Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebed en Gods leiding (Het gebed 4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebed en Gods leiding (Het gebed 4)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat wil God met mijn leven? Welke weg wijst de Heere? Dat zijn vragen die hoop ik in uw en jouw leven een belangrijke rol spelen. Het kan zijn dat deze vragen helemaal niet zwaar wegen in ons leven. Van nature gaan we allemaal onze eigen weg en maken we zelfde keuzes. Zo zijn we geworden sinds de zondeval. We wandelen naar het 'goeddunken van ons boos hart'.

Vragen naar Gods wil
Maar de Heilige Geest verandert die richting van je hart, wanneer je wordt wedergeboren. Je wil wordt omgebogen. Je gaat willen wat God wil. Je gaat vragen naar de wil van God. Wanneer Paulus tot bekering komt op de weg naar Damaskus, bidt hij: „Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal?" Je hart gaat uit naar de wil van de Heere. Je probeert Zijn wil te ontdekken op kruispunten in je leven, waarop een beslissing van je gevraagd wordt. Dat komt in de eerste plaats uit in het leven naar de geboden van God. Wie Christus liefheeft, bewaart en doet Zijn geboden. Het doen van de wil van God heeft alles te maken met het bewaren van Zijn geboden. Maar hoe kan ik nu weten wat God van mij vraagt als het gaat om de keuze van een baan, een studie, een levenspartner, en zo zijn er nog veel meer dingen te noemen.
Het is een zegen wanneer wij de Heere daarin betrekken en niet onze eigen weg willen bewandelen. Maar hoe maakt de Heere nu Zijn leiding met ons duidelijk zodat wij de juiste beslissing nemen?

Gebed
Een van de dingen die we hier zeker bij hebben te betrekken is de betekenis van het gebed. Het gebed is de omgang met de Heere kennen en beoefenen. Wie dichtbij de Heere leeft, zal ook Zijn wil ontdekken. Wie dichtbij de Heere leeft via Zijn Woord, zal beproeven wat God welbehagelijk is.
Een christen is iemand die de omgang met God kent door middel van het gebed. We vragen de Heere om Zijn leiding. We belijden onze afhankelijkheid van Hem. Het maken van keuzes in ons dagelijks leven kan niet zonder de biddende omgang met het Woord. De Heere geeft ons niet zwart op wit welke keuzes we moeten maken. Maar Hij wil door Zijn Woord wel leiding geven aan onze overwegingen. Dat vraagt van ons dat we dichtbij Zijn Woord leven en nauwgezet Zijn Woord lezen met het gebed in ons hart: „Heere, maak mij Uwe wegen door Uw Woord en Geest bekend, leer mij hoe die zijn gelegen, en waarheen G'Uw treden wendt." Dan kan de Heere vanuit een bepaald bijbelgedeelte of door de preek in de kerk leiding geven aan ons. Een preek kan precies het antwoord zijn op de vragen die bij ons leven. Een bijbelgedeelte kan juist op een beslissend moment tot ons komen, waardoor we zeggen: Dit is de weg die ik moet gaan. We moeten niet staan naar hoge en bijzondere dingen, waardoor de Heere zou kunnen spreken, maar laten we biddend opmerken wat God tot ons zegt via Zijn Woord zowel in het lezen als in de prediking van het Woord. De Heere kent onze gebeden om Zijn leiding en om Zijn licht. Zou Hij dan via Zijn Woord ons niet duidelijk willen maken wat de weg is die wij moeten gaan?

