Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Wekker: gelezen en gewaardeerd, vergrijzend en daarom vernieuwend

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Wekker: gelezen en gewaardeerd, vergrijzend en daarom vernieuwend

Lezersenquête en toekomst De Wekker

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regelmatig wordt ons als redactieleden van dit blad gevraagd hoe het met De Wekker gaat. Ons antwoord is dan overwegend positief. De financiële positie van De Wekker is zonder meer gezond; de laatste jaren hoefde de abonnementsprijs dan ook niet verhoogd te worden, ondanks stijgende kosten. De samenwerking binnen de redactie en met de medewerkers is uitstekend. De bereidheid om voor De Wekker te schrijven is over het algemeen groot, al moet het uiteraard binnen iemands planning en mogelijkheden passen. Regelmatig ontvangen we ook positieve reacties op inhoud en vormgeving van ons blad. En de actieve wijze van abonneewerving werpt duidelijk vruchten af.

Toch is niet alles rozengeur en maneschijn. Het abonneebestand daalt langzaam. Gelukkig niet meer zo snel als een jaar of wat geleden. Die trend is gekeerd. Maar de lijn is nog wel langzaam naar beneden.
En de vraag is hoe dat komt. Waarom is het zo lastig om het aantal abonnees meer te laten toenemen? Komt dat door afnemend kerkelijk besef? Of is het een teken van de toenemende vergrijzing in de kerken? Heeft het te maken met de geestelijke verscheidenheid in de kerken waardoor het steeds moeilijker wordt elkaar vast te houden? Of zijn inhoud en vormgeving van De Wekker voor een jongere generatie niet aansprekend genoeg?

Enquête
Uiteraard heeft de redactie zich meer dan eens met deze vragen beziggehouden. Maar tot een eenduidig antwoord kwam het niet. En misschien is dat ook wel onmogelijk. Maar wat meer inzicht zou wel wenselijk zijn.
De redactie was daarom blij dat zich eind vorig jaar de mogelijkheid voordeed om wat meer inzicht te ontvangen. Met name in het ‘profiel’ van de huidige Wekkerlezers en de mate van tevredenheid over ons blad. Een aantal studenten van de Christelijke Hogeschool Ede bleek bereid onder leiding van br. Jan Noordlandt een lezersonderzoek uit te voeren. Mogelijk zou dit onderzoek de redactie verder kunnen helpen in de bezinning. De studenten gingen voortvarend aan de slag en presenteerden afgelopen voorjaar hun rapport aan de redactie. Waarna de redactie uiteraard uitvoerig over het rapport heeft gesproken.

Gelezen, gewaardeerd en vergrijzend
Wat waren de conclusies van het onderzoek? Ik vat de belangrijkste samen. De Wekker wordt goed gelezen: 75% van de ondervraagden leest De Wekker altijd of regelmatig. Het kerknieuws (incl. de beroepingsberichten) en de meditatie zijn de meest gelezen rubrieken in De Wekker. De Wekker wordt door de lezers ook gewaardeerd. Een zeer ruime meerderheid geeft aan dat het blad ‘er echt bij hoort’. Men is aan De Wekker gehecht. Ook uitstraling, indeling en leesbaarheid scoren een mooi cijfer. Voor de meeste lezers is ‘op de hoogte blijven’ de belangrijkste reden om De Wekker te lezen. De doelstelling van De Wekker – het bieden van geestelijke leiding in de vorm van geloofsopbouw en opinievorming – wordt redelijk gehaald, al is er een behoorlijke groep lezers die de opinievorming een grote plaats wil toekennen. Een minderheid van de lezers zal het betreuren als De Wekker bijv. eens in de twee weken zou verschijnen; bijna de helft van de lezers kan daar goed mee leven of vindt het een prima idee. De Wekker wordt dus goed gelezen en gewaardeerd!
Maar uit de enquête komt ook een andere kant naar voren. Oudere lezers zijn duidelijk oververtegenwoordigd, jongere (onder de 40 jaar) ondervertegenwoordigd. Het abonneebestand is dus vergrijzend. Ook de ‘kerkelijke ligging’ van de lezers – met excuus voor het gebruik van deze on-Bijbelse term – is mogelijk wat uit balans. Een ruime meerderheid van de lezers typeert de eigen kerkelijke positie als ‘het midden’ of ‘behoudend’.

