Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De TUA en de BaMa

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De TUA en de BaMa

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In 1999 ondertekenden de Ministers van Onderwijs van 29 Europese landen het verdrag van Bologna. Daarin lag de intentie om vóór 2009 in het hoger onderwijs overal de Bachelor-Master-structuur in te voeren. Eén structuur voor alle landen maakt het onderwijssysteem doorzichtiger en beter te vergelijken. Studenten moeten gemakkelijker kunnen overstappen van de ene naar de andere opleiding. De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van deze structuur. Ondanks het streefjaar 2009 heeft de vorige Minister van Onderwijs, minister Hermans, de Nederlandse universiteiten in feite bevolen per september 2002 de nieuwe structuur in te voeren.

Wat is de BaMa?
De Bachelor-Master-structuur, in het vervolg van dit verhaal BaMa genoemd, is het model van het hoger en wetenschappelijk onderwijs in de Engels-Amerikaanse wereld. De termen Bachelor en Master zijn een beetje te vergelijken met de begrippen "gezel" en "meester" uit de tijd van de ambachtsgilden. Ze geven de niveaus van de studie aan die de student kan bereiken.
De eerste fase van ongeveer 2 à 3 jaar heet Bachelor-fase, die een brede wetenschappelijke basis legt voor de vervolgstudie. Men moet na deze fase de arbeidsmarkt op kunnen gaan. De Bachelor heeft zich naast een wetenschappelijke ontwikkeling ook vakgerichte kennis en vaardigheden eigengemaakt. In de Master-fase specialiseert de Bachelor zich verder en verdiept hij zijn kennis en vaardigheden op een speciaal terrein. ("Hij" kan natuurlijk ook "zij" zijn.)
Een derde fase, van verder wetenschappelijk onderzoek, is mogelijk voor hen die een wetenschappelijk proefschrift willen schrijven waarmee de titel van Doctor verworven wordt

Het Angelsaksische model in Nederland
De invoering van de BaMa-structuur in Nederland wil het gemakkelijker maken om na een HBO-Bachelor een universitaire Master-studie te volgen of een universitaire Bachelor aan te vullen met een HBO-Master. De scheiding tussen HBO en universiteit wordt minder strikt. Dat is gunstig voor de student die zich zo goed mogelijk wil voorbereiden op het werk dat hij wil gaan doen.
De nieuwe structuur geeft hogescholen en universiteiten meer vrijheid in de invulling van hun opleidingen. Binnen de Bachelor-fase kunnen de keuzemogelijkheden voor de student worden vergroot, juist omdat de Bachelor- fase meer algemeen-vormend ingevuld kan worden. Ook kunnen hogescholen en universiteiten samenwerken in de uitwerking van bepaalde afstudeertrajecten.
De BaMa-structuur biedt opleidingen dus de kans zich te profileren binnen een systeem waarin studieonderdelen en -trajecten gemakkelijker uit te wisselen zijn. Ze zullen kwaliteit moeten bieden en extra's. Voor de student wordt niet alleen belangrijk wát, maar ook wáár je gestudeerd hebt.
Om speciale Bachelor- en Masteropleidingstrajecten te kunnen aanbieden moet aan bepaalde eisen worden voldaan. Is dat het geval, dan wordt zo'n opleiding door de Minister van Onderwijs geaccrediteerd. Erkenning én subsidiëring van de opleiding zijn afhankelijk van dit keurmerk dat accreditatie heet.