Geleidelijk
Het kan ook zo zijn dat door de omgang met God en Zijn Woord geleidelijk de overtuiging in ons hart groeit welke beslissing genomen moet worden. Wie dichtbij de Heere leeft en bidt om Zijn wijsheid, ontvangt die ook.
We zullen dan ook bidden of de Heere ons duidelijk wil laten zien wanneer Zijn weg toch anders zou zijn. We leggen ook onze beslissingen aan de Heere voor met het gebed: ..Heere, als Uw wil anders is, laat het mij dan ook zien." In Filip. 1:9,10, lezen we het gebed van Paulus voor de gemeente van Filippi dat God hun liefde doet toenemen, opdat zij beproeven de dingen die daarvan verschillen. Je zou kunnen zeggen dat de groei in de liefde tot God ook onderscheidingsvermogen geeft om Gods weg te kunnen ontdekken. Gods kinderen ontvangen ook geestelijk gevoeligheid om te beproeven wat de Heere wil en niet wil. Dat vraagt toename in de liefde en wandelen met God. Die omgang met de Heere gaat gepaard met het gebed om de ontdekkende werking van de Heilige Geest, Die ons afbrengt van schadelijke wegen en ons leidt op de eeuwige weg. Laten we ook opmerkzaam zijn op de wegen die de Heere opent en afsluit. Er kunnen situaties zijn dat we merken dat de Heere een bepaalde weg afsluit. Dat is dan kennelijk ook Zijn wil. Want de Heere werkt middellijk. Soms opent de Heere een weg en dan mogen we dat ook opmerken als leiding van de Heere. Laten we ook in deze dingen tegen onszelf zeggen: „Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft." Zo wil de Heere in de weg van het gebed op verschillende manieren ons Zijn leiding kenbaar maken opdat we in Zijn weg zullen wandelen.

Uw wil geschiede
De persoonlijke omgang met de Heere, het ootmoedig wandelen met God, is nodig om Gods wil en leiding te ontdekken in ons leven. Een slordige omgang met de Heere verhindert het zicht op de leiding van God. Zonden in ons leven kunnen ook een reden vormen dat we er niet uit komen. Zonden verhinderen meestal ook een teer en nauw gebedsleven. Wanneer wij een teer leven met de Heere kennen, wil ook nog niet zeggen dat in elke situatie het voor ons duidelijk is wat we moeten doen. Maar we leren dan ook een beslissing te nemen die we in Gods handen neerleggen en vragen om Zijn goedkeuring. De Heere kan immers door een weg te openen of te sluiten laten merken wat Hij ons vraagt. De Heere Jezus heeft ons leren bidden: „Uw wil geschiede". De uitleg van de catechismus bepaalt ons er bij dat we altijd onze eigen wil moeten verzaken en gehoorzaam zijn aan Gods wil. We hebben altijd beducht te zijn voor onze eigen wil. Het gaat om Gods wil. Bidden om Gods leiding is oprecht bidden of God je eigen wil doorkruist opdat je Zijn wil gaat doen. Dat moet je soms beslissingen nemen die tegen jezelf ingaan, maar waarvan je weet: zo wil de Heere het. Gods leiding strookt lang niet altijd met onze wil. Al mogen we ook onze begeerten die niet zondig zijn aan de Heere voorleggen. Wanneer er in ons hart een diep verlangen is om dienstbaar te zijn in Gods Koninkrijk, mogen we dat ook aan Hem voorhouden en biddend opmerken welke wegen God opent. Elke keer hebben we open te staan voor Gods aangezicht dat Zijn weg ook anders kan zijn. Dat is overgave aan Zijn wil en leiding.
God maakt ook vandaag Zijn wil bekend. Paulus bidt voor de Kolossenzen dat God hen vervult met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand, opdat zij waardig mogen wandelen de Heere, Kol. 1:9-10. De Heere Jezus geeft Zijn volk ook toename in de kennis van Zijn wil. Hij geeft wijsheid opdat we Zijn wil meer en meer zouden doen. Laat ons gebed dan zijn om in die kennis voortdurend te mogen groeien.

Genemuiden, H. Polinder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1999

De Wekker | 16 Pagina's

Gebed en Gods leiding (Het gebed 4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 augustus 1999

De Wekker | 16 Pagina's