Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jezus, de spotkoning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jezus, de spotkoning

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"… en vallende op hun knieën voor Hem, bespotten zij Hem, zeggende: Wees gegroet, Gij Koning der Joden". (Mat. 27: 29)

We leven in een wereld, waar veel draait om de macht. De machtsvraag wordt vaak uitgevochten in een oorlog. Als een wereldleider wordt getart door een andere machthebber zal hij zijn spierballen moeten laten zien. Een wereldleider zonder macht stelt immers niets voor. Dat beseften de mensen vroeger al. Tijdens de oorlogen kon het gebeuren dat de leider van de vijand gevangen werd genomen. Dikwijls werd deze dan onder luid gejoel op een wagen gezet en door de hoofdstad gereden. Alle mensen mochten getuige zijn: de koning van de vijand is buitgemaakt

Vernederend
Nu lezen we in onze tekst van een Koning, Die is buitgemaakt door de vijand. Het Sanhedrin beschuldigt Jezus van godslastering. Vervolgens hebben ze Hem weggevoerd naar stadhouder Pontius Pilatus. Daar nemen de soldaten van Pilatus Jezus mee naar de binnenplaats.
Die gegeselde en bebloede Jezus kan in hun ogen van alles zijn, maar geen koning. Ze zullen Hem laten zien, wie werkelijk de macht heeft. Ze doen Jezus een purperen mantel om. Op de binnenplaats is hout verzameld voor het vuur. De soldaten pakken wat doorntakken en vlechten er een kroon van. Deze stekelige doornenkroon zetten ze op het hoofd van Jezus. Deze zogenaamde Koning der Joden is voor hen een brandhoutkoning. In Zijn rechterhand krijgt Jezus een rietstok geduwd. Allesbehalve een solide koningsstaf. Zo kronen deze soldaten Jezus vol spot en leedvermaak tot koning der Joden. Lachend vallen ze voor Hem op de knieën. Met een brede grijns op het gezicht roepen ze het uit: “Wees gegroet, Gij Koning der Joden.” Na hun gespeelde knieval staan ze op en spugen ze Jezus in Zijn gezicht. Met de rietstok slaan ze op Zijn hoofd. Machteloos lijkt Jezus daar te staan als speelbal van de heidenen.
Het is diep vernederend. Hij, Die met hemelse majesteit was bekleed, krijgt een spotmantel aan. Jezus Christus was bij Zijn Vader met goddelijke eer gekroond, maar nu wordt er een doornenkroon op Zijn hoofd gezet. Hij ondergaat dit echter vrijwillig om de wil van Zijn Vader te volbrengen.

Veroordelend
Deze vertoning is veroordelend voor ons. In Genesis 1 lezen we dat God de mens heeft geschapen. De mens mocht als koning heersen in de Naam van God. Maar dat was de mens niet genoeg. Hij wilde meer macht en zelf de koningsscepter zwaaien. In het schouwspel van de heidense soldaten krijgen we te zien, wat er van het koningschap van de mens is geworden. De mens is ontkleed van alle hemelse heerlijkheid en luister. Jezus staat als tweede Adam op de binnenplaats. Jezus als spotkoning laat zien, wat er van de mens is geworden. Op Zijn hoofd staat de doornenkroon als beeld van de vloek over de zonde. Hij draagt een spotkleed en heeft een quasiscepter in Zijn hand. Dat is nu de mens ten voeten uit. Onttroond. Zonder heerlijkheid. Vervloekt in Gods ogen.
Deze weken zijn de weken van de lijdenstijd. Bent u zelf al in beeld gekomen? Als de Heere in ons gaat werken, zullen we bij de lijdende Christus beschaamd het hoofd buigen. Dan zullen we beseffen, dat ikzelf door mijn schuld Zijn kroon heb gevlochten en Zijn beker gevuld. Jezus als spotkoning verkondigt ons onze totale verlorenheid en onze vloekwaardigheid. Maar Jezus staat daar als Borg van al de Zijnen. Daarom werd de heidense soldaten geen strobreed in de weg gelegd. Christus had zo een hemels leger van engelen kunnen zenden. Maar Hij liet Zich bespotten. Uit onvoorstelbare zondaarsliefde gaat Jezus deze weg als Borg voor Zijn volk.

Vertroostend
Dat is ook vertroostend. De soldaten mogen Jezus vol spot kronen, maar het ligt alles opgesloten in de wil van Vader. Het is de Vader, Die Zijn Zoon deze vervloekte doornenkroon op het hoofd zet. Hierin schittert Gods liefde. Jezus Christus heeft de vloek der zonden gedragen, die de mensen over zich hebben afgeroepen. In Zijn liefde heeft de Zaligmaker Zijn hemelse rijkdom afgelegd en is Hij geworden tot een vloekwaardige.
Hij heeft de vloek gedragen! Maar op Paasmorgen is Hij opgestaan uit de doden. Deze spotkoning is opgevaren ten hemel en zit aan de rechterhand van God. Daar heerst Hij als de verheerlijkte Koning. Hij zegt het Zelf: “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde”. De purperen mantel heeft plaatsgemaakt voor de blinkende klederen van Zijn majesteit. De doornenkroon is verwisseld voor de kroon van eer en heerlijkheid. De slappe rietstok is vervangen door de scepter van Zijn almacht. Deze verheerlijkte Koning bekleed met goddelijke majesteit wil verloren adamskinderen weer maken tot koningskinderen. Christus heeft Zich laten verachten en laten vernederen als spotkoning, opdat Hij de eeuwige zaligheid zou verwerven voor zondaren.
Kent u deze Jezus al als uw Koning? Twijfel niet, als u uzelf onwaardig keurt. Wanhoop niet, als u meent Gods vloek niet meer te kunnen ontlopen. Christus heeft juist die purperen mantel gedragen voor onwaardige mensen. Hij heeft de doornenkroon op Zijn hoofd gehad voor mensen die Gods vloek hebben verdiend.
Jezus, de Koning. Een ergernis voor de Joden. Een dwaasheid voor de Grieken. De zaligheid voor verloren zondaren.

A.C. Uitslag
(ds. A.C. Uitslag is predikant van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Kerkwerve.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Jezus, de spotkoning

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 maart 2005

De Wekker | 16 Pagina's