BaMa aan de TUA
Hoe ziet de Bachelor-Master-opleiding eruit aan onze universiteit?
De Bachelor-fase aan de TUA omvat drie studiejaren. De Bachelor-opleiding is zelf weer onderverdeeld in twee fasen, van respectievelijk één en twee jaar. Elk studiejaar omvat twee semesters.
In het eerste jaar, de propedeuse, krijgt de student een oriëntatie in de theologie. Na dat jaar moet duidelijk zijn of de studie aan zijn verwachtingen beantwoordt en of hij de studie aan zal kunnen. Dat is het element van selectie in deze fase.
In het tweede en het derde jaar van de Bachelor-opleiding krijgen de studenten les in alle theologische vakken. Dit is een basisvorming in de theologie. Om aan de elementen van oriëntatie en basisvorming beter inhoud te geven zijn sommige vakken naar voren ' gehaald, en andere opgeschoven.
De Bachelor-opleiding wordt afgesloten met een werkstuk, de Bachelorproef genoemd. Zo laat de student zien dat hij zelfstandig een wetenschappelijke presentatie kan geven van een theologisch onderwerp dat hij bestudeerd heeft. Als met goed gevolg de Bachelor-opleiding is afgesloten, mag hij de titel Bachelor of Theology voeren en staat de Master-opleiding voor hem open.
Het schema van de Master-opleiding van de TUA beslaat ook drie jaar, weer onderverdeeld in twee fasen, Masters-I en Masters-II genoemd.
In het eerste jaar van de Master-opleiding wordt in alle theologische vakken verder gewerkt aan aanvulling en verdieping van de stof die in de Bachelor-opleiding behandeld is. Daarbij is er een verschillend studiepad voor hen die predikant willen worden in de Christelijke Gereformeerde Kerken en voor de andere studenten. Zij die via het admissie-examen zijn toegelaten tot het studiepad dat leidt tot het ambt van predikant in de CGK doen na het derde semester een examen, dus na anderhalf jaar in de Masterfase. Dit examen is afgestemd op het niveau van een aanstaande predikant, zoals dat naderhand getoetst wordt door de classis bij het "peremptoir examen". Het is te vergelijken met het huidige Doctoraal-I examen. Admissiale studenten die dit examen met goed gevolg hebben afgelegd kunnen preekconsent aanvragen.
De andere studenten kunnen kiezen of ze ook het Masters-I examen willen doen (de examengerichte route) of dat ze vast gaan werken aan het vak of de vakken waarin ze zich in de tweede fase van de Master-opleiding willen specialiseren.
Die tweede fase, de specialisatiefase, duurt ook anderhalf jaar. Admissiale studenten doen in deze fase van de studie een stage van 10 weken in een gemeente. De Master-opleiding wordt afgesloten met een examen. Belangrijk daarbij is de Master-proef. Met dit werkstuk laat de student zien dat hij of zij bekwaam is om een eigen wetenschappelijk onderzoek op te zetten en de resultaten daarvan op bevredigende wijze te presenteren en te verdedigen. Wie met succes de Master-opleiding aan de TUA heeft afgerond mag de titel Master of Theology voeren.
De admissiale studenten die het Masters-II examen hebben gehaald kunnen vervolgens door het curatorium beroepbaar gesteld worden.

De invoering van de BaMa aan de TUA
Vanaf september 2002 is de BaMastructuur aan de TUA gefaseerd ingevoerd. De huidige eerstejaarsstudenten vormen de eerste lichting van de BaMa. De ouderejaarsstudenten maken hun studie af onder het oude systeem en voeren de titel doctorandus als zij afgestudeerd zijn. Dit was uiteraard de meest praktische manier van invoering.
Wie de nieuwe studieopzet vergelijkt met de oude ziet naast verschillen ook veel overeenkomsten. Inhoudelijk blijft het grootste deel van de vakken hetzelfde. De examens zijn van gelijk niveau als onder de oude structuur. Net als nu gebeurt bij het Doctoraal-I examen toetsen de kerken, vertegenwoordigd door het curatorium, dit met name bij het Masters I examen. Nieuw is dat in samenwerking met de Theologische Universiteit Kampen (II) van de GKV en de Gereformeerde Hogeschool te Zwolle een programma wordt voorbereid voor een Master-opleiding voor kerkelijk werker of godsdienstleraar. Die alternatieve opleiding is een verkorte Master-opleiding waarin zowel de studenten die de driejarige universitaire Bachelor hebben gevolgd als de studenten van de vierjarige HBO Bachelor kunnen instromen. Zo kan de theologische studie aan de TUA breed uitwaaieren naar werkkringen in kerk, maatschappij en wetenschap.
De opleiding tot predikant is en blijft kerntaak van de TUA, maar het mag duidelijk zijn dat een theologische opleiding aan de TUA een goede toerusting kan bieden ook voor andere werkzaamheden binnen Gods Koninkrijk in deze wereld.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 2003

De Wekker | 16 Pagina's

De TUA en de BaMa

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 maart 2003

De Wekker | 16 Pagina's