Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het geluk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het geluk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je de folders moet geloven, word je gelukkiger van een lekkere shampoo of deo. Of dat mooie bed heb je echt nodig om gelukkig te zijn. Dat sjaaltje, die ketting, dat horloge, die leuke of stoere kleren, echt het zal je heel gelukkig maken. En een scooter dan.
Al geprobeerd?
Slim van die reclame. Iedereen is toch op zoek naar geluk? Wie wil niet gelukkig zijn?

… van het verloren leven
Ik ben een boek aan ‘t lezen met een vreemde titel: Het geluk van het verloren leven.
Het verloren leven, wat is dat nou? Het gaat over Pavel, een jonge knul. Wanneer hij tot bekering komt, verliest hij zijn leven aan Christus. Voortaan wil hij leven zoals de Heere Jezus dat wil. En dat is heel moeilijk in het communistische Rusland van toen. Al snel wordt hij opgepakt, en van het ene naar het andere werkkamp gestuurd. Meestal moet hij werk doen wat onmenselijk zwaar is. Zijn bazen vinden hem ontzettend dom om zijn leven zo te verknoeien. Toch zien ze aan hem dat hij gelukkig is. De vrede die hij in zijn hart heeft, straalt er aan de buitenkant vanaf. Soms zeggen ze dat ook tegen hem. Dan getuigt hij van de Zaligmaker, die het verlorene zoekt. Dat is het geluk van een verloren leven.
Het geluk is niet iets wat automatisch zijn hele leven blijft. Daarvoor heeft hij de gemeenschap met God hij steeds weer nodig. Daarom zoekt hij waar hij ook komt, een gebedsplaats. De ene keer is ergens langs een beek. Hij moet er wel een eind voor lopen, maar dat heeft hij er voor over. Het is ‘zijn beek Krith’. Daar ervaart hij dat God leeft, daar sterkt God hem.
Een andere keer kan hij nergens een plekje vinden. Hij slaapt in een barak met veel andere gevangenen. ‘s Avonds is het erg rumoerig daar. Dan bidt hij of God hem ‘s nachts wakker wil maken als de anderen slapen. Dat doet God. Het kost Pavel moeite om op de knieën te gaan. Hij is zo uitgeput. Toch zet hij door en bidt een uur. Dan ervaart hij Gods liefde, Gods goedheid. Zo heeft hij vrede in zijn hart. Wat een geluk.

Voor eeuwig
Pavel werd vijf keer gearresteerd om zijn geloof in God. Totaal 28 jaar van zijn leven zat hij gevangen. Dan kun je wel nagaan dat het geluk met God bijzonder groot moet zijn, om dat er voor over te hebben. Sinds 6 november 1982 (toen hij overleed in een strafkamp) is hij volmaakt en voor eeuwig gelukkig.

… maar wie zijn leven zal verliezen om Mij en om het Evangelie, die zal het behouden. Markus 8: 35

(Betty Versluis is moeder en huisvrouw.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

De Wekker | 16 Pagina's

Het geluk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 oktober 2005

De Wekker | 16 Pagina's