Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

15 jaar uitdaging: „Evangelische journalistiek is zakelijker geworden"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

15 jaar uitdaging: „Evangelische journalistiek is zakelijker geworden"

Overgenomen uit EA-persdienst (Evangelische Alliantie):

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doorn. Sinds de oprichting van de Evangelische Omroep en de Evangelische School voor de Journalistiek bestaat er in Nederland een „evangelische journalistiek". Een van de exponenten van dit genre is ook de evangelische maandkrant Uitdaging, die in november 15 jaar bestaat. Op uitnodiging van Uitdaging vond onlangs een foruminterview plaats onder leiding van de gepensioneerde journalist Jan J. van Capelleveen over het fenomeen van de „evangelische journalistiek'. Deelnemers aan dit foruminterview waren Hans Bakker, docent PR aan de ESJ; Ruud Vos, motorjournalist; Peter A. Bergwerff, hoofdredacteur van het Nederlands Dagblad; Johan Th. Bos, freelance journalist en geestelijk vader van Uitdaging en Annelies Barth, feelance journaliste. Algemeen constateerden de deelnemers dat de evangelische journalistiek de afgelopen vijf tot tien jaar zakelijker en professioneler is geworden. Eind jaren zestig en tijdens de jaren zeventig lag er nog meer nadruk op getuigenis dan op journalistiek. De evangelische media, maar ook een krant als het Reformatorisch Dagblad, zijn destijds door predikanten in het leven geroepen om „in medialand een christelijk geluid te laten horen". De professionalisering heeft dus ingezet, wat volgens Bergwerff wel tot gevolg heeft dat er een afstand komt met de oorspronkelijke (ideële) achterban. Naarmate journalisten professionaliseren, krijgen zij meer oog voor nuances, wat door de achterban niet altijd wordt begrepen. Professionalisering, op zich een goede ontwikkeling, heeft nog een andere schaduwzijde, vindt Bergwerff. „Bij de EO zie je nu een NCRV-isering en bij het (Gereformeerd vrijgemaakte) ND een zekere ver-Trouw-ing. Als redactie moet je weliswaar onafhankelijk van je lezers een krant maken, maar niet onafhankelijk van je uitgangspunten. Ook moet je in je toonzetting en interesseveld nadrukkelijk aansluiten bij wat je aanwezig acht bij je achterban".
Over de vraag of er met recht gesproken kan worden over evangelische dan wel neutrale journalistiek, liepen de meningen uiteen. Want hoe ga je om met slecht nieuws uit je achterban zoals „dominee gaat er met een andere vrouw vandoor" en „penningmeester van evangelische organisatie verdacht van fraude"? Johan Bos en Hans Bakker zouden dergelijk nieuws gewoon naar buiten brengen, om het vertrouwen bij de afnemers en lezers te behouden. Selectie van louter goed nieuws riekt al snel naar censuur. Peter Bergwerff en Annelies Barth stellen zich terughoudender op. Zaken met een persoonlijk karakter worden soms bewust terzijde geschoven om de mensen in kwestie te beschermen.
Bos vindt dat christelijke journalistiek niet bestaat, net zomin als een christelijke bakker of loodgieter. „Het is gewoon een ambacht. Ik vind het een beter getuigenis om met een goed en betrouwbaar produkt te komen dan te rotzooien met feiten omdat het positief-christelijk moet heten. Daarom had Uitdaging destijds, toen de seculiere pers met Jenny Goeree aan de haal ging, ook een interview met haar moeten houden. Dat werd toen als „not done" beschouwd, maar speelde zich wel in de evangelische voortuin af". Bergwerff, Barth en Ruud Vos vinden dat christelijke journalistiek een duidelijk toegevoegde waarde heeft. Door zijn op het Evangelie gebaseerde normen en gedrag onderscheidt de christen-journalist zich van andere journalisten. Verder onderscheid is niet relevant, omdat elke journalist verantwoorde journalistiek zou moeten bedrijven. Gelukkig kan de christen-journalist zich tegenwoordig meten met zijn seculiere collega's: in professionaliteit en zakelijkheid staan zij anno 1994 met hun beide benen stevig in de wereld, al zijn zij niet van de wereld . . . (uitdaging/ea-pers).

Ds. K. Boersma

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's

15 jaar uitdaging: „Evangelische journalistiek is zakelijker geworden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 november 1994

De Wekker | 16 Pagina's