Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Eén van tweeën

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Eén van tweeën

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een arme Christus
In het evangelie van de Here Jezus is elk woord van intense betekenis. Paulus schrijft aan de Korintiërs (2 Kor. 8:9), dat dat de genade van Christus is, 'dat Hij om uwentwil arm geworden is, terwijl Hij rijk was'. De rijkdom waarover het dan gaat doet alle goud van de wereld verbleken. En de armoede? Die grijpt ook dieper dan de kribbe, en dieper dan dat de Zoon des mensen geen plaats had om het hoofd neer te leggen. Het is de armoede na die rijkdom. Het is de armoede van het zich leeg maken van alles, van de 'ontlediging' (Fil. 2:7) die doorging tot Hij naakt aan het kruis hing. Vervloekte armoede. Geen romantische armoede, ook al kunnen wij er de kinderen over vertellen in centraal verwarmde ruimtes, of met chocolademelk bij de open haard.
Het is de armoede van de zonde. Ook dat woord uit het evangelie is scherp en intens. Zonde is zo onvoorstelbaar lelijk. Zo lelijk als de nacht, zo duister als de boze. Zó arm werd de Zoon van God. Paulus past dit Kerstevangelie van 'arm' en 'rijk' toe op de Korintiërs. Hun stad - centrum van economische activiteit - staat voor hoogconjunctuur. Overvloed kenmerkt hun bestaan. Blijkbaar raakt die specifieke rijkdom en die specifieke armoede, waarvan sprake is bij de komst van Christus, ook het veel oppervlakkiger begrip 'rijk' dat bij Korinte hoort.

Voor rijke mensen
De rijkdom van onze maatschappij, en dus ook - bij alle individuele verschillen - van christenen, brengt ons de Korintiërs dichtbij. De verleidingen die aan die welvaart eigen waren, zijn ons evenmin vreemd. Als Paulus hen aanspreekt over het evangelie van armoede en rijkdom, geldt dat ook ons. Christus is arm geworden, 'opdat gij door zijn armoede rijk zoudt worden.' Onze ogen mogen voor die rijkdom open gaan! Dat is genade. Het woord genade komt ter sprake in verband met het woord liefde. Er staat dan, dat de echtheid van de liefde getoetst kan worden. Bij het licht van het ' kerstfeest is het wel zinvol over ons leven als christen en over ons kerkelijk leven na te denken. Een arme Christus in onze hoogconjunctuur Zou dat soms ook te maken hebben met de mogelijkheden voor de verbreiding van het evangelie in onze tijd?
Als de liefde van Christus' armoede ons hart raakt, en zo onze rijkdom raakt, dan hebben we geen bevelen nodig. Dan zal in onze gesprekken, onder andere op onze kerkelijke vergaderingen de klank van de liefde te beluisteren zijn. Op de toonhoogte van het aangestoken zijn door de liefde van Christus voor arme rijke mensen die weten dat ze rijke arme mensen geworden zijn.
JWM

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2000

De Wekker | 24 Pagina's

Eén van tweeën

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 december 2000

De Wekker | 24 Pagina's