Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wie heeft Mij aangeraakt?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wie heeft Mij aangeraakt?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

'En een vrouw...van achteren tot Hem komende, raakte de zoom van Zijn kleed aan; en terstond stelpte de vloed haars bloed. En Jezus zeide: Wie is het, die Mij heeft aangeraakt?' (Lukas 8: 44,45a)

Jezus Christus is in de wereld gekomen, omdat Hij onze behoeften zo goed kent en van onze zonden alles weet. Daarom mogen wij met al onze noden tot Hem gaan. Dat deed die vrouw in de tekst. Na het meer van Galilea te zijn overgevaren, komt de Heiland opnieuw in KapernaĆ¼m. Hij verkondigt er het Evangelie van genade en redding. Een grote schare verwacht Hem. Dan is daar tussen al die mensen opeens die vrouw met haar ernstige kwaal. Ze leed al twaalf jaar aan bloedvloeiingen. Behalve haar kwaal, heeft ze, volgens Lukas, ook veel geleden van de doktoren die ze raadpleegde. Ze heeft al haar geld uitgegeven zonder baat te vinden.

Verborgen nood
Volgens de wet van Mozes is ze vanwege haar kwaal onrein (Lev.l5:25). Alles wat ze aanraakte werd verontreinigd. Zo leeft ze onder de ban van de wet. Dat maakt haar eenzaam. Groot is haar nood naar lichaam en ziel. Zo komt ze temidden van al die mensen. Door wat zij van anderen heeft gehoord over Jezus, groeide bij haar de overtuiging: bij Hem moet ik zijn.
Met haar verborgen nood blijft deze vrouw in de tekst op de achtergrond. Ze komt onopgemerkt en heeft alles goed doordacht: ze nadert Jezus van achteren, bukt zich en raakt de zoom van Zijn opperkleed aan. De aanraking van Zijn kleed is dus heel beperkt. Door aanraking maakt zij immers onrein. Hoe kan er dan voor haar genezing en genade zijn? Tobt u daar mee? Zie dan hoe centraal Jezus hier staat. Hij is machtig om te doen boven bidden en denken.
Ten diepste betekent in de Bijbel komen tot Jezus geloven in Hem en het verwachten van Hem. Geen arts had deze vrouw kunnen helpen. Haar hoop is op Jezus alleen. Hoe is dat nu in uw, in jouw leven? Wat hebben we al veel van Hem gehoord, maar bracht het ons ook tot Hem? Het gaat om Jezus en wat Hij doet in het leven van mensen.
Toen die vrouw de zoom van het kleed van Jezus aanraakte, voltrekt zich terstond dat grote wonder. Ze ervaart de helende en reddende kracht van Jezus en is genezen van haar dodelijke kwaal. Ze is een ander mens. Maar ze roept het niet van de daken. Even onopgemerkt als ze kwam, probeert ze heen te gaan. Van die stille in de landen zijn er ook nu nog. Ze hebben de Heiland aangeraakt en hebben Zijn kracht en genade ervaren. Maar zoals deze vrouw spreken ze er niet over. Ze gaan in stilte hun weg. Wat ze van de Heere Jezus ontvingen, blijkt in heel hun leven.

De stem van Jezus
En dan is er ineens de stem van Jezus: "Wie is het, die Mij heeft aangeraakt?" Er is kracht, genezende, reddende kracht van Hem uitgegaan en door iemand ontvangen. Wie heeft Mij aangeraakt?
Het komt aan op het geloof, geloof alleen, als gave van God. Hij werkt het door Zijn Woord en Geest. Het is in het Evangelie menigmaal een in de nood geboren geloof. In de nood worden ons alle steunsels ontnomen. Zo kwam die vrouw. Ze had haar kwaal tegen en de wet tegen. Maar met alles in haar is ze gericht op Jezus en de zoom van Zijn opperkleed. Ze redeneert niet in zichzelf. In gelovig vertrouwen neemt ze de toevlucht tot Jezus. Zij kwam en ontving door het geloof van Hem. Even onopgemerkt als ze kwam, probeert ze heen te gaan. Maar dan vraagt Jezus: Wie heeft Mij aangeraakt? Bij Jezus is genezing en vergeving. Bent u, ben jij nu ook met alles in uw leven tot de Heiland gegaan? Hebt u Hem met de vinger van het geloof aangeraakt? Al die mensen die Jezus omringden, wisten het niet. Ook Petrus blijkt onkundig te zijn.
Laten we toch voorzichtig zijn in onze beoordeling van anderen. Volgens de tekst zijn er twee die het weten: Jezus en die vrouw. Maar bij Hem is meer. Hij schenkt niet alleen geloof en genezing, maar Hij wil Zijn eigen werk in het leven van mensen ook bevestigen. Dat had die vrouw nodig en dat hebben ook wij nodig. De Heiland geeft andermaal blijk, dat Hij ons beter kent, dan dat wij onszelf kennen. Daarom vraagt Hij: Wie heeft Mij aangeraakt?

Behouden
Dan komt die vrouw bevende naar voren en ze bekent voor Jezus en al het volk wat ze heeft gedaan en hoe zij terstond was genezen. En wat doet de Heiland? Hij noemt haar 'dochter' en voegt er aan toe: "wees welgemoed". In de ontmoeting met Hem verlost Hij van de vrees. En dan zegt Jezus: "Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede." Het woord 'behouden' heeft de betekenis van heel zijn en welzijn naar lichaam en ziel. Daarom kon die vrouw heengaan in vrede. Jezus Zelf heeft het bevestigd. Ook zonder genezing kan Hij toch vrede in het hart geven. Maar zonder Jezus is er geen behoud, geen vrede. Kom dan en zoek het bij Hem. Het laat ons zien hoe groot Jezus Christus is!

A. Stehouwer, Zuidland

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2001

De Wekker | 16 Pagina's

Wie heeft Mij aangeraakt?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 2001

De Wekker | 16 Pagina's