Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Openbaring over de satan in de Brieven van Paulus (IV)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Openbaring over de satan in de Brieven van Paulus (IV)

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus Overwinnaar over al de machten
In de Brieven van Paulus klinkt de krachtige prediking dat Jezus Christus de Overwinnaar van de satan en zijn macht is. Wat Paulus de gemeente over de satan en zijn werkingen bekend maakt, heeft steeds als lichtende en luisterrijke keerzijde de totale en definitieve overwinning van Christus. Aan het slot van Romeinen 8 vinden we de geloofsjubel, dat de apostel ervan verzekerd is, dat niets en niemand, geen enkele satanische macht hem zal kunnen scheiden van de liefde van God, die is in Christus Jezus, zijn Heere. De satan heeft een verpletterende nederlaag tegen de Zoon van God geleden. Daarom is het einde van de satan en zijn rijk ook nabij!

De satan weldra verpletterd
In Romeinen 16:20 wordt dat met zoveel woorden gezegd: „En de God des vredes zal de satan haast onder uw voeten verpletteren". Scherp staan de God des vredes en de satan, die nimmer vrede brengt omdat hij geen vrede kent, tegenover elkaar. En dat niet als grootheden die aan elkaar of bijna aan elkaar gelijkwaardig zijn, nee de verpletterende nederlaag, die de satan reeds heeft geleden door de opstanding en de hemelvaart van Christus, zal spoedig tot volle uitvoering worden gebracht. God zal Zelf de satan spoedig geheel en al uitschakelen en dat voor eeuwig. En Hij zal de satan vertreden onder de voeten van de gemeente! Stellig klinkt hierin een herinnering aan Genesis 3:15 in door!
De gemeente wordt nog belaagd en bedreigd door allerlei dwaalleer. Daarin is de satan bezig tegen de gemeente. De satan is in grimmigheid bezig. Hij loert op elke kans om de gemeente kapot te krijgen. Deze strijd van de satan tegen de gemeente - de satan als tegenstander! - gaat de menselijke kracht te boven. Daarom zal God welhaast ingrijpen.
Dit „welhaast" is een vaste, eschatologische formule, waarin het weldra van de profetie weerklinkt. Het Rijk van God, het Vrederijk komt spoedig. Temidden van alle verwarring en strijd mag de gemeente dit gelovig weten en ze mag er zich door laten bepalen. En daarom vermaant Paulus de gemeente in Romeinen 13:12: „De nacht is vergevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts". De werken van de duisternis zijn al die werken, die behoren bij de thans verstrijkende wereldtijd, die door de macht van de duisternis wordt beheerst. Het gaat om een geestelijke strijd: er moet gestreden worden met de wapenen van het licht, met alles wat God aan Zijn gelovigen schenkt om stand te kunnen houden tegen de boze. Paulus werkt deze geestelijke strijd tegen de satan en zijn rijk verder uit in Efeziërs 6 vanaf vers 10, het bekende, maar o zo belangrijke gedeelte over de geestelijke wapenrusting. Ook in 1 Korinthiërs 15:24 wordt de totale overwinning van Christus genoemd. In het einde van alle tijd zal Christus het koningschap overdragen aan God de Vader, nadat Christus alle heerschappij en alle macht en kracht teniet gedaan zal hebben. Van de vijandige, boze tegenmachten blijft niets over. Ze worden voor eeuwig uitgeschakeld. Dat doet God Zelf en Christus doet het. Want aan Christus is door de Vader alle macht om te oordelen gegeven. Ook Efeziërs 1:21 spreekt van de heerlijkheid van Christus in Zijn hoge positie. God heeft Hem uit de doden opgewekt en Hem gezet aan Zijn rechterhand in de hemel. In deze verhoging van Christus werkte de sterkte van de macht van God. Christus is gesteld boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij, die genoemd wordt niet alleen in deze wereldtijd maar ook in de toekomende wereld. Alles wat macht en kracht heeft en overheid heet is aan Christus onderworpen. De machten en krachten in dienst van God - we kunnen aan de gehele engelenmacht denken - heeft zich vrijwillig en met vreugde aan Christus onderworpen, de kwade machten, van welke soort ook zijn door de kracht van God aan Christus onderworpen en gaan hun zeker einde tegemoet. Het is van groot belang er telkens goed op te letten dat Christus inderdaad boven alles en allen staat. Het gaat om de geloofskennis van Hem en kennis van de machten kan er alleen maar zijn in verband met de kennis van Hem. Het gaat om Christus en niet om de machten op zichzelf. De kennis van de machten staat juist in dienst van de kennis van Christus. In Kolossenzen 1:13 betuigt Paulus dat God de Zijnen heeft verlost uit de macht van de duisternis en heeft overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon en Zijn liefde. En nog eens is te noemen Kolossenzen 2:15, waarop we in een vorig artikel reeds zijn ingegaan. Christus heeft in Zijn kruis en opstanding de overheden en machten ontwapend en openlijk ten toon gesteld en zo over hen gezegevierd. Christus heeft de kwade machten openlijk in hun machteloosheid tot een schouwspel gemaakt. Met de woorden van zondag 1, die de enige troost van de gelovigen in leven en sterven vertolken is te zeggen, dat Christus de Zijnen uit alle heerschappij van de duivel heeft verlost. De satan heeft macht op aarde, maar de wereldheerschappij is in handen van Christus. Daarom kan de gemeente onder alle omstandigheden goede moed hebben. Er is reden voor om elkaar telkens aan te vuren en op te wekken om te volharden in de geestelijke strijd en om daarbij goede moed te hebben.

