Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heere is mijn Herder

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heere is mijn Herder

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Net als elke maandag rennen Achmed en zijn vriendje Joesoef uit school meteen naar het kleine gebouwtje achter de flat waar ze wonen. Maar deze keer hebben ze veel haast.
Ja, er is weer club. Dat is er elke maandagmiddag. Ze mogen dan knutselen en er is een hele aardige meester. Die kan zo mooi vertellen! Elke week vertelt hij een Bijbelverhaal. En ze zingen ook liederen bij de gitaar De twee Turkse jongens gaan erg graag naar de club. De meester heeft beloofd dat ze vandaag allemaal een cadeau krijgen. Achmed en Joesoef zijn zo benieuwd. Ze zijn als eersten in het clublokaal. Hè, ze kunnen bijna niet wachten tot alle kinderen er zijn. Dan begint de meester met bidden en vertellen. Hij vertelt over de Goede Herder Dat is de Heere Jezus, "Hij wil jullie maken tot Zijn schaap", vertelt de meester "Dan zul je gehoorzaam luisteren naar Zijn stem. Bid maar elke dag of je bij Zijn kudde mag horen."
Dan geeft de meester de jongens allemaal het cadeau. "Het is een boek", verklapt hij, "En je kunt er in lezen wat ik net heb verteld."
Wat een grote verrassing! Alle jongens krijgen een kinderbijbel met prachtige platen.
Opgewonden roepen ze door elkaar Blij nemen ze hun cadeau mee naar huis.
Achmed vertelt thuis eigenlijk nooit iets over de club. Maar nu kan hij zijn mond niet houden. "Vader! Moeder! Ik heb een Bijbel gekregen!" roept hij opgewonden.
Maar vaders gezicht betrekt. "Wat zeg je? Laat eens zien! Van wie heb je dat gekregen?" Achmed vertelt dat hij dit gekregen heeft op de club. Vader kijkt de Bijbel in. "Het is van de christenen", bromt hij. "Zie je? Het gaat over Jezus. Dat boek moet weg, Achmed. Ik wil niet dat je het leest. Wij geloven in Allah en we lezen de koran. Punt Uit."
"Maar vader', protesteert Achmed, "er staan zulke mooie verhalen in over de Heere Jezus. Hij wil mijn Herder zijn." "Wat?" schreeuwt vader "Hebben die christenen je dat geleerd? Weg moet dat boek. En ik verbied het je om nog één keer naar die club te gaan." Vader is woedend. Hij trekt de Bijbel uit Achmeds handen en loopt naar buiten. Driftig smijt hij het Boek van het balkon, van acht hoog naar beneden.
Achmed begint te huilen. "Het is gemeen van u!" schreeuwt hij. "Het is mijn Bijbel!" Maar vader geeft hem een draai om z'n oren. "Houd je mond", snauwt hij. "Ik wil er niets meer van horen." Huilend valt Achmed die avond in slaap.
Vlak voordat hij naar school gaat de volgende morgen, sluipt hij de tuin van de flat in. Daar vindt hij zijn Bijbel, een beetje gekniekt maar verder toch nog heel. Schichtig blikt hij om zich heen. Ziet niemand het? Vader ook niet? Dan klimt hij met Bijbel en al een boom in. Daar is een hut die hij samen met Joesoef heeft gebouwd. Hij mag van vader niet meer naar de club. Maar hier kan hij ongemerkt in de Bijbel lezen. Hij slaat de Bijbel open. O kijk, dat is het verhaal dat de meester vertelde over de Goede Herder Er staat ook een prachtige tekening bij. Achmed leest aandachtig het hele verhaal. "Mijn schapen horen Mijn stem en ze volgen Mij." Zo eindigt het. In Achmeds hart wordt het rustig. Hij weet zeker dat het goed is dat hij in de Bijbel blijft lezen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 2000

De Wekker | 16 Pagina's

De Heere is mijn Herder

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 juni 2000

De Wekker | 16 Pagina's