Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervulde verwachting (Toekomstverwachting 4)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervulde verwachting (Toekomstverwachting 4)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer je een baby verwacht, leef je er al die maanden naar toe. Tenslotte met sterk verlangen. Maar wanneer het kindje eenmaal geboren is, is er een eind gekomen aan de periode van verwachten. Ronduit een zegen wanneer er een heerlijk einde gekomen is aan de verwachting. Je bent er vol van.

In het Oude Testament
Tot Adam kwam God al met Zijn beloften. Er zou een Verlosser komen. Adam en Eva hebben de vervulling van deze belofte niet meegemaakt, want de komst van de grote Zoon wachtte nog.
Abraham moest zijn zoon offeren en daarmee alles inleveren, want vanuit deze zoon zou toch de Messias geboren worden. Deze aartsvader geloofde toch de belofte van God, want hij geloofde in Hem Die het beloofd heeft en Die trouw is. Abraham heeft de dag van de grote Zoon vanuit de verte gezien. En is verheugd geweest.
Met hoeveel uitzicht en blijdschap hebben de profeten, om niet meer 'geloofshelden' te noemen, over de dag van de HEERE gesproken en verkondigd wat dan zou plaatsvinden.

Het Oude Testament is boordevol beloften. Meer dan eens horen we dat geleefd werd alsof deze beloften al zijn vervuld. Denk alleen maar aan Jesaja, wanneer hij verkondigt: een Kind ís ons geboren en een Zoon ís ons gegeven. Zoals hij ook sprak over het Lam dat onze zonden hééft weggedragen.
Men leefde op de belofte en vertrouwde op de vervulling van de beloften.

In het Nieuwe Testament
In het begin ervan lezen we al van hen die uitzagen naar de vervulling van de beloften van God. Met name wordt Anna genoemd, die voortdurend in de tempel was. En zij was niet de enige die verwachtte wat God zou doen. Toen Simeon het Kind in zijn armen nam, loofde Hij God. Hij was ervan overtuigd dat hij 'het heil' in handen had toen hij Jezus metterdaad mocht zien. Hij getuigde ervan, persoonlijk, maar vooral als een knecht van God: mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien.
En na hem zijn er zo velen geweest die de Heere Jezus hebben gezien als de vervulling van Gods beloften. Het koninkrijk kwam heel dicht bij hen. Heerlijk om zo te delen in het heil dat door deze Heiland werd verworven.
Jezus' discipelen hebben ervan getuigd: U bent de Christus! U hebt niet alleen woorden van eeuwig leven. U bent de Levende. U bent door de Vader in de wereld gezonden als ónze Zaligmaker. Er is geen andere Naam. Wij hebben Hem met eigen ogen gezien. Uit Zijn volheid hebben wij ontvangen genade op genade.
Het Nieuwe Testament laat ons weten dat God tenslotte gesproken heeft door Zijn Zoon en dat Hij gekomen is en zo de beloften van God in Hem in vervulling zijn gegaan.
In Hem is alle heil. In Hem is God uitgesproken!

En toch
Niet alle beloften van God zijn vervuld. God leert Zijn volk leven uit die beloften die vervuld zijn in Christus. En dat is een hele les. Tegelijk een geweldige rijkdom. Je mag daarom ook bidden om toe te nemen in de genade en kennis van de Heere. Hij is ons door God gegeven tot wijsheid, tot rechtvaardigheid, tot heiligheid en tot een volkomen verlossing.
Het is daarbij passend om te bidden om meer geloof, meer zicht op Hem en meer leven uit Hem. De tijd is vervuld, Gods beloften zijn heerlijk vervuld, zo klinkt het op en rondom het kerstfeest.
Maar er wacht nog meer. Want nu zien wij nog niet dat Hem alle dingen onderworpen zijn, lezen we in de brief aan de Hebreeën. Wel zien we Jezus met eer een heerlijkheid gekroond. Maar de dag moet nog aanbreken dat al Gods beloften in vervulling gaan.
En dat doet uitzien naar de grote dag des Heeren, zoals we dit belijden in het slot van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Alsdan, zo klinkt het. Je ziet Guido de Brès vóór je, met een reikhalzend verlangen naar de vervulling van de heerlijke beloften van God. Dan zal blijken wie de Heere is en wie Zijn onderdanen zijn. Dan zal blijken dat Hij de Koning is van Zijn duurgekochte kerk. Dan zal blijken dat de satan overwonnen is en hij niets meer heeft in te brengen.
Dan zal het vrederijk er helemaal zijn. Aan de vrede van dit rijk zal geen einde komen. Zo vervult God Zijn beloften voorgoed.

Intussen
Want in het leven van het geloof leven we in vast vertrouwen op de vervulling van Gods beloften, wanneer de volkomenheid van Zijn rijk zal aanbreken.
Toch behoeven kinderen van God niet te wachten op die dag alleen. Want hier en nu vervult de HEERE zo vaak Zijn beloften in het leven van Zijn kerk en niet minder in het leven van elk van Zijn kinderen. Grote en heerlijke beloften. Wanneer de Heilige Geest ons deelachtig maakt het heil dat Christus verworven heeft, worden we geestelijk schatrijk en zijn er momenten dat we het niet op kunnen. Heerlijk wanneer je mag delen in vervulling van enkele, soms vele beloften van God. Bepaalde beloften, die God op een liefdevolle manier naar je hart brengt of je hart op diezelfde wijze naar een belofte brengt, om het met een van de Erskines te zeggen.
Hij maakt je werkzaam met Zijn beloften, leert je bidden om de vervulling ervan, zo zelfs dat je gaat pleiten. Zo krijg je steeds meer zicht op de beloften, leer je leven op deze beloften en ervaar je dat de HEERE Zijn Woord waar maakt. Je kunt blij zijn met de belofte, maar nog veel rijker met de vervulling van de belofte. De HEERE deelt zoveel uit dat een kind van God niet behoeft te leven van een enkele belofte en niet alleen ervaart dat die ene belofte wordt vervuld. Bij tijden vervult Hij zoveel van wat Hij beloofd heeft in het leven van de Zijnen dat ze werkelijk schatrijk zijn in Hem en met Johannes belijden: uit Zijn volheid hebben we ontvangen genade op genade.

Van Amstel
(Ds. J. Van Amstel is verbonden aan de kerk van Ede.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Wekker | 24 Pagina's

Vervulde verwachting (Toekomstverwachting 4)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 24 december 2004

De Wekker | 24 Pagina's