Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De goede Herder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De goede Herder

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Toen Hij de schare zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen zonder herder. Toen zeide Hij: de oogst is wel groot, maar arbeiders zijn er weinig. Bidt daarom de Heer van de oogst, dat Hij arbeiders uitzende in zijn oogst". Mattheüs 9:36

In deze tekst zie je, dat de Here Jezus Christus niet alleen in naam de goede Herder is, maar ook metterdaad als de Goede Herder handelt. Misschien mag ik een paar woorden er uitlichten, die me steeds treffen, als ik deze tekst lees. Allereerst: Jezus ziet de schare. Jezus is daarin Herder ten voeten uit. Wij zien zoveel, maar zien het niet. Je kunt op het winkelcentrum zomaar een bekende voorbij lopen, terwijl je in gedachten bent, zonder te groeten. Je keek wel, maar zag hem niet. En zo gebeurt het ook, dat je langs een zwerver heen loopt: je ziet hem wel, je kijkt misschien zelfs nog om, maar we lopen snel door. We moeten nog vlug een boodschap doen en je kunt toch ook niet de ellende van heel de wereld op je nek nemen. We zien het wel, maar vergeten het zo gauw mogelijk. En zo is er in de wereld zoveel onrecht en ellende, die gezien wordt, maar we knijpen een oogje dicht of spoelen de nare bijsmaak weg met de koffie.
Zo is Jezus Christus niet. Hij zíet de schare. En als Hij kijkt, ziet Hij de nood: ze zijn als schapen zonder herder, voortgejaagd en afgemat. En schapen zonder herder zijn ten dode opgeschreven. Op een keer lopen ze vast. Het gaat onontkoombaar een keer mis: gevangen in een doornstruik, overvallen door de wolven. Het kan elk moment gebeuren. Een mens zonder Jezus is hopeloos verloren.
Dat ziet de Here Jezus. En het laat Hem niet onverschillig. Nee, er staat: Hij werd met ontferming bewogen. Dat is het tweede woord, dat ik er uit wil lichten. „Met ontferming bewogen" wil zeggen: het raakt Hem tot diep in zijn binnenste. Het woord heeft letterlijk iets te maken met je ingewanden.
U kunt het zich misschien wel indenken. Als je bijvoorbeeld ziet, dat je kind zomaar de straat op rent en een aanstormende auto niet in de gaten heeft. Dan draait het in je binnenste om, zozeer raakt het je: het is je kind. Of als je weet, dat je zoon van 17 jaar zich helemaal op het verkeerde pad begeeft, en je ligt 's nachts op je bed te woelen: je kunt het niet uit je gedachten zetten. Je maag draait om, want je kind...
Dat is met ontferming bewogen zijn. Het raakt je helemaal. Het is het tegenovergestelde van: het laat me koud. Kan mij het wat schelen. Zo kwam Jezus Christus in deze wereld. Zo is Hij met ontferming bewogen met u en met mij. Zozeer, dat Hij zijn leven gaf aan het kruis. De Herder zelf liet zich als het lam ter slachting leiden.
Het derde wat opvalt: de Here Jezus Christus zoekt de schapen om in veiligheid te brengen. Dat lees ik vooral in die laatste woorden: „de oogst is wel groot, maar de arbeiders zijn weinig". Misschien mag ik het zo weergeven: de nood is zo groot, maar het laat ons zo vaak koud. Ook in de kerk is er zoveel onverschilligheid over de tallozen om ons heen, die zonder Herder leven en sterven, die zonder de Heiland het oordeel tegemoet leven. Die voortgejaagd zijn en afgemat, ook al voelen ze zich nog zo sterk en zeker.
Daarom zullen we ook vandaag de Heer van de oogst bidden, of Hij zijn werk wil voortzetten tot behoud van de herderloze schare. En dat betekent direct, dat we leren bidden, of Hij ons wat meer bewogen wil maken met de nood van de ander. Of Hij ons ogen wil geven, die de nood en het onrecht niet voorbij-kijken. Of Hij ons door zijn Geest wil voortduwen om niet maar binnen de muren van onze kerken tevreden te zijn met onszelf, maar om vol ontferming de boodschap van Gods liefde uit te delen aan schapen zonder Herder. Want ook in Nederland zijn de velden wit om te oogsten: er is zoveel nood, zoveel leegte, zoveel angst. Laten we toch niet onbewogen toekijken, hoe het schip strandt. Laten we dienstbaar blijven om de mensen om ons heen en in ons midden te leiden tot de Herder, te leiden tot de geborgenheid in zijn liefde.

Amsterdam-Noord, H.R. Weij

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1993

De Wekker | 16 Pagina's

De goede Herder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 1993

De Wekker | 16 Pagina's