Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Marginaal?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Marginaal?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hemelvaart inleveren?
Minister Voorhoeve heeft een suggestie gedaan om een kerkelijke feestdag te rullen voor de bevrijdingsdag. Men zou de tweede Pinksterdag daarvoor kunnen gebruiken: geen vrije dag na Pinksteren, wél een vrije dag op 5 mei. Het voorstel is typerend voor de manier van denken over kerkelijke feestdagen.
De kerken zelf zitten met het probleem. Zo lijkt het althans wanneer we Kerkinformatie, het officiële Samen-Op-Weg-blad lezen. Een beperkt onderzoek bij een paar predikanten uit deze kerken leidt tot de gedachte dat het Hemelvaartsfeest zich niet meer kan handhaven. Men weet er geen weg meer mee. Vroeger was het een uitgelezen dag voor een vroegdienst gevolgd door een bondsdag. Vandaag komen de mensen niet meer naar de kerk op Hemelvaart.
Een Amsterdamse predikante geeft te kennen dat men in de hoofdstad bezig is met de oprichting van een Raad van religies. Dat gaat nog een stapje verder dan een Raad van kerken. Zij is bereid om de Hemelvaartsdag in te ruilen voor een vrije dag van de Moslims. Die moeten ook hun dagen hebben en daarvoor moeten we een offer willen brengen.
Haar gedachte staat haaks op die van ds. J. Westland te Putten. Hij wil de dag behouden en blijven vieren. Weer anders dan ds. Wijbinga uit Apeldoorn. Deze heeft een oplossing gevonden voor de viering van Hemelvaart in een vesper op Woensdag vóór de Hemelvaartsdag. Overigens meent hij dat de dag als zodanig thuis hoort bij een triomfalistische tijd en kerk. Minister Voorhoeve is niet helemaal kansloos met zijn voorstel. De kerken hebben er niet al te veel moeite mee.

Triomfalistisch
Misschien hebben we ons te weinig ingedacht wat de betekenis is van de overwinning van Christus, die wij op de laatste Donderdag gevierd hebben. En wellicht komt het daardoor dat het dauwtrappen op Hemelvaartsdag groter bekendheid geniet dan het Evangelie.
De Lutheranen hebben met deze feestdag minder moeite. Hun theologie spreekt over een verandering van toestand die Christus onderging. Daar kan men zich van alles bij voorstellen.
Onze catechismus is heel nauwkeurig in het uiteenzetten dat er méér was dan een overwinning van de wet van de zwaartekracht. Het was de triomf over dood en graf en hel, bezegeld in dit heilsfeit. Als we dit niet meer weten te verkòndigen, wordt het een vreemd feest. Maar geldt dit niet van alle heilsfeiten? Staan de andere soms dichter bij onze belevingswereld?
Wij ruilen dit feest niet in voor de Goede Vrijdag. Tenzij wij het evangelie zelf kwijt willen voor een boodschap die wij met ons verstand op haar waarde zullen toetsen.
Laten we de prediking én de dag vasthouden, door te zoeken de dingen die boven zijn, waar Christus is, gezeten aan de rechterhand van God... Want gij zijt gestorven en uw leven is verborgen met Christus in God: Christus die ons leven is! Inruilen, dit feest?

W. van 't S.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1996

De Wekker | 16 Pagina's

Marginaal?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 mei 1996

De Wekker | 16 Pagina's