Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ben ik burger van Gods Koninkrijk? (3)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ben ik burger van Gods Koninkrijk? (3)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door het geloof mogen we burgers zijn van wat de Bijbel noemt het Koninkrijk der hemelen. Uit genade krijgt een kind van God dat burgerschap. Dat is iets geweldigs! Maar als je stil staat bij wat het betekent, en wat er van je verwacht wordt, komt de vraag op of er niet heel veel aan mankeert. En kom je steeds scherper voor de vraag te staan: maar bén ik wel een burger van Gods Koninkrijk?

In de zaligsprekingen staan we oog in oog met de verschillende karaktertrekken van de burgers van het Koninkrijk. Het zijn deze dingen die God zoekt in het leven van die burgers. Het zijn de verschillende aspecten van dat burgerschap. Ze horen er allemaal bij. Maar gelukkig, God wil zelf door zijn Geest al die verschillende dingen uitwerken in de harten en levens van zijn kinderen.

Wereldvreemd
En dat is maar goed ook, dat Hij dat wil doen. Want bij de zaligspreking die dit keer voor ons ligt, begint er aardig wat onrust naar boven te komen. Jezus zegt: “zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven”.
Maar zijn wij zulke zachtmoedige mensen? Er is in ieder geval één ding klip-en-klaar: zachtmoedigheid is een volstrekt wereldvreemd iets. Met zachtmoedigheid koop je niets in deze wereld. Het is compleet onbruikbaar. Je wordt er niet beter van. Het is mooi dat het in de Bijbel staat, maar de wereld leeft bij een andere “bijbel”, waarin heel andere dingen gezegd en geleerd worden. Het gaat heel ergens anders om vandaag de dag: je moet voor jezelf opkomen, voor jouw rechten. Je moet je niet op de kop laten zitten, en je al helemaal de kaas niet van het brood laten eten.
Daar gaat het om in onze wereld. Zoals het er altijd om gegaan is. Sinds de zondeval heeft de zachtmoedigheid zijn papieren helemaal verloren, en wordt er geregeerd met de harde wetten en krachten van zelfhandhaving en eigenbelang. Als je in deze wereld vooruit wilt komen, moet je voor jezelf zorgen en je eigen zaakjes regelen. Het recht van de sterkste geldt!
Zo gaat het toe. In de wereld. In het bedrijfsleven. En helaas heel vaak ook in de kerk! We praten over de voetwassing en wassen elkaar intussen de oren. Soms ongenadig en snoeihard!

Maar Jezus zegt …
En toch zegt Jezus: “zalig de zachtmoedigen”. Niet zomaar, maar als een appèl dat Hij richt op die mensen die burger willen zijn van zijn Koninkrijk. Niet alleen maar als je van nature misschien toch een wat zachtaardig karakter hebt, maar ook als je zo’n bikkelhard figuur bent.
Want het hoort erbij. Het kan voor een kind van God niet anders dan dat hij of zij zal zoeken naar een leven waarin zachtmoedigheid doorschijnt. Dat er iets is van vriendelijkheid zonder agressie en van mildheid zonder toorn. Dat is namelijk een kenmerk van het leven uit de genade. Daar herken je nou Gods kind aan. Dat zie je bij de burgers van het Koninkrijk: die zachtmoedigheid.
Het is opvallend hoe vaak je het woord “zachtmoedigheid” tegenkomt in het Nieuwe Testament. Een paar voorbeelden: het is een deel van de vrucht van de Geest (Gal. 5: 22); het hoort bij het nieuwe levenskleed dat we aan moeten trekken (Col. 3: 12); het is wat we aan alle mensen moeten bewijzen (Titus 3: 2). Het hoort erbij. En dus gaat het er om dat we het zullen worden.

En Jezus leert het ons!
Deze zaligspreking komt wel heel dichtbij! Vooral als je jezelf een beetje kent en als je heel goed weet dat je eigenlijk helemaal niet zachtmoedig bent. Als je juist bij jezelf zulke harde trekken ontdekt en steeds weer ontdekt.
Maar intussen blijft het staan. En roept Jezus ons ertoe op als Hij zegt: “zalig de zachtnoedigen”. Je bent gelukkig te prijzen als je in je leven leerde om zachtmoedig te zijn.
Als je het leerde. Want dat is wel duidelijk: je bent het niet zomaar. Zachtmoedigheid zit ons van nature niet in het bloed. Daar komt wel het een en ander bij kijken. Of liever, daar kom Iemand bij kijken; daar moet Iemand aan te pas komen. Jezus! Want bij Hem en van Hem kun je het leren. Hij heeft immers gezegd: neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart (Mat. 11: 29).
Als je wilt leren zachtmoedig te zijn, moet je bij Jezus zijn. Omdat je bij Hem ook het geheim ziet van de echte zachtmoedigheid. Hij legde immers zijn zaak in de handen van zijn hemelse Vader. Juist wanneer de mensen Hem dwars zaten met hun onbegrip en heetgebakerdheid, trok Hij Zich terug in de eenzaamheid om te bidden en met zijn Vader alleen te zijn. Om het allemaal tegen zijn Vader te zeggen. Hij gaf het over aan Hem, die rechtvaardig oordeelt, zegt Petrus (1 Petrus 2: 23).

Je kunt het leren bij Jezus en van Jezus: die Bijbelse zachtmoedigheid die heel het leven ook anders maakt. Omdat je weet dat je alles bij God kwijt kunt, en dat Hij alles van je af wil nemen. Ook je boosheid. Ook als je beledigd werd. Als jou onrecht aangedaan werd. Jezus wil ons leren om het in de handen van de hemelse Vader te leggen.
En als je dat leert is er een geweldige vrucht. Want het geeft rust. Het maakt je leven in zekere zin onaantastbaar. Want jouw zaak ligt in Gods hand. En dat geeft rust. Dat geeft ontspanning. Dat geeft vrede. Die vrede die het verstand te boven gaat omdat het de vrede is van God in Jezus Christus.

“Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde beërven”.
Ja, het is waar. Want als je de vrede van God in Jezus Christus ontvangt en beleeft in jouw leven, proef je al iets van de erfenis die komt, als alles op aarde nieuw zal zijn. Je proeft er al iets van, als een geweldig geschenk van God!

J. van ’t Spijker
(ds. J. van ’t Spijker is predikant te Hoogeveen.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

De Wekker | 16 Pagina's

Ben ik burger van Gods Koninkrijk? (3)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 2006

De Wekker | 16 Pagina's