De geestelijke strijd is een dagelijkse werkelijkheid
Omdat de duivel en zijn boze geesten nog niet in hun werkingsmacht op aarde zijn uitgeschakeld, is de geestelijke strijd een werkelijkheid. We worden opgeroepen om de goede strijd van het geloof te strijden, de wapenrusting van God aan te doen om te kunnen standhouden tegen de verleidingen van de duivel. Het gaat erom dat de gelovigen goede en weerbare, inzetbare soldaten van Christus zijn, die strijden in de kracht van het Evangelie door de kracht en bijstand van de Heilige Geest. Het Woord van God is het zwaard van de Heilige Geest, Efeziërs 6:17. In deze goede strijd, die in dit leven nooit eindigt, is het gebed onmisbaar. Vandaar dat Paulus telkens weer oproept tot gebed en tot voorbede ook voor hemzelf opdat hem het Woord geschonken worde teneinde het Woord van Christus vrijmoedig bekend te maken overal waar hij komt.

Het is voor de praktijk van het geloofsleven van het grootste belang om goed te zien welke hoge positie Christus heeft verkregen. We moeten op Hem zien. We moeten ons wapenen met het Evangelie van Zijn kruis en opstanding en van Zijn wederkomst. We mogen ons niet laten afschrikken door de macht van de duivel en zijn rijk. Er zijn talloze boze geesten. De wereld is vol demonen en zij zijn persoonlijke machten. Zij zijn kwade machten, intelligente wezens, die voortdurend tegen de gemeente en de gelovigen optreden en die geweldige schade kunnen aanrichten. In een volgend artikel hopen we daar op in te gaan. Het gebed om niet in verzoeking geleid te worden en verlost te worden van de boze is elke dag actueel. Maar dat alles neemt niet weg dat Christus de grote Overwinnaar is.

We mogen ons nooit van Christus laten aftrekken. Nooit. Daarom zullen we de satan steeds moeten tegenstaan. Want Zijn oogmerk is: door een bij ons persoonlijk passende strategie ons bij Christus vandaan te halen. Scheiding te brengen tussen ons en Christus. Daarom is de geestelijke strijd voortdurend actueel en aan de orde. In het leven van iedere gelovige.

Ter overweging:
1. Kan de kennis van de satan en zijn werkingen een vrijblijvende kennis zijn? Waartoe dient deze kennis?
2. Kunt u verklaren HOE Christus de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld heeft? Zie Kolossenzen 2:4-15. Wat heeft het kruis van Christus te maken met het ontwapenen van de satanische machten?
3. Wat zal God in de voleinding met de satan doen? (Romeinen 16:20). En Christus? (1 Korinthiërs 15:24). Is dit één werk van God?
4. Waarom zal God de satan onder de voeten van de gemeente verpletteren?
5. Waarom is de geestelijke strijd in de volle wapenrusting van God voor elke gelovige noodzakelijk? Kunt u momenten uit deze strijd noemen?
6. Wat is het belang voor het geloofsleven om telkens te bedenken de hoge positie die Christus heeft verkregen?

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1993

De Wekker | 16 Pagina's

Openbaring over de satan in de Brieven van Paulus (IV)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 december 1993

De Wekker | 16 Pagina's