Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eén van tweeën

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eén van tweeën

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ondertekeningsformulier
Een raar woord hierboven! Ieder mens krijgt te maken met formulieren die ondertekend moeten worden. Een formulier betekent meestal pas iets als het een handtekening bevat. Toch ken ik bijna geen formulier dat daarom 'ondertekeningsformulier' wordt genoemd. Bijna! Want, er is er toch een. Dat hebben we in de kerk. Een formulier dat zijn bijnaam geheel en al ontleent aan de geplaatste handtekening. In de kerkorde - ik heb de nieuwe helder-rode editie erop nagekeken - komt het woord niet voor, maar de lezers zullen begrijpen wat ik bedoel. De nette naam is 'verbindingsformulier'. Predikanten, hoogleraren, en ook ouderlingen en diakenen, zetten hun handtekening onder een stuk, dat zegt dat ze zich in alles gebonden achten aan wat de kerk, met name in de drie formulieren van enigheid, leert. Een handtekening van wezenlijk belang dus, geen loze formaliteit.
Vandaar die bijnaam.
Toch is met weinig formulieren zo vreemd omgesprongen als met dit. Ik zeg dat met het oog op wat 3 april in de synode van de Gereformeerde Kerken (synodaal) geagendeerd staat. Daar zal de hamvraag de betekenis van handtekeningen zijn.

Verbonden tot niets?
Een commissie heeft het boek van prof. Den Heyer over de verzoening bestudeerd. De meerderheid zegt: Den Heyer is binnen de ruimte van zijn ondertekeningsformulier gebleven. Nu ziet hij de dood van Jezus aan het kruis als het einde van een goed mens, tot het eind trouw gebleven aan zijn idealen. Twee commissieleden zeggen daarom, dat zijn boek absoluut strijdt met wat de kerk leert. Nu hoef je geen theoloog te zijn om te zien, dat Den Heyer, om maar één artikel te noemen, art. 21 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis moet afwijzen. Wie het anders zegt, mag wel opnieuw leren lezen. Wel heeft de gereformeerde synode de betekenis van de ondertekening wat elastischer gemaakt dan bij ons het geval is. Van H. Wiersinga is in 1976 trouwens uitgesproken dat zijn visie op de verzoening strijdig was met het gereformeerd belijden. Meer gebeurde toen niet, maar het oordeel was duidelijk.
Zegt de handtekening nu echter nog iets? Tekent men iets en tegelijk de ontkenning ervan? Of zijn er kleine lettertjes die zeggen: 'Onderstaande handtekening verbindt u tot niets?'
Snapt de meerderheid van de commissie wel, dat zij deze gedachten zelf oproept? Ik hoop en bid, dat de synode de moed zal ontvangen tot eerlijk zijn. Hopelijk zal op 3 april blijken dat de handtekening van een gereformeerde toch nog wat waard is. Jezus zegt: 'Laat het ja, dat gij zegt, ja zijn en het neen, neen.' (Matt. 5:35)
JWM

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2000

De Wekker | 16 Pagina's

Eén van tweeën

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 maart 2000

De Wekker | 16 Pagina's