Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kwartet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kwartet

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Los van de tekst
Hoe lezen wij de tekst van de Bijbel die we dagelijks voor ons nemen? Niemand zal deze tekst lezen alsof er sprake is van een gebruikte geheimcode die wij eerst moeten ontdekken voor we kunnen lezen. Of gebruiken we de Bijbel toch wel als zo’n tekst? Een tekst ‘in code’ moet gedecodeerd worden, willen we de boodschap verstaan. Een oud hulpmiddel om een code, een sleutel, te maken, is de verbinding tussen de letters van het alfabet en getallen. Niet weinigen van ons herinneren zich de pogingen tot communiceren onder de les via codebriefjes. En natuurlijk nam je wat anders dan a=1, b=2 enzovoorts. Maar eenmaal gedecodeerd kon het origineel de prullenbak in. De boodschap hield je over. Soms lijkt het er veel op dat we de Bijbel behandelen als een tekst in codevorm. Dat doen we wanneer we de Bijbeltekst als zodanig ‘achter’ ons laten, nadat wij een boodschap eruit hebben gehaald. Gaat de Bijbel open op de jeugdvereniging, Bijbelkring of wijkkring en blijft die open? Functioneert de tekst dan voortdurend om onze gedachten op het spoor te houden en te brengen, of gaan we er met onze ‘boodschappen’ vandoor, soms bijna – zo lijkt het op een gegeven moment wel – los van de tekst? Ligt de Bijbel voor ons open als we luisteren naar de verkondiging van het Woord, of gaat deze na de Schriftlezing weer dicht? En beoefenen we de theologie met een geopende Bijbel voor ons?

Los van de context
Er is nog een andere reden om de Bijbel open te laten. Iedere tekst staat immers in een bepaald verband, de context. Dat is de tekst die meeklinkt in de tekst die we voor ons hebben. Heel breed genomen is dat de ‘context’ van de hele Bijbel, maar wat dichterbij is dat het Bijbelboek als geheel en de directe omgeving van de tekst in het bijzonder. Wie dat verband over het hoofd ziet, loopt immers het gevaar de tekst ‘te snel’ en daardoor ‘verkeerd’ toe te passen. Nu is het zeker waar dat de HEERE ons hart wil brengen bij een tekst of een tekst bij ons hart. Maar daarbij zal het zeker zo zijn dat de Geest Zijn eigen werk respecteert. Hij zal nooit tegen de bedoeling van de Bijbeltekst in een toepassing maken. Het lijkt me dat we zo ook een eenvoudig antwoord krijgen op de vraag of als we ‘een tekst gekregen hebben’ we die van Boven ontvingen of dat we er zelf mee vandoor gegaan zijn. Lees de tekst in de context, en mocht blijken dat onze toepassing los staat daarvan en dus nooit de toepassing kán zijn, dan hebben we het antwoord of onze eigen geest of Gods Geest aan het werk was. Leven bij en uit het Woord van de levende God is ook meer dan leven bij losse teksten. Brengen we wanneer we het ‘alléén de Schrift’ belijden ook het ‘gehéél de Schrift’ in praktijk? Gelukkige lezer die door de tekst al lezende gelezen wordt.

M.J. Kater

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

De Wekker | 16 Pagina's

Kwartet

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 2008

De Wekker | 16 Pagina's