Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zacharia 6: 1-8 (Zacharia 12)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zacharia 6: 1-8 (Zacharia 12)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regeert God de wereld wel? Met die vraag kun je zitten als je ziet wat voor krachten er in de schepping en de mensenwereld actief zijn. Geweld, rampen, ziekten, wetteloosheid en ga zo maar door. Wat zit daar achter en waar loopt het op uit?

In het achtste en laatste visioen krijgt Zacharia opnieuw indrukwekkende beelden te zien. Het gaat om vier stellen paarden met verschillende kleuren, waarvan we de betekenis niet precies weten. Ze staan gespannen voor vier wagens. Ook in het eerste visioen hoorden we van gekleurde paarden. Het verschil is echter dat de paarden uit het eerste visioen terugkomen van een wereldwijde inspectietocht, terwijl de paarden in het laatste visioen klaar staan om de wereld in te trekken. Het accent ligt nu op de wagens, die strijdwagens blijken te zijn. Dus oorlogstuig. Vandaag hebben we het over tanks, bommenwerpers en dergelijk materiaal. Waar komen die strijdwagens vandaan, waar gaan ze naar toe en met welk doel worden ze ingezet? Zacharia wordt erop geattendeerd.

De strijdwagens – vanwaar?
Het eerste wat Zacharia ziet zijn twee koperen bergen, waartussen zich de vier strijdwagens bevinden. Voor elke wagen is een stel gekleurde paarden gespannen. Wat betekent dat? De tolkengel geeft hem ook nu uitleg. Het zijn de vier winden van de hemel, die op het punt staan te vertrekken van voor het aangezicht van de Heere van de ganse aarde. Het zijn dus ‘windwagens’. Je kunt ook zeggen: het zijn dragers van de Heilige Geest. Paarden en wagens, die de door niets en niemand tegen te houden krachten van de Geest van God vertegenwoordigen. Daar bevinden ze zich: bij de God van hemel en aarde. En vandaar, van tussen twee koperen bergen worden ze door Hem de wereld ingestuurd. Wie wel eens in een oosters land de zon heeft zien opgaan, wordt getroffen door de koperkleurige gloed die de opkomende zon op de bergen werpt. De koperen bergen kondigen de nieuwe dag aan, de dag van de overwinning. God gaat de strijd aan tegen de wereld. Hij zendt Zijn Geest over de aarde om enerzijds Zijn oordelen te voltrekken en anderzijds zijn volk te vergaderen. En de overwinning is zeker. Als de Heere Zijn strijdwagens uitzendt, dan bereikt Hij vast en zeker Zijn doel, dan volvoert Hij Zijn onwankelbaar raadsbesluit. Het koper van de bergen spreekt dan ook van vastheid en onwrikbaarheid.

Wat een bemoediging als je door het geloof mag weten dat de Heere regeert en de teugels van het wereldverloop in handen heeft. De antigoddelijke en antichristelijke machten kunnen niet op tegen het dynamiet van de Heilige Geest, Die met Zijn strijdwagens het offensief tegen de wereld inzet.

De strijdwagens – waarheen?
Want waar gaan die wagens met hun sterke paarden heen? Zacharia verneemt dat ze naar alle kanten van de wereld trekken. Naar het Zuiderland, Egypte. Maar vooral hun gang naar het Noorderland wordt benadrukt. En dat is te begrijpen als we even terugdenken aan het vorige visioen van die vrouw in de efa. Zij symboliseerde de goddeloosheid. En waar werd die goddeloosheid naartoe gebracht? Naar Babel. Daar hoort ze thuis en niet onder Zijn volk. In de wereld van zonde en ongerechtigheid, van menselijke hoogmoed en autonomie. Maar denk niet dat de Heere al die goddeloosheid wel goed vindt. Wat Gods kinderen niet mogen, mogen ook de kinderen van de wereld niet. Daarom staat de Heere op tot de strijd en treft Hij die wereld, die met Hem niet rekent met Zijn oordelen. Vandaar al die onrust, dat geweld, ziekten en rampen. Petrus profeteerde het al op de Pinksterdag: bloed, vuur en rookdamp. Vandaar ook de kleuren van de paarden die naar het Noorderland trekken. Wat dat betreft loopt er een lijn van dit visioen naar het visioen in Openbaring 6, waarin Johannes ook gekleurde paarden door de wereld ziet gaan. Elke kleur geeft een aspect aan van de gerichten die God in de laatste fase van de wereldgeschiedenis voltrekt. Oorlog, hongersnoden, dood en verderf. O ja, er is dwars door de oordelen heen nog redding mogelijk. Zowel Zacharia als Johannes zien ook een wit paard. Door de verkondiging van het Evangelie wil de Heilige Geest nog plaatsmaken voor God en Zijn Christus in de harten van mensen in het Noorderland. God klopt met Zijn oordelen nog op de deur van de wereld. Wie vlucht tot en schuilt bij Hem, Die op Golgotha het gericht heeft gedragen, ontvangt vergeving, verzoening, vrede met God en hoeft voor Gods gerichten niet bang te zijn. Maar wie zich tegen Hem en Zijn Gezalfde verzet, wie blijft ontheiligen wat Hij heeft voorgeschreven, die moet wel voor Zijn straffen beven. Want alles loopt tenslotte uit op het grote wereldgericht. Door alle strijd heen werkt God aan op de voltooiing van Zijn Koninkrijk. Dat is het doel van de Geest met die strijdwagens.

De strijdwagens – waartoe?
Zacharia hoort het de Heere Zelf zeggen: deze – de sterke paarden met de strijdwagens – hebben Mijn Geest doen rusten in het Noorderland. Met andere woorden: de goddeloosheid in welke vorm ook zal van de aarde worden weggedaan. Babel wordt weggevaagd. De goddelozen worden geworpen in de poel van vuur. En het Nieuwe Jeruzalem daalt neer uit de hemel. God zal Koning zijn over de ganse aarde. En de Geest van God die tegelijk de Geest van Christus is, krijgt eindelijk rust. Wat een troost om nu al in een onrustige wereld te delen in de rust die overblijft voor het volk van God. Rust, verworven door Christus. Rust, gewerkt door Zijn Geest. Weet u ervan?


Gespreksvragen
1. Kun je wel zeggen dat alle ellende in de wereld een oordeel van God is? Hoe zit het dan met onze verantwoordelijkheid?
2. Ervaar je het als een troost dat God door Christus de wereld regeert? Zie Openb. 5.
|3. Wat is de bedoeling van Gods oordelen? Lees Openb. 9: 20 en 21 en Openb. 16: 9 en 11.
4. Christus zal al Zijn en mijn vijanden in de verdoemenis werpen, zegt antw. 52 van de Catechismus. Hoe kan dat een troost zijn?
5. Wat stel je je voor bij de rust van Gods Geest in het Noorderland?

G. van de Groep
(ds. G. van de Groep is predikant te Heerde)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 2007

De Wekker | 16 Pagina's

Zacharia 6: 1-8 (Zacharia 12)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 april 2007

De Wekker | 16 Pagina's