Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wereld is een strijdtoneel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wereld is een strijdtoneel

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Onderken de tijd. De Bijbel roept ons op om onze tijd te onderkennen. Jezus verwijt aan Zijn tijdgenoten dat ze de tijd waarin ze leven niet onderkennen. Ze weten hoe het klimaat in elkaar zit. Het gaat regenen als er bewolking in het westen opkomt. De zuidenwind brengt hitte. Maar ze onderkennen hun eigen tijd niet (Lucas 12:54-56).

Het gaat inderdaad regenen bij opkomende bewolking uit het westen en de zuidenwind voert met zekerheid warme lucht aan. Het gebeurt. Nu Jezus het Evangelie van het Koninkrijk van God verkondigt en in Zijn tekenen en wonderen het Koninkrijk gestalte geeft, trekken de mensen niet de conclusie: er is een nieuwe tijd aangebroken. God ziet naar ons om. Het einde van de oude wereld is nabij gekomen. Daarom blijft alles niet bij het oude. Van nu af aan gaat de tijd en de geschiedenis heen naar de komst van Gods Koninkrijk in heerlijkheid. Dat roept de mensen op om zich tot God te bekeren, met het oude leven te breken en zich gereed te maken om het Koninkrijk binnen te kunnen gaan.

Tegenacties
De komst van het Koninkrijk op aarde roept tegenacties op. Daarom is de wereld al de eeuwen door het toneel van een geweldige strijd. De satan doet er alles aan om het terrein dat hij moet verliezen, te behouden. Hij beïnvloedt mensen zodat ze zich in zijn dienst stellen. De duivel vindt bij zijn activiteiten een krachtige bondgenoot in de zonde. Zonde is vijandschap tegen Gods genade. Zondigen is nee zeggen tegen de liefde van God in Christus. Door de macht van de zonde sluiten mensen hun binnenste af voor de bevrijdende en vernieuwende boodschap van het Evangelie. Het is wel hun keuze. Mensen zijn verantwoordelijk voor wat ze doen en voor de keuzes, die ze maken. Het houdt een keuze in wanneer mensen nee zeggen. Ze worden opgeroepen om ja te zeggen tegen het Evangelie en de krachten van God tot verlossing aan zich te laten geschieden. Maar zo velen zeggen nee.
Vanuit het oogpunt van de menselijke verantwoordelijkheid bezien ziet hier iets moeilijks in. Waarom zeggen mensen nee tegen het goede? Waarom zeggen ze nee tegen God Die in het Evangelie ja tegen hen zegt? Wat is dat in een mens?

De zonde zit diep in de mens. Wij belijden dat we van nature geneigd zijn om God en onze naaste te haten. Maar deze belijdenis kan niet worden aangegrepen tot verontschuldiging. Het nee zeggen tegen het Evangelie van de gekruisigde en opgestane Here is daad. Het is keuze die eenmaal verantwoord moet worden. Het nee zeggen houdt immers in het ja zeggen tegen het oude leven dat door de zonde - onder beïnvloeding van de satan - wordt beheerst.

Haat
Uit welke diepten komt de haat in een mens voort?
We zijn van nature geneigd om te haten. Haten is de tegenstelling van liefhebben. Het is verbijsterend om al de eeuwen door te zien hoe wreed en hard mensen kunnen zijn. Wie kan begrijpen dat mensen elkaar zonder emotie kunnen afslachten en vermoorden? De slachtpartijen en Rwanda en Burundi hebben te maken met de diepten van de satan. In de Tweede Wereldoorlog waren er Nazibeulen, die overdag hun „werk" deden: het efficiënt doden van Joden en die na hun „werk" met hun gezin het Kerstfeest of het Paasfeest vierden en met tranen in de ogen de bijbehorende liederen zongen. Wie kan de meedogenloze haat tegen elkaar van de volkeren op de Balkan verklaren? Hoe is het mogelijk dat de Serviërs weerloze mensen zo kunnen terroriseren, verkrachten en vermoorden en verdrijven? En dat terwijl velen van hen lid zijn van de Orthodoxe Kerk? Je komt er niet uit. We zien in afgronden. We zien in diepten van de duivel.

