Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kwartet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kwartet

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdgeest
Jongeren zijn fantastisch. Uiteraard zult u uit mijn mond geen andere taal dan deze verwachten. Jongeren vormen immers de doelgroep waarvoor en waarmee ik mijn dagelijks werk verricht. Heerlijk! Blijf je jong bij (denk ik zelf dan). Ik krijg de kans een kijkje te nemen in hun cultuur, in dat wat hen beweegt of juist niet.
Jongeren zijn ook heel kwetsbaar. Kwetsbare mensen in een verwarrende maatschappij waar volwassenen blijkbaar geen vat meer op hebben. De chaos in de werkelijkheid van alle dag, maar ook de destructieve krachten om ons heen lijken alleen maar toe te nemen.
Maar er is meer aan de hand. Waar we voorheen constateerden dat binnen de jeugdcultuur weer allerlei subculturen bestonden (vaak gerelateerd aan muzieksoorten en kledingstijl), zien we nu een wereldwijde jeugdcultuur ontstaan. Deze wordt ondersteund door vier pilaren: muziek, film, internet en handel. Jongeren over heel de wereld heen hebben vaak meer met elkaar gemeen dan met hun ouders. Ze luisteren naar dezelfde muziek, consumeren dezelfde MTV, dragen dezelfde kleren en kijken naar dezelfde films. Ze laten zich door niemand in programma’s dwingen, want rondhangen met vrienden is hun voornaamste vrijetijdsbesteding. Als we daarbij constateren dat de helft van de wereldpopulatie jonger is dan 25 jaar, geeft dat te denken voor de toekomst.

Heilige Geest
Zij die bekend zijn met de jeugdcultuur geloven dat we ons in het midden bevinden van een culturele revolutie zoals die eens in de 500 jaar plaatsvindt. De overgang van het industriële tijdperk naar het informatietijdperk en de overgang naar het postmodernisme heeft een nieuwe cultuur met zich meegebracht. Een nieuwe manier van denken en voelen en de huidige generatie tieners zijn de eersten die volledig opgroeien in deze nieuwe cultuur. Ze communiceren op hun geheel eigen manier en met een snelheid en een taal die voor de meeste volwassenen niet bij te houden is.
En toch, te midden van al dat onpersoonlijke gebabbel (en soms geleuter) zijn jongeren op zoek naar echtheid en puurheid. Ze zoeken naar deze kenmerken bij de voor hen belangrijke volwassenen, bij hun leeftijdgenoten, bij zichzelf. Ook wat betreft de geloofsbeleving zie ik verlangen naar groei en diepgang. De wil om toe te nemen in wijsheid, de worsteling om zich in alles toe te wijden aan Christus. Natuurlijk zie ik ook de valkuil van de oppervlakkigheid in onze gevoelscultuur. Maar de meeste jongeren nemen daar geen genoegen mee. Vorige week waren wij op conferentie met bijna 300 studenten. Allemaal jongeren die er bewust voor gekozen hebben om tijd apart te zetten voor de zoektocht naar God en Zijn wil en opgave voor hun leven. Een week geen computers, geen kranten, geen radio en al helemaal geen tv, maar verlangen naar geestelijke groei.
Vanmiddag kreeg ik bezoek van een student. Weer terug op de hogeschool is ook hier behoefte aan een gebedsruimte, zo meldde hij.
Weet u: de werkelijke tijdgeest is de Heilige Geest. Als je het maar zien mag.

E.J. van Dijk

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Kwartet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 februari 2007

De Wekker | 16 Pagina's