Bezinning
Uiteraard heeft de redactie met belangstelling kennisgenomen van deze uitslag en zich daarop bezonnen. Met dank aan de Here namen we kennis van de positieve aspecten. Eerlijk gezegd hadden we de waardering voor De Wekker zelf wat lager ingeschat. Verrassend vonden we het gegeven dat een meerderheid van de lezers geen moeite heeft met het verlagen van de verschijningsfrequentie. In de redactie was al er al vaker over gesproken, met name omdat een lagere verschijningsfrequentie meer mogelijkheden biedt voor het gebruik van kleur en een betere papiersoort – dus een aantrekkelijker blad –, zonder dat de abonnementsprijs daarvoor omhoog moet. Maar we aarzelden bij de mogelijke reacties die dat zou oproepen. Daar blijkt nu geen reden voor te zijn.
Met een beetje zorg keken we naar de cijfers over de gemiddelde leeftijd. Helemaal verrassend waren deze gegevens niet. Maar toch, als ze zwart op wit in een enquête-uitslag staan …, is een gedachte ineens een feit geworden. De redactie trok daaruit de conclusie dat het noodzakelijk is zich meer te gaan richten op een jongere doelgroep. Door middel van meer en nieuwe rubrieken willen we blad aantrekkelijker maken voor een breder publiek. Ondertussen zullen opnieuw studenten van de Christelijke Hogeschool Ede een onderzoek gaan uitvoeren. Nu over de vraag waarom kerkleden De Wekker niet lezen.

Vernieuwend
Toen de uitslag van de enquête in de redactie besproken werd, was de redactie al volop in bespreking over een vernieuwing van ons blad per 1 januari a.s.. Die vernieuwing is naar ons oordeel niet alleen nodig om het blad na zoveel jaren weer eens wat op te frissen en aan te passen aan de mogelijkheden van deze tijd. Maar vooral om voor een breder deel van de kerken aantrekkelijk te worden en meer nieuwe abonnees te trekken. De uitslag van de enquête bevestigde alleen maar dat we op die weg verder moesten. De inhoud blijft onverminderd vertrouwd; De Wekker is immers geroepen om geestelijke leiding te geven. Maar uitstraling en vormgeving kunnen frisser en aantrekkelijker.

Inmiddels zijn de plannen concreet en kunnen we een tipje van de sluier oplichten. Wat gaat er per 1 januari a.s. bij De Wekker veranderen? Ik noem de hoofdzaken. De Wekker zal vanaf die datum tweewekelijks verschijnen. De verschijningsfrequentie gaat dus omlaag. Daar staat tegenover dat er een iets dikkere papiersoort gebruikt zal worden (meer kwaliteit dus) en dat het aantal pagina’s per nummer omhoog gaat naar 20. Dat geeft ruimte voor nieuwe rubrieken, rubrieken waarvan we hopen dat ze jongere kerkleden en broeders en zusters die De Wekker nog niet lezen, zullen aanspreken. Verder zal De Wekker volledig in kleur verschijnen. Daardoor krijgt het blad een andere en hopelijk aantrekkelijke uitstraling. En de abonnementsprijs? Die gaat naar beneden! Zo blijft De Wekker ook voor een smalle beurs betaalbaar. En dat is in deze tijden van crisis ook belangrijk.

Promotie
Binnen de redactie zijn we erg enthousiast over de plannen voor De Wekker. We hopen dat u dat in het nieuwe jaar ook zult zijn. Ondertussen zijn we ook bezig met het opzetten van een grote actie om straks de vernieuwde Wekker in de kerken onder de aandacht te brengen. Met name onze abonneewerver, mevr. Gerry Sok uit Drogeham, zal daarmee aan de slag gaan. Het is de bedoeling om alle kerkenraden te benaderen en om medewerking te vragen. Mogen we dan een hartelijk beroep doen op de broeders kerkenraadsleden om haar en ons te ondersteunen? De Wekker was en is het blad van en voor de Christelijke Gereformeerde Kerken. Laten we ons samen inspannen om dat nog verder uit te breiden!

G. van Roekel
(ds. G. van Roekel is hoofdredacteur van De Wekker.)


Uitslag Wekkerenquête
• De Wekker wordt goed gelezen en gewaardeerd.
• Uitstraling, indeling en leesbaarheid scoren goed.
• ‘Op de hoogte blijven’ is de belangrijkste reden om De Wekker te lezen.
• Een meerderheid van de lezers heeft geen moeite met het verlagen van de verschijningsfrequentie.
• Jongere lezers zijn sterk ondervertegenwoordigd.

De Wekker per 1 januari:
• verschijnt voortaan tweewekelijks
• beter papier, volledige in kleur, meer pagina’s – dus aantrekkelijker
• nieuwe rubrieken, toegankelijk en prettig leesbaar
• de abonnementsprijs gaat omlaag

Dit artikel werd u aangeboden door: De Wekker

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2009

De Wekker | 16 Pagina's

De Wekker: gelezen en gewaardeerd, vergrijzend en daarom vernieuwend

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 september 2009

De Wekker | 16 Pagina's