Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een transformator van liefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een transformator van liefde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Transformator
Je weet vast wel wat een transformator is. Dat komt bij natuurkunde aan de orde als het over elektriciteit gaat. Een transformator is een toestel waarmee elektrische stroom van hoge spanning wordt omgezet naar stroom van lage spanning.
Er lopen van die hoogspanningsleidingen door ons land. Daarmee wordt de stroom vanuit de elektriciteitscentrales het land in getransporteerd. De spanning op die hoogspanningsleidingen is geweldig hoog. Daar kun je geen elektrische apparaten op aansluiten. Die hoge spanning moet worden omgezet in een lage spanning. Dat gebeurt in transformatorstations en transformatorhuisjes. Daar wordt de spanning op 220 Volt gebracht. Zo kunnen wij de stroom in onze huizen ontvangen en onze elektrische apparaten erop aansluiten. Zo’n transformator is onmisbaar om de elektriciteit ook echt te kunnen gebruiken.

Gods liefde
Zo gaat het nu ook met Gods liefde. Gods liefde is onbegrijpelijk groot. Je kunt het vergelijken met de stroom op hoogspanningsleidingen. Wij kunnen als het er op aan komt door onze zonde Gods liefde niet verdragen. Daarom is de Here Jezus als een soort transformator ertussen komen staan.
Gods grote liefde gaat uit naar de Here Jezus Christus, die Hij onuitsprekelijk lief heeft. Als de Here Jezus gedoopt wordt door Johannes de Doper komt er een stem uit de hemel: “Deze is mijn Zoon, de Geliefde, in Wie Ik mijn welbehagen heb”. Het is Gods bedoeling dat zijn liefde via zijn Zoon naar ons toekomt. Jezus zegt tegen zijn volgelingen: “Gelijk de Vader Mij heeft liefgehad, heb ook Ik u liefgehad; blijft in mijn liefde” (Joh. 15: 9). Zo roept de Here Jezus jou en mij op om ons te koesteren in zijn liefde. In de liefde van de hemelse Vader die Hij als de Gezondene van de Vader mag transformeren naar ons toe. Door Hem, de Here Jezus, kunnen wij Gods liefde en Gods genade tot ons nemen en kunnen we die verdragen.

Naastenliefde
Maar nu moet die liefde verder. Die liefde van de Here Jezus moet aan alle mensen op aarde bekend worden. Gelovigen moeten a.h.w. ook weer transformators zijn. Wij moeten die liefde van de Here Jezus handen en voeten geven. Zó Jezus liefde transformeren dat die liefde alle mensen bereikt. Jezus geeft de opdracht om elkaar lief te hebben, gelijk Hij ons heeft liefgehad (Joh. 15:12). Misschien vraag je je af: “Hoe moet je dat nu in praktijk brengen? ”Wel daarvoor gebruikt Jezus het beeld van de wijnstok en de ranken. Jezus is de ware wijnstok. Wij mogen de ranken zijn. Ranken kunnen alleen vrucht dragen door gevoed te worden uit de wijnstok. Alleen zo kun je Jezus liefde naar je medemens transformeren. Door zelf die liefde van de Here Jezus in te drinken. Lijkt het je geen groot voorrecht om transformator te zijn en Jezus liefde in praktijk te brengen?

(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Een transformator van liefde

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2005

De Wekker | 16 Pagina's