Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kind van God zijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kind van God zijn

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Belofte
Je bent een kind van God. Dat heeft de Here gezegd bij jouw doop. Besef je wel dat dit een geweldig wonder is? Of vind je het misschien gewoon? Want dat gevaar bedreigt ons in de kerk. Dat het ons niet meer verrast en niet meer blij maakt. Maar het is echt niet voor de hand liggend. We hebben God afgewezen bij de zondeval. We wisten het beter dan Hij. Er is dus alle reden dat God ons zou afwijzen. Toch laat Hij ons niet vallen. We mogen ondanks alles zijn kinderen zijn. God de Vader heeft dat verklaard toen je gedoopt bent. Hij heeft beloofd ons tot zijn kinderen aan te nemen. Hij doet dat om het verzoenende werk van de Here Jezus Christus.
Je bent dus een kind van God. Maar de vraag is: Leef je ook echt als kind van God? Ook dat is niet vanzelfsprekend. Je bent kind van je ouders. Maar je gedraagt je niet altijd zoals je ouders graag zien. Dat schept afstand in de relatie ouders en kind. Zo is dat ook mogelijk in de relatie met je hemelse Vader.

Samuël
De Bijbel laat ons zien hoe je als kind van God tot je recht komt. Bijvoorbeeld in de geschiedenis van Samuël. Samuël groeide op onder toezicht van de hogepriester Eli. Hij is kind aan huis in de tabernakel. Maar dat wil niet zeggen dat het met hem wel goed komt. Hij moest bewust de keuze maken om als kind van God te leven. In de tabernakel gebeuren dingen die haaks staan op Gods wil. De zonen van Eli verachtten God en deden wat goed was in eigen ogen. Maar Samuël laat zich daardoor niet meeslepen. Hij blijft oprecht de Here dienen. Hij kiest bewust voor het leven als kind van God. Ga er maar vanuit dat hij een eenling was in zijn omgeving. Dat is niet makkelijk. Misschien voel jij je ook wel eens een eenling tussen jongelui die geen rekening met God houden. Mogelijk denk je diep in je hart: Ik wil geen eenling zijn. Dit voorbeeld van Samuël laat zien hoe belangrijk het is om bewust te kiezen.

Uw knecht hoort
Als Samuël wat ouder is, wordt hij belast met de zorg voor Eli die door zijn hoge ouderdom bijna blind is. Op een nacht hoort hij zijn naam roepen. Hij rent naar Eli toe. Maar Eli blijkt niet geroepen te hebben. Hij zegt: Misschien heb je gedroomd; ga maar gauw weer slapen. Dit herhaalt zich nog een tweede en een derde keer. Dan dringt het tot Eli door dat het de Here is die Samuël roept. Dat is heel wonderlijk. Het woord van God was in die tijd schaars. Er waren maar weinig mensen die God echt kenden. Nu spreekt de Here tot iemand die zo jong is.
Je mag de lijnen doortrekken naar onze tijd. Ook nu is het woord van God schaars. Velen kunnen God niet vinden. Soms zeggen ze zelfs dat God niet bestaat. Maar de Here wil tot jou spreken ook al ben je nog jong. Als je maar bereid bent om als zijn kind te leven. Samuël krijgt het advies: Als je Gods stem hoort, zeg dan maar: “Spreek Here, want uw knecht hoort”. Stel je bewust open voor het spreken van God door zijn Woord. Dan leer je hoe rijk het is om Gods kind te zijn.

(ds. M.J. Oosting is predikant in de gemeente van Biezelinge.)

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2008

De Wekker | 16 Pagina's

Kind van God zijn

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 juni 2008

De Wekker | 16 Pagina's