
Is de last van de zonde u ooit weleens te zwaar geworden?
Zo ja,: Hoe lief kreeg u dan de verkondiging van het Lam. Wat een verademing onder de prediking. U werd een Weg geopend in Hem, om de welverdiende straf te ontgaan en wederom tot genade te komen. En al is dat Lam nog niet van u en al bent u met volle bewustheid nog niet het bezit van het Lam, het geeft uw ziel vertroosting, geest en leven. U hebt gehoord dat er een Lam is en het is uw grote levensvraag: Hoe wordt dit Lam mijn deel? Houd aan bij de Heere. Bid om de doorwerking van Zijn Geest, Die geen andere Middelaar aanwijst dan Christus Jezus.
Jazeker, het is een pijnlijke weg om van alle offers, die wij God proberen aan te bieden, beroofd te worden. De Geest van Christus heeft al uw offers te licht bevonden. Zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving. Maar het is zo nodig om het te leren uitroepen: Geef mij Jezus of ik sterf, want buiten Jezus is geen leven. Van Deze getuigt Petrus: Die onze zonden gedragen heeft op het hout, opdat wij der zonden afgestorven zijnde, der gerechtigheid leven zouden. Door Wiens striemen gij genezen zijt.
Hij neemt de zonde der wereld weg. Zo wordt Hij aan Jood en heidenen verkondigd. Aan alle creaturen aangeboden. Want bij God is geen aanneming des persoons.
Ja, dan wordt dit Evangelie van het geslachte Lam nog verkondigd onder ons met bevel van geloof en bekering. O, Hij is het zo waard. Hij is het zo waard om geloofd te worden. Het is deze Jezus niet om het even of men Hem gelooft of niet gelooft. Hij weent over Jeruzalem, dat Hij zo dikwijls bijeen heeft willen vergaderen als een hen haar kiekens.
Ja, lezer(es), het Woord is vlees geworden in Jezus, uit de maagd Maria. Hij is dat volmaakte Lam, dat uw schuld kan en wil wegnemen.
Zovelen Hem aangenomen hebben, heeft Hij de macht gegeven om kinderen Gods te worden. Hij is als Lam „onder het recht doorgegaan". Dat zal geen mens herhalen. Want niemand zal in dat gericht, daar zelfs zijn hart hem aan moet klagen, rechtvaardig zijn voor Zijn aangezicht. Wel krijgen zij indrukken van het recht van God.
Daarom worden zij van één ding meer en meer overtuigd: zonder Lam geen leven.
Alphen a/d Rijn, ds. L.W. van der Meij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 januari 1992
De Wekker | 8 Pagina's