Deze diepten van haat zijn ten volle over de Here Jezus Christus heen gekomen. Hij heeft ze over Zich heen laten komen en heeft de haat overwonnen door Zijn tot het einde gaande liefde. Hij haatte niet, Hij had lief. Hij bad voor Zijn vijanden. Zonder Hem zal een mens nooit van zijn en haar geneigdheid tot het haten afkomen. Dit werkt niet alleen op grotere schaal. Het werkt ook in de persoonlijke levensverbanden en verhoudingen. Waarom is al die concurrentie nodig? Waarom houden we vetes in stand? Waarom oordelen we zo lichtvaardig? Waarom vrezen en beven we niet meer voor het rechtvaardig oordeel dat komt en zoeken wij ons behoud door het geloof in Jezus? Het is het geloof dat door de liefde werkt.

Barmhartigheid en gerechtigheid
Van de Here Jezus Christus leert een mens wat barmhartigheid en mede-lijden is. Het is erg als een mens zou moeten zeggen: ik ken geen medelijden. Barmhartigheid is aan mij niet besteed. Het is rijk dat een mens barmhartigheid kent zonder selectiecriterium. Deze barmhartigheid leren we alleen van Christus. De liefde van God moet daarvoor in ons hart zijn uitgestort. Maar het kennen van barmhartigheid gaat in deze wereld gepaard met lijden. Lijden omdat je niet kunt doen wat je graag wik doen. Wij ervaren een geweldig stuk machteloosheid en soms frustratie als je zo vele mensen in ellende ziet op de televisie en je kunt nauwelijks iets voor hen doen. Lijden ook omdat de gerechtigheid op aarde verkracht wordt. Altijd staan er weer kinderen des toorns op die volken en werelddelen in ellende storten. En dat alleen voor de bevrediging van hun machtswellust en rijkdom, die ze meestal in de weg van roverij en diefstal verwerven. Je gaat de zaligspreking van Jezus verstaan: Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want ze zullen verzadigd worden. Het is die gerechtigheid die eigen is aan het leven en de verhoudingen in het Koninkrijk van God en Christus. Het lijkt mij nog steeds een van de hoofdzaken van de (christelijke) politiek te zijn om een eerste gestalte en invulling te geven aan deze gerechtigheid. Zo lang deze aarde bestaat, zal er ongerechtigheid gedaan worden. Het zijn mensen die ongerechtigheid begaan. Ongerechtigheid is geen noodlot dat de wereld treft, ongerechtigheid is werk van mensen.

Hoe moeilijk en ingewikkeld (politieke een etnische) verhoudingen ook kunnen liggen, het kan niet gedoogd worden dat er etnische zuiveringen en deportaties plaats vinden. Maar een probleem is wel dat als men in het ene geval optreedt, het in een ander geval niet achterwege kan laten. Ook dat is zaak van gerechtigheid. En gerechtigheid is dat al degenen die misdaden hebben begaan - en die dat heel goed weten! - hun berechting en straf niet ontlopen. Ook daar zit iets frustrerends in: dat zo velen in dit leven weten te ontkomen aan de straffende gerechtigheid. Ze zullen in geen geval ontkomen aan het oordeel van de hemelse Rechter. En dan is het te hopen dat ze genade gevonden hebben door het bloed van Christus.

De gerechtigheid zal winnen! Kinderen van het Koninkrijk, die ondertussen genoeg te stellen hebben met eigen leven en eigen zonden, zullen verzadigd worden waar het gaat om hun uitzien naar en roepen om de gerechtigheid. Er komt naar Gods belofte een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop gerechtigheid woont.
Het perspectief van deze belofte stimuleert ons om toch vol te houden en door te gaan met het doen van goede werken: gedreven door innerlijke barmhartigheid en wetend van de komende gerechtigheid.

J. Jonkman

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1999

De Wekker | 16 Pagina's

De wereld is een strijdtoneel

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1999

De Wekker | 16 Pagina's