Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de vergeving van al onze zonden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de vergeving van al onze zonden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meer dan eens wordt het persoonlijk gebed, maar nog meer het gebed in de samenkomst van de gemeente besloten met de bekende woorden "in de vergeving van al onze zonden, om Jezus' wil. Amen." De vraag die wordt gesteld is of het wel eerbiedig is om telkens zo ons gebed te beëindigen. Kan er op die manier niet iets oneerbiedigs in ons gebedsleven binnensluipen?

Staande uitdrukking
Niemand ontkomt er aan in het gebed tot vaste formuleringen te komen. Zo heeft elk van de bidders wel een gewoonte om het spreken tot God niet steeds in andere bewoordingen te beginnen en te beëindigen. Trouwens, de Heere Jezus heeft Zijn discipelen gebedsonderwijs gegeven en daarbij aangegeven hoe zij niet alleen inhoudelijk behoren te bidden, maar ook met een vaste formulering het gebed te beginnen en ook af te sluiten. Wat is er mis mee wanneer we keer op keer beginnen met ‘Onze Vader, Die in de hemelen zijt’ en te eindigen met de lofverheffing ‘want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid tot in eeuwigheid, Amen’

In onze gebeden ontkomen we niet aan vaststaande uitdrukkingen, die zelfs beïnvloed worden door het spraakgebruik van een kerkgemeenschap of een groepering, waar deze ‘standaard’ zijn. Met voorbeelden zou dit zijn aan te geven.
Wanneer we maar eerbiedig bidden is het niet erg om vaste uitdrukkingen in ons gebed te gebruiken, hoezeer we ook moeten oppassen voor onnadenkend woordgebruik, zeker tegenover de Heilige.

Het hoort erbij
De vraag is of in elke dienst tenslotte gebeden moet worden zoals boven dit stukje is aangegeven. Wordt het dan niet een ‘stopwoord’ waarmee altijd ‘afgesloten’ wordt?
Het is mogelijk om de ene keer intens te bidden om vergeving en op een ander moment de HEERE alleen te loven. De voorbeelden van beide mogelijkheden treffen we in de psalmbundel aan. Vandaar dat er geen voorgeschreven wet is om steeds hetzelfde te bidden, ook niet in de publieke gebeden. Wel treffen we in ons psalmboekje achterin een aantal vaste gebeden aan, die op tal van momenten ons kunnen helpen om te bidden zoals het behoort.
Het vragen om vergeving van zonden is echter wel een wezenlijk onderdeel van ons geestelijk leven, want er gaat helaas geen dag voorbij zonder zonde. Daarom is erkenning ervan en schuldbelijdenis daarover op z’n plaats. Vaak meer dan eens per dag.
Niet minder in de samenkomsten van de gemeente past daarom het gebed om vergeving van onze zonden, elke zondag opnieuw.

Geleerd gebed
We zouden zelfs kunnen zeggen dat we dit gebed geleerd hebben. Wellicht is het ook goed te letten op de plaats die Jezus aan het bidden om vergeving geeft.
Zijn discipelen heeft Hij geleerd om te beginnen bij God. Vandaar dat Hij de Zijnen onderwijst om eerst drie keer te bidden: Uw! De Vader en alles van Hem gaat voorop in ons bidden. Wij zijn geneigd om telkens bij onszelf te beginnen, bij onze nood en ons verlangen. Maar Hij wijst ons de weg in ons gebed: Uw Naam, Uw koninkrijk, Uw wil. Dáár gaat het om.
En vervolgens leert de Heiland om keer op keer sámen te bidden: óns. Steeds meer komen we het tegen dat in samenkomsten het woordje ‘ik’ wordt gebruikt, alsof er maar één is die bidt en we niet gezamenlijk ons wenden tot God. Jezus leert bidden: geef ons ons dagelijks brood en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren en leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze.
Dat wil zeggen dat het gebed om vergeving van zonden ingeklemd staat tussen de dingen voor óns dagelijks leven en tussen de aanvallen van de boze op Jezus’ volgelingen. Tegelijk wordt duidelijk dat we niet kunnen bidden om vergeving, wanneer we de ander niet willen of kunnen vergeven. Zo geeft de Meester hemels onderwijs over hoe we hebben te bidden. In dit ‘volmaakte gebed’, zoals het wel eens wordt genoemd ontvangt het bidden om vergeving een vaste plaats.

Dagelijks gebed
Wanneer de Heere Zijn volgelingen leert om elke dag te bidden om dagelijks brood en meteen eraan verbindt het gebed om vergeving, ontvangen we daaruit dit gebedsonderwijs dat we elke dag hebben te bidden om vergeving. Dat is dan geen ‘dooddoener’, zoals iemand het onder woorden bracht, maar een geestelijke werkelijkheid.
Elke dag opnieuw moet je bij de Vader terechtkomen voor levensonderhoud, maar ook elke dag bidden: Vader, we hebben het niet verdiend, maar als het U belieft, vergeef toch onze zonde, onze schulden. U weet dat we oprecht geneigd zijn om onze naaste van harte te vergeven. U ziet ons hart aan dat het echt is.
Wat zal dat heerlijk zijn wanneer je nooit meer hoeft te bidden om vergeving van zonden. Wat zou dat een zegen zijn wanneer je geen zonden meer zou doen, de Heere geen verdriet doet en zelf er ook niet meer zo ongelukkig onder bent dat je elke dag opnieuw weer moet komen met schuldbelijdenis en vergeving vragen.
Eens komt de zonde aan z’n einde. Wanneer Jezus komt. Vandaar dat nogal wat kinderen van God mede daarom zo uitzien naar Zijn wederkomst, omdat ze dan nooit meer vergeving hoeven te vragen. Want het volk dat in het nieuwe Jeruzalem woont, zo troost de profeet, heeft dan volkomen vergeving van zonden!
Ook zo kunnen we bidden: kom Heere Jezus, kom spoedig!

Van Amstel
(ds. J. Van Amstel is predikant te Ede)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 2006

De Wekker | 16 Pagina's

In de vergeving van al onze zonden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 juli 2006

De Wekker | 16 Pagina's