Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Daniëls onderwijs over de eindtijd (Daniël 8: 1-27)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Daniëls onderwijs over de eindtijd (Daniël 8: 1-27)

Bijbelstudie over de profetieën van Daniël (Bijbelstudie over de profetie van Daniël 3)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniëls visioen
Daniël ontving dit visioen in de burcht Susan. Waarschijnlijk was dat in die tijd een buitenverblijf van de koning van Babel. In dat visioen ziet Daniël zichzelf staan bij de stroom de Ulai. Een verbindingskanaal tussen de rivieren die om Susan stromen.
In dat gezicht ziet Daniël aan de overkant van het kanaal de strijd tussen een ram en een geitenbok. Hij probeert het gezicht te verstaan (vs.15). Mogelijk heeft hij erom gebeden. Hij ziet een man die Gabriël heet. Een stem schalt over het water: “Gabriël, doe deze het gezicht verstaan”. Het is Gods opdracht. Daniël is best wat gewend. Toch grijpt de ontmoeting met de engel hem erg aan. Hij raakt bewusteloos van schrik (vs. 18). Maar Gabriël zet hem overeind en maakt hem de betekenis bekend.
Hij zegt hem wat er gebeuren zal aan het einde van de gramschap. De gramschap is Gods straf in de vorm van de Babylonische ballingschap. Als de ballingschap voorbij is komt er geen vrede. De heilstijd van de Messias komt niet direct. Eerst zullen er erge dingen gebeuren. Maar het slaat niet alleen op de tijd na de ballingschap. Het doelt ook op het einde. Je kunt de lijnen ook doortrekken naar het wereldeinde.
Het heeft een eerste vervulling na de ballingschap. Dus voor Jezus’ geboorte. Voor Zijn eerste komst. Maar de volle vervulling komt in de tijd die vooraf gaat aan Jezus’ tweede komst. Die dubbele vervulling moeten we steeds voor ogen houden.

Het gezicht
Daniël ziet een ram met twee horens die verschillen in grootte. Die ram komt uit het oosten. Hij stoot naar drie windstreken. Geen enkel dier houdt tegen hem stand. Deze ram is het rijk van de Meden en Perzen (vs. 20). Het rijk van de Meden is de eerste hoorn. Dat van de Perzen de tweede. Het Perzische rijk kwam later op, maar overvleugelde de Meden. Dat rijk van de Meden en Perzen was erg agressief. Na de overwinning op Babel nam het in korte tijd driekwart van de toen bekende wereld in.
Die ram is nog maar nauwelijks op het toneel verschenen of er komt een geitenbok uit het westen. Die bok komt met zo’n razende snelheid aanlopen dat het in het visioen lijkt alsof hij de aarde niet aanraakt. Die geitenbok heeft één opvallende grote horen midden op zijn kop. Met een geweldige stootkracht valt hij de ram aan en overwint hem. Die bok is het Griekse rijk. Alexander de Grote is die grote horen. De Griekse legers hebben in drie jaar de wereld onderworpen. Op 26-jarige leeftijd was Alexander de Grote de onoverwinnelijke wereldheerser. Op het toppunt van zijn macht sterft hij op 33-jarige leeftijd aan een ernstige ziekte. De grote horen breekt af. Vier horens komen ervoor in de plaats. Vier generaals verdelen het rijk.

Het Syrische rijk
Van die vier rijken, is er één rijk dat bijzonder opvalt. Dat is het Syrische rijk. Daniël geeft a.h.w. een close-up, een uitvergroting van dat rijk. Het gaat over een horen die klein begon, maar heel groot werd. Het loopt uit op koning Antiochus IV, die zichzelf de bijnaam Epifanes gaf. Dat betekent: “de verschijning van god”. Antiochus Epifanes, die tot 164 voor Chr. aan de macht was, waant zichzelf god en hij heerst volgens een totalitair regiem dat zich verzet tegen de Here. Daar loopt de situatie na de ballingschap op uit. Een heerser die het op Gods volk heeft voorzien.
Wij mogen de lijn doortrekken naar het eind van de wereldgeschiedenis. Daar loopt de machtsontwikkeling in deze wereld op uit. Een wereldheerser die zichzelf god waant. De antichrist Antiochus Epifanes is de voorloper van de antichrist.
Hoe treedt Antiochus Epifanes op? Hij onderwerpt de volken. Het zuiden (Egypte) en het oosten (Babel). Maar hij maakt zich vooral groot tegen het Sieraad (s.v. sierlijke land) (vs. 9). Dat is het heilige land; het volk van God. Hij probeert zelfs de Here naar de kroon te stoten. Hij maakt zich groot tegen het heir des hemels en doet er van de sterren ter aarde vallen. Sommigen denken hierbij op grond van Openbaring 1: 20 aan het doden van de voorgangers van Gods volk. De dienst van God wordt verboden; het dagelijks offer in de tempel afgeschaft; er wordt een afgodenaltaar in de tempel neergezet en de joden werden verplicht daarop offers te brengen. Er werden zelfs varkensoffers gebracht. Zo werd de dienst van God ontheiligd.

Waarom laat God dit toe?
De engel wijst in vs. 23 op boosdoeners die de maat hebben vol gemaakt. Hij bedoelt dat de afval van God zo groot is dat alle remmende factoren weg zijn. In de tijd was er onder Israël een grote afval. De moderne cultuur versloeg zijn duizenden. Er was sprake van werelds denken en leven. Het gij-geheel-anders werd gemist.
Is dat niet actueel? Laten velen in de kerk zich niet leiden door werelds denken i.p.v. door bijbels denken. Is er zo niet sprake van gewenning, zodat het maar een klein stapje meer is naar een andere religieuze benadering? Dat is het klimaat waarin de macht van de antichrist zich ontwikkelt. Als hij de macht heeft gooit hij zijn masker af. Want hij is hard van aangezicht en bedreven in listen (vs. 23). Hij zal op een ontstellende wijze verderf brengen (vs. 24). Oprechte gelovigen die zich tegen de schijnreligie verzetten zal hij hard aanpakken. Maar zonder mensenhanden zal hij vernietigd worden. Antiochus Epifanes stierf onverwachts aan een geheimzinnige ziekte. Zo zal ook onverwachts aan de regering van de antichrist een eind komen als Jezus wederkomt.
De Here zegt tegen Daniël precies hoe lang het zal duren. 2300 avonden en morgens. Dat is 1150 dagen omdat er twee keer per dag een offer werd gebracht. Waarschijnlijk is dit letterlijk vervuld in de tijd van Antiochus Epifanes. De tijd dat het dagelijks offer verboden was, was een periode van ± 3 jaar. Moet het voor de tijd van de antichrist letterlijk of symbolisch worden opgevat? In elk geval zal het geen dag langer duren dan de Here heeft vastgesteld. Dat mag rust geven.


Gespreksvragen:
1. Waarom zou de Here ons via dit visioen op de hoogte stellen van toekomstige ontwikkelingen? Hebben we er voldoende aandacht voor?
2. Horens als teken van macht breken steeds weer af. God roept aan grote machthebbers een halt toe. Is dat voor u een troost? Ziet u hiervan voorbeelden in onze tijd?
3. Ziet u bepaalde ontwikkelingen die de wereld rijp maken voor de komst van de antichrist?
4. Geeft het u rust, dat de Here voor machthebbers die het op zijn volk voorzien hebben, een tijdslimiet heeft vastgesteld?

M.J. Oosting

(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Daniëls onderwijs over de eindtijd (Daniël 8: 1-27)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 januari 2005

De Wekker | 16 Pagina's