Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Liefhebben en leven (1 Joh. 3:11-24)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefhebben en leven (1 Joh. 3:11-24)

Bijbelstudie over de drie Brieven van Johannes (5) (Leven, liefde en licht)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Liefhebben vanuit het nieuwe leven
Johannes grijpt terug op het begin van zijn brief. De verkondiging van het Evangelie is tot de gemeente gekomen. Dit is het evangelie van de liefde van God, de verzoening en het verlossingswerk van zijn Zoon, onze bevrijding uit de overmacht van duivel, zonde en duisternis. De verkondiging daarvan heeft ons doen overgaan uit de dood in het leven. Zij heeft ons gebracht in de gemeenschap met de Vader en met elkaar. Het is de Heilige Geest, die dit alles bewerkt, in stand houdt en verder doet groeien.
Zo zijn wij gekomen tot een nieuw leven d.w.z. tot een instelling van het liefhebben van elkaar. Dan is er geen plaats meer voor de haat zoals bij Kaïn, die zijn broer Abel ombracht. Hij zat nog helemaal gebonden in de macht van het kwaad, zodat hij niet kon hebben dat zijn broer Abel goed was en zijn daden rechtvaardig waren. Kaïn werd gedreven door haat. Zo is het met ons niet, schrijft de in de dienst van zijn Here gerijpte apostel. Wij toch zijn overgegaan in het nieuwe leven, verlost uit de dood en de haat. Daarom is liefde het keurmerk van ons bestaan geworden en hebben wij de broeders lief. Nieuw leven en liefhebben staan daarom in één zinsverband.

Liefhebben met levensdaden
In dit verband zet Johannes het liefhebben van elkaar en de naasten. Bevrijding uit het doodsgebied, een weg groeien uit het duister met zijn praktijken. Dan krijgt het haten van elkaar geen levensruimte meer, laat staan het vermoorden van een broeder. Want wij hebben gemeenschap gekregen met Jezus en in Hem met de Vader van het licht. Dan worden we anders: kinderen van het licht, en doen we ook anders: werken van het licht.
Jezus is de goede Herder. Hij zette zijn leven in voor zijn schapen, voor ons (zie: Joh. 10:1-18). Behoor je Hem toe, dan zul je er ook op uit zijn je in te zetten voor de geloofsgenoten en van hieruit ook voor anderen in deze wereld. Dan wordt het onmogelijk de ander niet te dienen en ten zegen te willen zijn.
Uit het leven met de Here komen goede daden voort: hulp voor en zorg om de ander. Dan word je dienstvaardig en geef je aandacht aan de noden om je heen. Liefde is maar geen ledig begrip, geen woord om slechts uit te spreken, maar zet zich altijd om in daden. Liefde is daad-werkelijk! Zo leert de apostel, dat zijn gemeenteleden niet alleen gelovig mogen heten, maar ook als gelovigen moeten doen.
Dat gold toen. Maar geldt vandaag niet minder!

Liefhebben om onze Heiland
Wie liefheeft, krijgt een ontspannen leven en een vrij geweten. Dan blijft de weg naar God open en de gebedsweg naar Hem onbelemmerd. Anders ontstaat er kortsluiting en verdwijnt de vrijmoedigheid. We gaan en spreken dan tot onze Here en Koning in de hemel met blij vertrouwen en hoeven niets achter te houden, maar zijn in ons bidden open voor Hem.
Zo leren we al meer leven naar zijn gebod en wil. Dat houdt in: geloven in de naam van Gods Zoon Jezus Christus en liefhebben van elkaar. Dat geeft een geweldig leven, waarbij ons hart ons niet veroordeelt en we toenemen in het kennen van de mogelijkheden en rijkdommen in onze Verlosser. Zo laten we ons vormen door de Heilige Geest, die ons gegeven is. Het kan niet mooier!


Discussievragen
1. In welke verbanden zet Johannes onze heiliging, het liefhebben van de broeders en van de anderen om ons heen? Diep deze verbanden uit naar het leven van vandaag toe?
2. Heeft het liefhebben met de daad ook te maken met ons concrete hulpverlenen, met onze ontwikkelingshulp en met onze diensten aan allochtonen, en in welk opzicht dan?
3. Zijn er grenzen aan het christelijke liefdebetoon? Waar zou volgens u het liefhebben van de naasten ophouden?
4. Waarom kan het christen-zijn niet zonder heiliging van leven en daden?
5. Kunnen de leden van de Pinksterbeweging terecht het alleen-bezit van de Geest claimen? In welk opzicht doen zij daarin tekort aan het werk van de Heilige Geest in al Gods kinderen en zijn zalving van hen?

T. Brienen
(Dr. T. Brienen is emeritus-predikant en woont in Hoogeveen)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 2004

De Wekker | 16 Pagina's

Liefhebben en leven (1 Joh. 3:11-24)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 juli 2004

De Wekker | 16 Pagina's